Na een hele serie foto's vraag ik me af of er geen kern van waarheid zit in sommige verhalen over CCD versus CMOS en 6 MP camera's versus camera's met 10 / 12 /14 MP.
Met mijn K100D Super (en andere Pentax 6 MP modellen) lijk ik straffeloos op ISO 800 te kunnen fotograferen, zonder dat iemand het in de gaten heeft, tenzij ze naar de EXIF kijken. Probeer ik hetzelfde te flikken bij andere 10MP camera's (ander merken), dan wordt e.e.a. al kritisch. Ruis is niet hinderlijk, maar wel zichtbaar.
De vergelijking is gedaan volgens zekere regels: schieten in RAW, onder dezelfde omstandigheden, hetzelfde onderwerp, vergelijkbare lenzen, en geen bewerkingen als ruisonderdukking toegepast. Ik ga niet zover dat ik de oude Pentax camera's een cultstatus wil toebedelen, maar de resultaten zijn soms verbluffend. Niet voor niets heb ik recent weer geld geïnvesteerd in de uitbreiding van de K100D accesssoires.
Omdat ik geen Pentax bezit met meer dan 6.1 MP, wil ik graag van jullie weten waar jullie topmodellen afhaken als het gaat om hogere ISO instellingen. Een voorbeeldfoto (geen JPEG engine exemplaar) wordt op prijs gesteld, maar het hoeft niet.