Auteur Topic: Pentax 645D, gebruikersreview (85 foto's)  (gelezen 8632 keer)

Offline RonHendriks

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Pentax 645D, gebruikersreview (85 foto's)
« Gepost op: 12 september 2012, 22:59:02 »
Pentax 645D

1) Wie wil er niet met zulke mooie camera's op stap?

Aangezien een artikel als deze toch ook gelezen zal worden door veel mensen van buiten het forum, even een korte introductie;

Van Foto Looman uit Purmerend kreeg ik de gelegenheid om een korte tijd een Pentax 645D mee op stap te nemen. Dat is natuurlijk een hartstikke leuk avontuur. Iets waar ik ook de nodige zaken voor bedacht had. Een drukke agenda, met allemaal hele leuke fotodingen. Met de nodige hulp van leden van dit forum om wat verschillende lenzen te hebben en een Pentax Q erbij voor de fun (van Henk). Ook een Pentax K-01 is meegegaan met mijn eigen Pentax K-5's.

2) Een portret van mij (gemaakt door ReneM), alleen de kleuren zijn de mijne.

Om wat meer over mijn eigen werk te vertellen:
door-het-oog-van-jouw-lens-ron-hendriks

De 645D had ik al enkele malen in handen mogen houden, maar meer dan een half uurtje is het nooit geworden. Bij een demonstratie een keer en enkele keren op een beurs. De camera voelt op zo'n moment echt heerlijk in je handen. Het is een groot ding om te zien, want een Q past nog net niet door de lensmount naar binnen.

Antwerpen

Met de hele set op bezoek bij Pentaxian-leden Fré en Carlos. Leuk om ervaringen uit te wisselen en een wandeling door de stad Antwerpen te maken. Niet heel veel bezig geweest met fotograferen, maar wel meer met fotografie in het algemeen. Daar ook deze verzamelset (foto3 door Fré) gemaakt met toch wel de bijzonderheid dat alle vier de camera's ongeveer een gelijke beeldhoek bestrijken met hun lenzen. De Q met de prime 01 is 47mm ongeveer gelijk aan de 645D met de D-FA 55mm/f2.8 lens en aan de beide K-mount camera's, mijn K-5 Silver met een Silver FA31mm en de geleende K-01 met mijn zwarte FA31mm.

3)

Het mooie aan zo'n bijeenkomst als deze is toch ook dat de mens achter zo'n forum leert kennen. De kruising tussen een fotoclub en een internetforum. Fré is zoals velen wellicht weten niet alleen een verzamelaar, maar vooral ook iemand die dingen allemaal heel precies wil weten. Dingen wil meten en testen. In vergelijking daarmee ben ik zelf een olifant die er doorheen walst en soms achterom kijkt om te zien of er een ravage is ontstaan. Carlos is denk ik weer meer doordenkender. Niet 's-werelds beste fotograaf, maar wel iemand die er met veel plezier mee bezig is. Als ik wat foto's van hem zie, gemaakt met een analoge 645N, dan word ik al moe van al het werk voor een foto die wel uniek is in zijn beeldsamenstelling (film heeft nog steeds iets heel moois), maar die zich in kwaliteit toch niet heel vlug meer kan meten met moderne digitale fotografie (als het vergelijk een 645D is).

In Antwerpen heb ik zelf de 645D niet gebruikt. Ik was gewoon ook blij dat ik het zware ding even kon afgeven. Met een Q en een K-01 kun je ook mooi rondlopen. Foto's gemaakt dus door Fré of Carlos.

4) Carlos

5)

6) Ron

7) Fré

Rondlopende met een 645D met een flinke set aan lenzen in een rugzak maakt ook dat je je snel realiseert dat zo'n verzameling heel zwaar is. De middenformaat camera wordt uiteraard bijna door niemand gebruikt om mee rond te lopen en foto's te maken enkel voor het plezier. Het is een camera die door pro's wordt gebruikt, in studio of in voorgekookte fotosettings. Toch kwamen we ook een echtpaar tegen waarvan de man een Nikon D4 met een 70-200mm lens eraan bij zich had, een set die zeker niet veel lichter is. Daar zijn dus zeker nog veel mogelijkheden voor het gebruik van middenformaat camera's.

