Auteur Topic: DA 15mm 1:4 Limited  (gelezen 5834 keer)

Offline huisfotograaf

• Pentaxian
  • *
    • In aanbouw
DA 15mm 1:4 Limited
« Gepost op: 25 mei 2009, 20:28:37 »
Vorige week gearriveerd en wat foto's mee gemaakt. Hieronder een paar ervan. In de praktijk blijkt het scherptevlak van de 15mm niet helemaal vlak te lopen, maar enigszins bol. Iets waar meer groothoeken last van hebben. Als ik de camera op AF zet is het midden scherp, maar de zijkanten worden dan wel erg wazig. Dus maar overgegaan tot handmatige scherpstelling. Bij alle bijgaande voorbeelden heb ik de lens gewoon op oneindig gezet en het diafragma op f/8. Bij elk van de foto's een detail op 100% crop. Alles wat bewerkt en verscherpt.
Mijn conclusie: is de 15mm briljant: nee; is-ie goed: zeker wel, in elk geval waarvoor ik hem gebruik en dat zijn hoofdzakelijk landschappen.
Commentaar of vragen? Altijd welkom.

1. Raadhuis Zeist

1a. Raadhuis Zeist detail

2. Parkhaven Rotterdam

2a. Parkhaven Rotterdam detail

3. Parkkade Rotterdam

3. Parkkade Rotterdam detail

4. Het Park Rotterdam 1

4a. Het Park Rotterdam 1 detail

5. Het Park Rotterdam 2

5a. Het Park Rotterdam 2 detail

Pentaxian, het betere Pentaxforum

DA 15mm 1:4 Limited
« Gepost op: 25 mei 2009, 20:28:37 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: DA 15mm 1:4 Limited
« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2009, 14:44:03 »

« Reactie #1 Gepost op: 19 oktober 2009, 14:44:03 »

Offline huisfotograaf

• Pentaxian
  • *
    • In aanbouw
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2009, 10:16:00 »
Kijk even hiernaar, dan zie je wat meer van mijn ervaringen.
Verder lijkt hij bij mijn exemplaar rechts net iets scherper dan links.

Floor

http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=4968.0
http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=4962.0
« Laatst bewerkt op: 16 april 2010, 13:16:00 door Ruud »

« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2009, 10:16:00 »

Offline joco

• Pentaxian
  • *
  • Geen hocus pocus, maar focus.
    • Joco limited
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2009, 18:56:20 »
Ja ik heb hem ook en ik vind het een ontzettend leuk objectief. Sowieso heel erg compact waardoor je hem niet thuislaat (want zo'n groothoek is meestal extra) en erg mooi gemaakt. Ingebouwde zonnekap is super handig. Hij is erg scherp en geeft mooie kleuren. Een echte limited. Voor een indruk van de scherpte bijgaand twee 100% crops van mijn 'lieveheersbeestjes' foto's.

Misschien een beetje vreemd, maar ik gebruik hem bijna alleen maar op korte afstanden. In krappe steegje kan je toch een groot oppervlak beslaan, terwijl je door de grote scherptediepte geen problemen hebt met -jawel- scherpte.

http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=5058.0

http://www.pentaxian.nl/index.php?topic=5059.0

Twee nadelen; was natuurlijk mooi geweest als hij sneller dan f4 was en het feit dat het geen FF objectief is.

Offline joco

• Pentaxian
  • *
    • Joco limited
« Reactie #4 Gepost op: 15 oktober 2010, 14:57:23 »
Ik verbaas mij erover hoe weinig er over dit lensje wordt gesproken. Terwijl hij erg bijzonder is, uniek voor Pentax. Ieder merk heeft een goeie 50 en een goede 85, maar zo'n compacte en goede groothoek heeft niemand. De fan-thread op pentaxforums.com nadert ondertussen de 1,000 posts. Leuk om eens te bekijken.

http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-slr-lens-discussion/86234-15mm-limited-controls-my-mind.html

Offline huisfotograaf

• Pentaxian
  • *
    • In aanbouw
« Reactie #5 Gepost op: 15 oktober 2010, 20:11:26 »
Hier zijn er dan zes. Een viertal kerkinterieurs uit verschillende kerken in de Elzas, het centrum van Wissembourg en het gebouw van het Europees Parlement in Straatsburg. De kerkinterieurs zijn alle vier op volle opening (f/4), de andere twee op f/8. Voor de liefhebbers: de Exif gegevens zitten erin. Verder is er geen statief gebruikt. Bewerkt zijn ze wel: ruis wat verminderd, kleuren en scherpte gecorrigeerd en getracht ze een beetje recht te zetten.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Offline joco

• Pentaxian
  • *
    • Joco limited
« Reactie #6 Gepost op: 16 oktober 2010, 10:42:23 »
Mooie serie inderdaad!

Het lensje kan ook heel dichtbij (10cm), waarmee je hele leuke effecten kan krijgen. De lens is erg scherp (zeker voor een groothoek) en contrastrijk.

Opvallend is ook dat je er goed mee tegen de zon in kan schieten. Je krijgt dan vaak erg mooie 'sterretjes'.

WitteWeduwe

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2011, 00:56:03 »
Goed topic dit! Heeft mij doen besluiten de lens te kopen, met name de kerkfoto's met difuus licht. Nu na een paar dagen meer dan tevreden. Gebruiken jullie de lens nog regelmatig na een jaar?

Offline PP

• Seniorlid
  • just touch a Takumar
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2011, 08:59:42 »
ja hoor, ik gebruik 'm nog steeds  en voor een retrofocus lang geen slechte scherpte in de hoeken, optimale f is 6.7.

Vind 'm erg briljant en bovendien heel weing CA/PF aan de randen
Just focus a Takumar

Offline huisfotograaf

• Pentaxian
  • *
    • In aanbouw
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2011, 09:05:28 »
Nou, regelmatig... De Limiteds gebruik ik meestal om foto's in een stad te maken. Geen zware tas met zooms, maar een body en een paar kleine lensjes in een niet te grote schoudertas. 70mm is meestal lang genoeg in dit soort situaties, en voor het wat langere werk heb ik nog een oude M 3,5/135mm. Ik hoop dan ook nog steeds op een Limited van 120 of 135mm. De 15mm heb ik een paar weken geleden gebruikt op een NS wandeling van Wijhe naar Heino. Het was het enige objectief dat ik bij me had (geen zin in veel sjouwen) en de resultaten waren best wel weer naar mijn zin. Kwijt wil ik het sowieso niet meer.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2011, 09:08:16 door huisfotograaf »