Auteur Topic: Verschil ttl en p/ttl  (gelezen 922 keer)

pruimpit

• Gast
Verschil ttl en p/ttl
« Gepost op: 16 april 2009, 11:32:50 »
Ja ik weet dat gewone ttl flitsers gebouwd zijn voor filmcamera´s, en p/ttl voor DSLR´s

Bij Nikon bestaat dit verschil ook. Ik heb ergens eens een verhaal gelezen dat gewoon TTL bij DSLR´s niet goed werkt vanwege het verschil sensor filmoppervlak of zoiets.

Maar bij oudere Pentax DSLR´s werkt zowel P/TTL als TTL. Hoe kan dit dan, en wat is nu eigenlijk precies het verschil?

Wie kan mij dat uitleggen?

En werkt een P-TTL flitser ook (p)-TTL met film SLR's? Bij Nikon is dit wel het geval, maar ja daar heet het i-ttl en misschien is dat systeem iets anders.

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Een goede foto begint vaak met een goed idee
    • Mijn website
Re:Verschil ttl en p/ttl
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2009, 22:27:36 »
Bij TTL wordt het flitslicht gemeten aan de hand van weerkaatsend licht vanaf de film, dus tijdens de eigenlijke opname.

Bij digitale sensoren en misschien werkt dat sterker bij de nieuwere generaties, geeft reflectie vanaf de sensor niet meer zo'n betrouwbare meting.

Bij P-TTL wordt er daarom een voorflits afgegeven, nog voordat de spiegel opklapt (en die kun je dus ook in de zoeker zien). Het van het onderwerp terugkaatsende licht wordt gemeten (door de normale lichtmeting?) en aan de hand daarvan wordt de sterkte van de hoofdflits bepaald.

Bij beiden wordt dus het licht van de flitser door de lens gemeten, maar verder op een totaal verschillende wijze.

Door het moment van de benodigde voorflits, zit er enige tijd tussen de voorflits en de hoofdflits, waardoor er soms al een reactie van het onderwerp is op de voorflits op het moment van de hoofdflits. Jonge kinderen schijnen soms zo snel met de ogen te reageren, dat die al (deels) gesloten kunnen zijn op het moment van de hoofdflits.
Nog een nadeeltje van P-TTL, is dat je oude flitsslaves alleen nog maar kan gebruiken bij een manueel ingestelde flitser, omdat anders de kans groot is dat de slave al af gaat op de voorflits.

Naast de voorflits voor de lichtmeting, kan er ook nog een serie voorflitsen afgegeven worden om andere flitsers aan te sturen (draadloos flitsen).

Ben ik zo helder genoeg?

Groeten, Jos

pruimpit

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2009, 14:59:37 »
Bedankt voor het antwoord Jos,

helder genoeg ;)

Offline piet

• Ouwe getrouwe
  • K200D & IST DS met Metz 48AF1
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2009, 10:40:37 »
Zou dat de oorzaak zijn dat ik in het verleden problemen had met mijn DS en mijn gewone TTL flitsers en FA lenzen?
Mijn DS moest ik bij gebruik van FA lenzen altijd 1,5 stop corrigeren anders had ik onder belichte foto's.
Met DA lenzen was dat in ieder geval veel minder of niet nodig, ik heb me altijd afgevraagd hoe dat kwam.

Wie hier zonder Pentax binnen huppelt,wordt er direct weer uit geknuppeld.

Offline Guido Franssens

• Handle every stressful situation like a dog. If you can't eat, play or hump it, piss on it and walk away.
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #4 Gepost op: 22 april 2009, 21:51:20 »
Ik heb met behoorlijk succes ttl geflits met mijn ds, voorar met mijn F* 300 maar ook met de F 100 macro en met de Fa* 24/2.

nergens problemen gehad, wel moet gezegd dat ik zo goed als altijd in de mode slow speed sync werken.µ

trouwens nu met de K10D en de metz 48 ook steeds in slow speed sync.

Guido