Amsterdam

Bij het ophalen van de 645D in Purmerend bij www.fotolooman.nl had ik al wat tijd ingepland voor vertier. Ik bleef dus slapen in Amsterdam en had ook een dagje voor een rondwandeling. Echter voor deze reis even een stop gemaakt bij de Zaanse Schans. Ik was er ooit een keer geweest, maar normaal liggen dit soort historische sites minder op mijn route. Het geheel was al lang gesloten aangezien ik er pas om half negen 's-avonds was. Kortom een beetje doorgereden tot ik een doorkijk had waarbij zich een mooi zicht op enkele molens aanbood. Die plekken zijn schaars en je hebt ook meteen een flinke telelens nodig. Daarvoor had ik gelukkig eerder al de 645FA*300mm/f4 opgehaald (die is in vergelijking met een Full Frame camera zo'n 240mm en voor een APS-C camera als de K-5 heb je dan zo'n 160mm lens nodig) die voor het echte telewerk toch zeker aan de korte kant is.

8 ) Bewerking in Lightroom.

9) Bewerking in 645D met jpg omzetting.

Ik vind al die bewerkingsmogelijkheden heerlijk om af en toe te gebruiken. Voor mij mogen ze de 645D dan ook gewoon vol stoppen met filtertjes en kleurtjes net als een Pentax K-30.

Hier had een 400mm wel uitkomst kunnen brengen. Voor de Pentax 645D zijn er ook nog twee langere lenzen, een 400mm/f5.6 en een manuele focus 600mm/f5.6 die ik echter niet heb kunnen lenen voor deze periode. Gelukkig is de 300mm/f4 dan wel weer een hele goede en snel focussende lens. Werken met zo'n set levert ook al meteen het eerste probleem: er is namelijk geen stabilisatie voor deze camera. We zijn wel verwend met onze SR (Shake Reduction) die helpt bij het stabiel houden van het beeld. Iets wat zeker bij telelenzen en foto-onderwerpen op grote afstand van pas komt.

Een dagje door Amsterdam lopen is eigenlijk altijd wel heerlijk. Ik doe het met enige regelmaat, aangezien ik dan logeer bij een vriendin in Zuid-Oost en dan tevens op haar kat pas. Voor deze gelegenheid enkel de 645D met de 'kitlens' 55mm/f2.8 meegenomen om heel relaxed rond te lopen en niks mee te hoeven slepen. Ik heb me in alle rust bezig gehouden met straatfotografie. Rustig de dingen zien en op de foto zetten. Al lopende ook weer wat dingen op de 645D leren ontdekken. Al gaat dat vrij vlug als je een camera als de Pentax K-5 redelijk goed beheerst. Wel is het belangrijk om rekening te houden met de sluitertijden, want los uit het handje willen ze nog wel eens lelijk bewogen zijn als je denkt dat een middenformaat camera hetzelfde is als een doorsnee spiegelreflex. Er is geen stabilisatie aan boord en de klap van de spiegel geeft echt wel wat meer verplaatsing van massa dan je gewend bent met een doorsnee camera.

10) straatmuzikant

11) rommel om onze toeristen mee te verrassen

Op de hoek van een winkelstraat kwam ik nog een groepje jongens tegen. Allemaal zo rond de 18-19 jaar oud. Ze waren heerlijk in het zonnetje aan het genieten van het leven en klaar voor een lekkere joint. Een mooi moment om eens een gesprek te beginnen, want dit tafereel past niet in het normale werk van straatfoto's maken. Ze woonden allemaal in Amsterdam en gingen naar school of werkten. Een gesprek gehad over de wietpas (die is er bij ons al wel) en of ze dat zagen zitten voor A'dam. Heel favoriet is die in ieder geval nog niet. Wiet is ook iets voor toeristen en gewoon voor een gezellige luie dag.

12) Draaien van een joint.

13) De heerlijke eerste teug van je joint.

Nog even bij een favoriet café langs geweest om er een biertje te drinken. Daar hebben ze ook enkele katten rondlopen en die komen dan gezellig op tafel zitten. Toch altijd heerlijk relaxed (als je niet allergisch voor ze bent). Ze zijn er druk, want ze vangen de muizen in die oude gebouwen.

14) Zo op tafel voor me, met 1/20ste en lichtcompensatie op iso1600.

