Auteur Topic: Hoge ISO waarde en model camera / sensor  (gelezen 1022 keer)

Offline Hans

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Powered by Pentax
    • DutchImage on Flickr
Hoge ISO waarde en model camera / sensor
« Gepost op: 12 april 2009, 09:53:00 »
Na een hele serie foto's vraag ik me af of er geen kern van waarheid zit in sommige verhalen over CCD versus CMOS en 6 MP camera's versus camera's met 10 / 12 /14 MP.

Met mijn K100D Super (en andere Pentax 6 MP modellen) lijk ik straffeloos op ISO 800 te kunnen fotograferen, zonder dat iemand het in de gaten heeft, tenzij ze naar de EXIF kijken. Probeer ik hetzelfde te flikken bij andere 10MP camera's (ander merken), dan wordt e.e.a. al kritisch. Ruis is niet hinderlijk, maar wel zichtbaar.

De vergelijking is gedaan volgens zekere regels: schieten in RAW, onder dezelfde omstandigheden, hetzelfde onderwerp, vergelijkbare lenzen, en geen bewerkingen als ruisonderdukking toegepast. Ik ga niet zover dat ik de oude Pentax camera's een cultstatus wil toebedelen, maar de resultaten zijn soms verbluffend. Niet voor niets heb ik recent weer geld geïnvesteerd in de uitbreiding van de K100D accesssoires.

Omdat ik geen Pentax bezit met meer dan 6.1 MP, wil ik graag van jullie weten waar jullie topmodellen afhaken als het gaat om hogere ISO instellingen. Een voorbeeldfoto (geen JPEG engine exemplaar) wordt op prijs gesteld, maar het hoeft niet.
Alle stellingen zijn aanvechtbaar, behalve deze.

http://www.flickr.com/photos/DutchImage/

TenZ

• Gast
Re:Hoge ISO waarde en model camera / sensor
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2009, 16:14:13 »
Met de K20d ga ik meestal niet hoger dan iso400. 800/1600 gaat nog wel maar dan moet de belichting echt spot on zijn.
Niet dat de ruis zo heel erg is maar ik heb er gewoon een hekel aan.

Ik zal nog wel eens zoeken naar een voorbeeldje.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • ellefotografie.blogspot.com
« Reactie #2 Gepost op: 12 april 2009, 16:37:02 »
Hans, heel herkenbaar.
Koorman heeft de k100 en ik de k10 hij kan boven 400 iso met gemak toonbare foto's maken, terwijl ik dat met de k10 niet kan.
Vorig jaar in de vakantie per ongeluk foto's genomen met 1600 iso.

Foto's alleen iets lichter gemaakt en gecropt.

1. 1/2500s f/14 55mm iso 1600

2. 1/1250s F/11 105mm iso 1600

3. 1/2500s f/14 55mm iso 1600
« Laatst bewerkt op: 12 april 2009, 20:26:17 door koor »
If only my eyes were a camera...

PPG
flickr

Pim

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 12 april 2009, 22:56:35 »
Valt nog mee zo op het scherm maar het zijn me de sluitertijden en diafragmas wel.

Pim

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12 april 2009, 23:01:37 »
Valt nog mee zo op het scherm maar het zijn me de sluitertijden en diafragmas wel.

Pim
Ja vreselijk.... dat ik 't helemaal niet in de gaten heb gehad vind ik nog het ergste.

PPG
flickr

Corros

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2009, 23:06:36 »
Herkenbaar. Zeker RAW bestanden zijn niet om aan te zien boven iso400. De Jpeg's zijn redelijk.

groet,

Cor

Offline Willem

• Pentaxian
  • *
    • Pentaxphotogallery
« Reactie #6 Gepost op: 12 april 2009, 23:26:25 »
Ik heb tot nu toe geen last van ruis met 1600
Hou een fototoestel in je hand en niemand vraagt je nog de weg.

Offline vandermark

• Twelve significant photographs in any one year is a good crop. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2009, 07:01:18 »
Herkenbaar. Zeker RAW bestanden zijn niet om aan te zien boven iso400. De Jpeg's zijn redelijk.

groet,

Cor

Tja, dan heeft er in je cam vrij veel ruisonderdrukking plaatsgevonden met detailverlies als gevolg. OOk mijn raw's ontruis ik in LR, iso 800 vind ik al lastig te gebruiken met mijn k10d, valt wel tegen moet ik zeggen.

Hier foto's plaatsen op de forumresoluties is vrij zinloos voor het beoordelen van de ruis, dan moet je echt 100% crops voor hebben.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2009, 10:50:37 »

Hier foto's plaatsen op de forumresoluties is vrij zinloos voor het beoordelen van de ruis, dan moet je echt 100% crops voor hebben.

Ik zie toch echt heel veel ruis.

PPG
flickr

catweasel

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2009, 11:25:12 »
Tja, dan heeft er in je cam vrij veel ruisonderdrukking plaatsgevonden met detailverlies als gevolg. OOk mijn raw's ontruis ik in LR, iso 800 vind ik al lastig te gebruiken met mijn k10d, valt wel tegen moet ik zeggen.

Ik kan Koor echt wel bijtreden dat het ruis wel zichtbaar is, daarenboven zie je in de voorbeelden ter dege wat je aanhaalt met name "met detailverlies als gevolg" ... in de voorbeelden zie je een soort "softeness" optreden die ongetwijfeld niet door onscherpte is veroorzaakt maar duidelijk door de "korreligheid" ...

Grtz
Cat

Online Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2009, 11:51:36 »
Met mijn K10D maak ik veel foto's tijdens concerten, wat dus betekent weinig en veranderlijk licht en bewegende onderwerpen.
Noodzaak dus om een compromis te gebruiken met als doel een zo snel mogelijke sluitertijd gegeven de omstandigheden.
Een ISO van 800 - 1600 is dan al snel noodzakelijk. En ruis wordt dan (zeker in RAW) een behoorlijk probleem. Zeker in de rode
en blauwe kanalen. Schieten in Jpeg helpt dan wel maar dan heb je weer minder info over en wat mindere kwaliteit.

Wat mij betreft is de ruis vanaf ISO 800 het grootste minpunt van deze camera...

Offline Hans

• Pentaxian
  • *