Auteur Topic: hoe werkt een lichtmeter?  (gelezen 2957 keer)

Offline smatt

• Seniorlid
Re:hoe werkt een lichtmeter?
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2009, 21:35:58 »
Deze Gossen meet ook flits licht. het apparaat kostte in 1995 ongeveer 600 gulden. het is dus nogal geavanceerd. Ik upload jullie wel even een plaatje.

Offline Ritro

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2009, 21:38:20 »
Ik haak af, d'r zit zelfs een romeinse klok op!
Maar euh, vlngs mij moet het naaldje gewoon op nul staan, en die 1,2,3 ervoor en erna zijn  het aantal stoppen over danwel onderbelichten.
En in de "Zeit" en F schaal lees je dan keurig je  diafragma en sluitetrtijd  uit. Hoe dat werkt voor de flitslichtmeting, geen id, wellicht een andere ouwe knar ?
Die romeinse schaal, nog steeds geen id.....
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2009, 21:42:26 door Ritro »

Offline smatt

• Seniorlid
« Reactie #12 Gepost op: 4 maart 2009, 21:39:00 »
Het is dus echt een ingewikkeld ding. Die klok is voor het zone systeem.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • ellefotografie.blogspot.com
« Reactie #13 Gepost op: 4 maart 2009, 21:44:14 »
Dit is inderdaad wel een uitgebreide lichtmeter smatt.
Ik dacht dat je een gewone simpele had zoals de mijne.
Zal er morgen een foto van plaatsen om het verschil te laten zien.

En sorry, mijn eerdere opmerking kwam op het eind iets te venijnig over.

If only my eyes were a camera...
flickr

Offline Jan V.

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 4 maart 2009, 21:45:21 »
En de uitleg kan natuurlijk nog uitgebreid worden.

Naaldje in het midden is oké voor een standaard belichting. Laat je (door aan de instelring te draaien) de naald gelijk vallen met bvb. +1 (het cijfer 1, links, in de richting van het zonnetje), dan lees je diafragma-sluitertijd combinaties af die een "overbelichting" van 1 stop geven, of (wat hetzelfde is), een belichtingscorrectie van +1 stop.

Met zo'n hand belichtingsmeter kan je ook op 2 manieren licht meten: gereflecteerd licht en opvallend licht

gereflecteerde lichtmeting:
- Hier meet je het licht dat door je onderwerp wordt weerkaatst (maar ook wel wat licht van errond)
- Je schuift het (bolle) witte kopje vooraan de meter opzij en je meet met je lichtmeter gericht naar je onderwerp (een gezicht bvb. voor een portret).

opvallende lichtmeting:
- Hier meet je het licht dat op je onderwerp valt.
- Daarvoor schuif je het witte kopje naar het midden van de lichtmeter (voor de meetcel) en meet je het licht van vlak bij je onderwerp (vlak naast een gezicht bvb.) en in de richting van de camera.

Bij beide manieren van meten zijn de verdere instellingen dezelfde (naald naar het midden etc. ...)

Jan V.
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!

Offline smatt

• Seniorlid
« Reactie #15 Gepost op: 4 maart 2009, 21:48:40 »
@koor
Ik lees je berichten al lang genoeg om ze niet als venijnig te interpreteren. dat zit dus wel goed.

@jan v
Dat dacht ik ook, maar ook naast de 0 op de draaischijf staan een 3 t/m -3. waar dienen die dan voor?

Offline Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 4 maart 2009, 21:52:21 »
Waarschijnlijk doen die hetzelfde als het verdraaien van het naaldje zelf.
Maar, vlgns mij moet je nu gewoon gaan uitproberen!

Offline smatt

• Seniorlid
« Reactie #17 Gepost op: 4 maart 2009, 22:00:14 »
@jan V
Vorige vraag al experimenterend opgelost: het zwarte driehoekje op de draaischijf geeft de gelegenheid de lichtmeting standaard met stops over of onder te belichten. Je kunt dus een schijf op de draaischijf ook weer draaien.

"Koor.
Ik ben zeker geïnteresseerd in een plaatje van de jouwe. Dan kan ik misschien ook wel herleiden wat de basisfuncties zijn en wat de overbodige extra´s waar ik misschien wel nooit van mijn leven aan toe zal komen.

Offline smatt

• Seniorlid
« Reactie #18 Gepost op: 4 maart 2009, 22:04:40 »
Beste Mensen,

heel erg bedankt voor jullie input. Ik snap het apparaat nu een stuk beter. Het was nogal een steile leercurve, en zonder jullie hulp zou hij te lang ongebruikt in een kast hebben gelegen. Ik ga er van het weekend lekker mee spelen en zal de resultaten hier posten (met en zonder externe lichtmeter), zodat er ook weer wat van me terugkomt.

grt v smt

Offline Jan V.

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 4 maart 2009, 22:06:52 »
Je bedoelt de groene schaal +6 tot -6 ?

Met het zwarte "tabje" kan je de zwarte binnenring verdraaien en daarmee het witte streepje met een andere waarde dan de rode 0 laten samenvallen.

Heb je bvb. een filter dat een vermindering van de lichtwaarde veroorzaakt van -2LW, dan zet je het witte streepje op -2. Als je nu meet en de wijzer gewoon naar 0 brengt, lees je de correcte waarden af voor gebruik van de camera mét het filter (een combinatie langere sluitertijd en/of groter diafragma, om het lichtverlies door het filter te compenseren).

Filters die een meeropbrengst van licht veroorzaken bestaan natuurlijk niet. Maar je kon (kan) kiezen voor een standaard onderbelichting (als je bvb. weet of vindt dat je camera systematisch wat overbelicht, stel 1/3de stop bvb.). Dan kan je het witte merkteken instellen op +1/3de (op de groene schaal). Dan krijg te sluitertijd-diafragma combinaties te zien die systematisch 1/3de stop minder licht doorlaten.

De rode markeren die vanonder het zwarte tabje vrijkomt dient als "eye-catcher" om eraan te herinneren dat er een correctie is ingesteld.

Jan V.
« Laatst bewerkt op: 4 maart 2009, 22:08:25 door Jan V. »
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!