Er had van mij wel een flitsje in die grote body mogen zitten, maar dat is mijn kijk erop. Al had ik die hier niet gebruikt, want dan was poeslief al lang weer verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2012, 01:29:26 door RonHendriks »
K-5 Silver | K-01 Bumblebee | K-01 Smurf | DA*55, 300 | FA 31 | FA*85

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Pentax 645D, gebruikersreview (85 foto's)
« Gepost op: 12 september 2012, 22:59:02 »

Offline RonHendriks

• Pentaxian
  • *
Re: Pentax 645D, gebruikersreview (85 foto's)
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2012, 23:00:04 »
Europees Kampioenschap Schoonspringen

In deze periode heb ik ook veel sportfoto's gemaakt (wat het grootste deel van mijn fotografie is) en had ik voor een aantal evenementen accreditatie geregeld om ook op de juiste plaatsen te kunnen zitten om mooie foto's te kunnen maken. In het Eindhovense Pieter van den Hoogenband Zwemstadion waren de Europese Kampioenschappen Schoonspringen die ook een voorbereiding en kwalificatiemoment waren voor de Olympische Spelen in Londen. Een lastige sport aangezien je maar weinig tijd hebt om iets in beeld te brengen. Ik was er al een dag eerder geweest en het helpt dan om te weten wie er springt en welke sprong er gedaan wordt. Dat staat dan allemaal in codes op het bord, waarbij ook de jury daar punten aan geeft voor de uitvoering, afhankelijk van de zwaarte van de proef. Er zijn synchroonspringers en single springers. Daarnaast zijn er de springplanken van 1 meter en 3 meter en is er een toren met 4 plato's met 10 meter als hoogste. Door mijn drukke planning enkel de 1 meter plank single en toren 10 meter synchroon met de 645D gezien. Mannen doen ook aan deze sport, maar die heb ik niet gezien, aangezien die op andere tijden sprongen.

15) Team Britain die kampioen werden met o.a. Tonia Couch

16) idem

17) Spelen met de sluitertijd.

18 ) Afdrogen voor het springen, want anders glippen je vingers weg.

19) Team GB, sprong opbouw om snelheid te maken.

20) Anna Lindberg, uit Zweden en Europees Kampioene op de 1 m en 3 meter plank.

21) Team GB met links de Nederlandse coach Jongejans.

Ineens is zo'n sport toch wel heel erg ingewikkeld. Ik zat daar op de tribune boven voor de toren. Achter mij een D3s en een 1Ds die ratelden alsof het niks was. Ieder druk bezig met 10 fps en ergens in het geratel kwam er een mooie klap van mijn spiegel tussen, want ik kon slechts 1 foto maken. Dat vonden de beide heren sportfotografen toch wel heel bijzonder. Gelukkig had ik al een dagje geoefend en ook had ik eerder al aan mijn timing gewerkt bij volleybal, waar het precies timen van de service altijd lastig is. Wel worden er voldoende sprongen gemaakt, want elke dame komt 6 keer voorbij. Echter dan wil je ook een mooie foto van de juiste, en dat is met Anna Lindberg wel heel mooi gelukt. Belangrijk is dat je weet wat voor sprong er gemaakt wordt en dat je leert om een goed moment te kiezen. Hiervoor heb ik de 645FA150mm/f2.8 lens gebruikt, want licht kom je eigenlijk al snel te kort. Een langere lens had hier zeker ook wel gemogen, want je plek om te fotograferen is zo goed als vast.

Hockey

In de competitie voor het hockey voor vrouwen werden de play-offs gespeeld. Een serie van maximaal drie wedstrijden tussen de twee geplaatste teams voor de finale. De eerste wedstrijd was door Den Bosch gewonnen thuis, in het weekend ervoor, en dus mochten de dames naar Laren voor het slotoffensief. De tweede wedstrijd op zaterdag en indien nodig op zondag in Laren de derde wedstrijd.

22)

Werken met de 645D en FA*300mm/f4 is een opzienbarende combinatie die veel bekijks trekt. Foto gemaakt door Roel Ubels in Laren met Olympus E-5.

Den Bosch en Laren zijn naast Amsterdam zo'n beetje wel de hofleveranciers voor onze Olympische gouden hockeyploeg. Veel bekende gezichten dus te zien in zo'n wedstrijd. Dat maakt het wel eens lastig, want soms wil je een bepaalde speelster of een combinatie in beeld zien, maar aan de andere kant natuurlijk niet de wedstrijd uit beeld verliezen. Zo'n wedstrijd levert gelukkig genoeg momenten op voor beide mogelijkheden.

23) Met No. 17 Willemijn Bos, hier nog blessurevrij, maar helaas geen Goud voor haar in Londen.

24) "Battle off" de banken: Rabobank zet een reclamevliegtuig in tegen de ABN/Amro

25) haar...haar...en nog eens haar

26) Een flinke strijd, mooi om te zien.

27) Maartje Goderie en Naomi van As.

28) Zo'n vol clubhuis is toch wel mooi met alle pixels van de 645D

29) Laren verliest. :(

30) Den Bosch wint. :)

Het was wel eens lastig dat de 300mm lens die ik had wat aan de korte kant was voor zo'n groot veld. Het niet even snel kunnen wisselen naar een zoomlens is een gemis. Er is wel een 645FA150-300mm/f5.6 lens, maar die had ik niet. Lijkt me een stuk makkelijk werken. Toch gekozen om de hele wedstrijd voornamelijk de 645D te gebruiken, omdat ik de eerste wedstrijd met de K-5 had gedaan.

Een aangename verrassing is toch wel dat de Auto Focus van de 645D met de 645FA*300mm/f4 naar mijn idee sneller en accurater is dan de K-5 met de DA*300mm/f4. Geen idee of dit nu komt omdat de 645D toch iets anders is in zijn berekeningen voor de AF, of dat het verschil gemaakt wordt door de lens. De SDM motor in de K-mount lens is in ieder geval langzamer dan de door schroef aangedreven lens voor de 645D. Voor mijn gevoel is er echter ook een verschil in hoe de AF-punten in je kijker oplichten en zich gedragen t.o.v. De K-5. Weliswaar dezelfde aanduidingen voor de AF-modules in beide camera's en ook dezelfde processor (prime II), maar ze zijn zeker niet gelijk. De 645D wint hier!

Rugby Sevens

Na de hockeywedstrijd ook nog even naar Amsterdam gereden voor het Amsterdam Sevens tournament. Dit is de rugby variant waarbij er met 7 tegen 7 wordt gespeeld op het grote veld in twee keer 7 minuten. Daarbij dus vol gas erin, want de wedstrijd is voorbij voor je het weet. Hier is mijn 300mm lens gewoon echt veel te kort. Wel met de K-5 wat foto's geschoten van de wedstrijd, maar met de 645D enkel van de warming-up van onze Nederlandse dames wat kiekjes geschoten. In 2016 is deze variant Olympisch in Rio en onze dames zijn goed op weg naar een prachtig toernooi.

31)

32)

Ik was een beetje moe van al het reizen en had net iets teveel spullen bij me om langs het veld op en neer te gaan rennen.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2012, 01:22:24 door RonHendriks »

« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2012, 23:00:04 »

Offline RonHendriks

• Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2012, 23:01:26 »
Familie camera

Zo'n mooie camera als de Pentax 645D schreeuwt er natuurlijk om om de echte familiekiekjes te gaan maken. Ideaal voor een bezoek aan dierentuin en speeltuin. Hup op weg naar het strand of lekker een wandeling door het bos. Nu was er een event georganiseerd door onze mensen van Urk en die hadden me voorzien van enkele kaarten voor het Dolfinarium.In het zonnetje op stap met mijn broer en zijn gezin is dat natuurlijk een heerlijke dag. Ik had maar beperkt spullen mee, maar was wel volbepakt. De nieuwe auto van mijn broer met 5 inzittenden, waarvan 1 nog in de buggy, was beperkt in zijn laadruimte. Naast mijn monopod mocht ik 1 tas meenemen. De tas van Carlos was hiervoor helemaal geschikt. Dierentuin fotografie is toch altijd behelpen want je onderwerpen zitten soms heel ver weg. Mee dus, de 300mm en de 150mm lens voor op de 645D, en andere foto's gewoon met een andere camera maken als dat nodig is. Het was er een gezellige drukte met zo'n 3000 bezoekers, waarvan een kwart op uitnodiging van cameranu. Als eerste naar de binnenshow gegaan, omdat dat mooi aansloot bij onze aankomst.

33) Blijft als mooie herinnering, maar iso12.800 zou makkelijker zijn.

34) Ook in het donker kan het.

Daarna lekker de zon in en heerlijk genieten. Ook wachten, want ik was alweer vergeten dat de buggypassagier zoveel voedingen en verzorging nodig heeft en de tijd die dat kost. Het optreden van de walrussen is een mooie circusact. Iets wat je als kind niet zo snel ziet, maar als volwassene zie je vooral dat het ook wel een bezigheidstherapie voor de dieren is. Niet dat ze het niet goed hebben, en de verzorgers doen zeer zeker hun uiterste best, maar het zijn toch beestjes die door een hoepeltje moeten springen.

35)

36)

Weer een rustmomentje pakken met een voeding, of was het deze keer met een luier aan de slag. O ja, dat was trouwens niet mijn taak :) We stonden in het zicht van een van de kraampjes van Urk en dat was een mooi moment om daar even langs te gaan. Ik zei tegen mijn broer: "let even op de spullen dan ga ik er heen, heel nonchalant met de 645D + 150mm lens om mijn nek". Een prachtig moment, want ik loop naar de twee mensen van de stand, hun ogen vallen op mijn camera en ze zijn duidelijk in verwarring. Zien ze wel goed welke camera ik bij me heb? Zo blijven we zeker twee minuten praten met hun ogen op mijn camera gericht. Ineens begrijp ik wat vrouwen bedoelen als ze roepen, kijk eens in mijn ogen. De aantrekkingskracht van de Pentax 645D is de gelijke van set mooie borsten :)

37) Mijn broer.

Lekker doorwandelend met mijn broer over camera's gekeuvelend. Het viel ons beide op dat er natuurlijk een hele meute aan vooral Canon rondliep, veel 7D met een witte 70-200mm lens, maar dit was dan ook een evenement van een cameraverkoper in het Dolfinarium. Andere bezoekers doen het gewoon met een kiekcamera. Tot onze verbazing was er verder niemand met een 645D! Zelfs geen Hasselblad, Mamiya of Phase One. Blijkbaar is dat toch niet direct de camera die mensen kopen die met hun gezin naar een dierentuin gaan, terwijl die er natuurlijk wel heel geschikt voor is.

38 )

39)

Er is ook nog een echte theatershow van mens en dier en die is leuk! Het is een combi van een piratenshow met dierengespetter en een spannend verhaal waarbij kinderen kunnen waarschuwen voor het gevaar dat van achteren komt. Publiek is er genoeg en bij voldoende gejoel wordt het vanzelf wel spannend.

40)

41)

42)

Alles bij elkaar een heerlijke dag die ik overigens liever met minder gesjouw had doorgebracht. Ach, dat hoort dan weer bij de hobby.

Een week later hebben we een bezoek gebracht aan de stad Kleef in Duitsland. Deze keer zonder schoonzus, omdat die moest werken. We zijn er wel eens vaker geweest en het is er gewoon heerlijk. Er is een kleine dierentuin met voornamelijk varkens en schapen en dat allemaal in een prachtige tuin in de stad.

43) Geitjes

44) Ezel

45) Begint al wat exotischer te worden.

46) Vreemde eend in de bijt.

De 645D is natuurlijk bij uitstek geschikt voor landschapsfotografie. Hoewel ik dat bijna nooit doe en er ook weinig verstand van heb, kan het niet ontbreken in deze set. Ik denk een redelijk geslaagde poging (foto 47). Hier wint de 645D het ook duidelijk van alle andere camera's die ik mee had. Er zit zelfs nog structuur in al die kleine groene blaadjes.

47) Landschap is er prachtig.

Een heerlijk dagje afgesloten met een lekkere coupe ijs met aardbeien, omdat ik jarig was.

Europees Kampioenschap Synchroon Zwemmen

Na het schoonspringen was er ook het synchroonzwemkampioenschap in Eindhoven. Ook daar had ik een accreditatie voor, dus alle gelegenheid om er een mooi plaatje te schieten. Het was wel passen en meten met mijn agenda om een aantal zaken te kunnen zien. Hoewel het synchroonzwemmen er heel mooi eruit ziet op de foto is het minder spannend om te zien. Er is weinig strijd te zien, want het is een jury sport en ook nog een waarbij er tussen het eerste en 17de team zó veel tijd zit, dat je echt niet meer weet of een eerdere ploeg goed/beter was. Wel kon ik een overduidelijk kwaliteitsverschil zien tussen de teams van Spanje/Rusland en alle andere landen. Enkel de eerste twee genoemden konden zich op de Olympische Spelen in Londen meten met het team uit China. De andere landenteams waren gewoonweg op foto's niet zo synchroon.

Synchroonzwemmen is een sport die alleen voor dames bestaat. Er is zelfs geen gemengde variant met een man/vrouw paar zoals dat o.a. te zien is bij kunstschaatsen. Best vreemd eigenlijk, maar eenieder die mij kent weet dat vrouwensportfotografie mijn specialiteit is. Er zijn twee uitvoeringsvormen in synchroonzwemmen, namelijk als een duo of als een groep (10 dames). Als eerste waren er de duo's, waarbij er twee series zijn, een vrije kuur en een technische kuur. Bij de technische kuur is het de bedoeling een vast aantal onderdelen achter elkaar af te draaien. Handig voor de fotograaf, want zo weet je precies wat er wanneer gaat komen. Zeker met een 645D, waarbij je voor elk onderdeel maar 1 foto kunt maken. Aangezien je weet welke teams het beste zijn, kun je je dus daarop richten en zijn de andere teams er om er een bepaald ritme uit te halen. Met de 645D kun je dus maar 1 foto per seconde maken. De buffer is redelijk groot en zo kun je 12 foto's maken voor dat die vol is. Echter je moet wel zorgvuldig schieten want als de buffer vol is, is de camera een minuut bezig met het verwerken van data en het wegschrijven van foto's naar de geheugenkaart. Dat vind ik zelf wel heel erg traag, het heeft me echter niet in de weg gezeten. Ook als je slechts 1 foto maakt en die eerst wil nakijken alvorens een nieuwe te maken, zul je dus zo'n 4-5 seconden moeten wachten om een beoordeling te kunnen maken.

Deze serie van de technische kuur.

48 )

49)

50)

Van de finale op zondagavond van de groepen. In ieder geval spectaculairder om te zien.

51)

52)

53) Europees Kampioen Spanje.

54) Het gekke is dat ik geen foto van nummer 3 heb, die zwemsters stonden in mijn dode hoek.
« Laatst bewerkt op: 14 september 2012, 00:24:06 door RonHendriks »

« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2012, 23:01:26 »

Offline RonHendriks

• Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2012, 23:07:52 »
Wild Pferdefang Dülmen

In deze periode viel ook de wilde paarden vang in het Duitse Dülmen. Ik was er eerder in 2010 en 2011. Ik had niet in de planning staan om er dit jaar heen te gaan, maar de kans om er met de 645D rond te lopen wilde ik toch zeker niet voorbij laten gaan. Het is echt een prachtige gebeurtenis. Daar is een kudde wilde paarden die op het landgoed van de Hertog van Croy leven. De kudde is al enkele honderden jaren daar in het wild levend. Om de gezondheid van de kudde te bewaken moeten elk jaar de jaarlingen hengsten uit de kudde worden gevangen. Dat zijn dus de hengsten die in 2011 zijn geboren, want de oogst van 2012 wordt pas volgend jaar gevangen. Daarvoor wordt de kudde in een grote hoefijzervormige arena gestuurd, waar het vangen gebeurd. De kudde is zo'n 350-400 paarden groot en de arena is daarvoor ruim groot genoeg. Eromheen tribunes die door ruim 25.000 mensen bevolkt worden. Kaarten krijgen is niet altijd eenvoudig aangezien het ruim van te voren altijd is uitverkocht.

Er is een voorprogramma dat bestaat uit kraampjes en vertier rondom de arena voordat deze open gaat voor het publiek. Alles wordt gerund door vrijwilligers en de opbrengsten zijn er voor het instand houden van het landgoed en de paardenkudde. Het programma is elk jaar anders en er zijn wilde paardenshows geweest, paardenpolo, demonstraties van de Vrienden van Dülmener Pferden en diverse andere zaken.

55)

56) Bezoekers willen ook op de kiek.

Deze keer was de WDR er met een vrachtwagen aan materiaal om de hele vangst voor het eerst volledig te registreren. Toch wel indrukwekkend, want camera's echt overal, het leek wel een voetbalwedstrijd. Ook wel heel zorgvuldig vangen van de paarden, want ik zag toch een duidelijk verschil met voorgaande jaren door de inzet van een extra vanger per hengst. Alles in voorzichtigheid voor zover mogelijk om niet op TV te komen met een blunder. Zo'n documentaire wordt de komende tientallen jaren natuurlijk ook over de hele wereld uitgezonden, dus daar wil je wel je best voor doen. Het begint met de binnenkomst van de paarden:

57)

58 )

Die binnenkomst is ook echt elk jaar totaal verschillend. Na afloop nog wezen praten met een fotograaf die er al 35 jaar kwam en dat is toch wel bijzonder om het zo te bezien. Met een Pentax 645D lijkt het ook net alsof je de meest professionele fotograaf bent die er rondloopt. De camera brengt gezag! De vangst is best spectaculair en afhankelijk van het aantal jaarlingen kun je er volop van genieten. Deze keer bijna twee keer zoveel jaarlingen hengsten dan vorig jaar. Ze worden ook meteen door de dierenarts nagekeken en ingeent en krijgen een chip ingespoten. Tot 2010 kregen de paarden ook nog een brandmerk, maar dat is afgeschaft.

59)

60)

61)

Het afscheid is eigenlijk ook altijd wel indrukwekkend. De vangers zijn overgaande generaties, waarbij een vanger vaak zo'n 25 jaar paardenvanger is en daarna het stokje overgeeft aan zijn oudste zoon. Een traditie die sterk leeft in de regio en ook wel aanzien geeft aan de families die als vanger dienen.

62) De paarden verlaten de arena en worden uitgezwaaid.

63) De Herzog von Croy en zijn vrouw zijn gastheer.

64) Als je vriend vanger is dan ben je nog trotser dan Yolanthe denk ik.

Bekerfinale Vrouwenvoetbal

In Den Haag in het stadion van ADO Den Haag werd ook nog de bekerfinale gespeeld tussen thuisclub, landskampioen en favoriet ADO Den Haag en VVV Venlo dat zich op tweede paasdag op miraculeuze wijze wist te ontdoen van FC Twente (via strafschoppen). De finale was een eitje voor Den Haag die geen kind hadden aan de meiskes uit Venlo. De 645D is met 300mm totaal ongeschikt voor voetbal op zo'n groot veld. Je hebt niet de vrijheid om rond te lopen en er zijn maar enkele stukken die je kunt bestrijken. Toch een paar leuke plaatjes gemaakt voor de wedstrijd.

65)

66)

En enkele beelden van de wedstrijd.

67)

68 )

Europees Kampioenschap Beachvolleybal

In Scheveningen op het strand was dit jaar in een klein stadionnetje het EK Beachvolleybal. In mijn eerste planning in januari had ik er graag een hele week heen gegaan. Lekker in de zon, op slippertjes het zand op en lekker mooie foto's maken. Echter door wat verschillende zaken ging dat er niet van komen. Wel was ik zeker van plan om er toch even heen te gaan om te zien hoe onze Vlaamse dames Katrien Gielen en Liesbeth Mouha het er vanaf zouden brengen. Een wedstrijdje van ons Nederlandse team Sanne Keizer en Marleen van Iersel zou dan vast ook wel lukken. De 645D zou daarbij zeker ook leuk zijn, maar dat zou niet gaan lukken. De camera zou namelijk terug moeten zijn voor de start van het tournooi. Na wat heen en weer gebel kwam het er toch nog goed uit. Met dank aan Wouter Kok mocht ik de 645D enkele dagen langer houden en zo de serie nog breder kunnen maken. Slechts een middagje met 1 wedstrijd beachvolleybal zou ik kunnen doen, want in de avond had ik al een andere verplichting. Dat pakte heerlijk goed uit aangezien ik de Vlaamse dames in actie kon zien tegen een team uit Tsjechië.

69) Katrien Gielen

70) Heel bijzonder die hommel met schaduw in beeld. Het beestje krijgt genoeg pixels.

71)

72)

73)

74)

Alles liep op rolletjes en in de avond kon ik uiteindelijk toch nog even terug naar het stadion voor de laatste wedstrijd. Wel met aanhang, want ik had drie kinderen om op te passen mee, en die hadden ook een prima kijkavond. Deze keer een extra mooie wedstrijd, want onze Nederlandse dames tegen Griekenland, die uiteindelijk samen ook de finale zouden spelen (maar dan in de regen). De Nederlnadse dames wonnen beide keren.

75)

76)

77)

Alles bij elkaar een mooie dag. Een ijsje toe na afloop en iedereen tevreden. Geen handtekeningen van de dames, want zoals een van mijn oppaskids zei: "die ken ik toch niet!", kortom de roem moet nog komen. Op zaterdag nog terug geweest, maar zonder 645D om de wedstrijd te zien tussen de Vlaamse en Nederlandse dames. Gewonnen door onze Nederlandse dames die later kampioen werden, maar had graag de Vlaamse dames zien winnen die uiteindelijk 5de werden. Dit kampioenschap telde mee voor de ranglijst voor plaatsing voor de Olympische Spelen en jammerlijk stonden de Vlaamse dames op plaats 17 waar alleen de eerste 16 naar Londen mochten.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2012, 15:57:45 door RonHendriks »

Offline RonHendriks

• Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2012, 23:08:49 »
Modellen

Een camera als de Pentax 645D is natuurlijk uitermate geschikt om in een studio omgeving te gebruiken voor het fotograferen van een model. Eigenlijk de hoofdtaak wellicht van zo'n camera voor commerciëel gebruik. Nu doe ik dat zelf eigenlijk nooit, al maak ik wel met enige regelmaat een mooi portret. Met de 645D op komst begon ik dus eens te zoeken naar mogelijkheden om daar iets moois mee te kunnen doen. Het zag er eigenlijk naar uit dat het allemaal niet zou gaan lukken, omdat ik maar geen afspraken gemaakt kon krijgen in de korte periode dat ik de camera tot mijn beschikking had. Uiteindelijk zijn alle afspraken op het laatste moment samen gekomen en had ik drie afspraken om iets moois te proberen te maken.

Aan Pentaxian forumlid ReneM had ik gevraagd of hij iets kon regelen. Nou daar had Rene wel trek in, want ook even de 645D in handen. Hij kon een mooie studio regelen met Laura als model waar we in een korte tijd iets moois mee konden doen. Ik heb zelf enkel de K-5 bediend, waar natuurlijk een veel mooiere foto mee is gemaakt :) en Rene wist deze te maken. Bewerking in zwart/wit is van mijn hand.

78 ) Laura

Een mooie dame die ook wel geduldig was met de ongeduldige Rene die enigszins zenuwachtig was om te werken met een nieuwe camera. Ik geloof dat de liefde tussen Rene en de 645D niet is opgebloeid, want de beperkingen ervan vielen hem tegen. De langzame manier van verwerken, met telkens seconden lang wachten tussen foto's was niet zijn smaak. De max X-sync van 1/125ste viel hem tegen, al moet ik zeggen dat ik er zelf geen enkel probleem mee heb ondervonden. Wel vreemd was dat er een duidelijk verschil is tussen werken met Tav-stand op 1/125ste die niet goed synchroon liep met de flits, terwijl dat op de X-stand wel uitstekend verliep. Er zijn dus duidelijke verschillen en in een studio is de X-stand de beste werkmethode.

Van het Europees Kampioenschap zitvolleybal, een paralympische sport kende ik Suzan en Vera die daar vorig jaar teambegeleiders waren. Hun dus aangeschreven of ze interesse hadden in een shoot onder de zon in de vrije natuur. Daar hadden ze wel oren naar en zodoende samen met de dames op stap in Eindhoven. Hiervoor had ik drie locaties bedacht die mogelijk zouden zijn. De eerste was op het terrein van de TUe waar er een locatie is die enigszins desolaat aandoet.

79) Suzan

80) Vera

Heerlijk zonnig en met een goed humeur gingen we naar de Karpendonkse Plas.
81)

82)

Ook de cover foto is daar gemaakt. Gewoon voor de fun om de camera's eens te tonen. De derde plek die ik in gedachten had was de grote fontein die je tegenkomt in het zuiden van Eindhoven als je de stad in rijd. Ik kom daar bijna dagelijks langs en dit was de ene keer dat die niet aan stond en zonder water was het niet veel.

De derde afspraak liep ook nogal twijfelend. Ik was op een aantal plaatsen geweest om foto's te kunnen maken in een commerciële omgeving. Doel dat ik me gesteld had was het maken van een fotoset die ook zou kunnen dienen voor een advertentiecampagne. Niet om er nu geld mee te verdienen, maar om wel het resultaat te kunnen behalen. Daarvoor was uiteindelijk www.24jeanz.nl wel te vinden. Als model zou er iemand anders zijn, maar uiteindelijk ook Vera hiervoor bereid gevonden.

83)

84)

85)

Mijn persoonlijke mening is dat deze foto's voldoen aan mijn eigen gestelde doel.

Diversen

Soms doe je ook wat dingen die je niet zo snel doet. Gewoon eens naar een vliegtuigje wezen kijken en de UFO van Eindhoven gekiekt.

86)

87)

Ook nog wat andere dingen geprobeerd, maar die hebben uiteindelijk de selectie niet gehaald.

Eind oordeel

Zo kon de camera weer terug naar de leverancier, de beukelaer bv die ik zeer dankbaar ben om dit project mogelijk te maken. Ook uiteraard Edwin Looman die er alles aan heeft gedaan om iets moois te kunnen doen. De Pentax 645D is met de juiste set aan lenzen echt een fantastische camera. Hij is niet overal geschikt voor en uiteraard is het prijskaartje voor de meeste mensen een drempel waar je nooit overheen komt. Echter met zo'n mooie camera kun je echt fantastische foto's maken die je op grootformaat kunt printen.

Dank voor het lezen, Ron Hendriks.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2012, 22:06:39 door RonHendriks »

Offline Thoran

• Pentaxian
  • *
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn Foto's op www.thoran-pictures.nl
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2012, 23:13:14 »
allemachtig Ron .... wat een indrukwekende serie ....   thu
Facebook : Thoran.Pictures / Twitter: @arnolddegans
Mijn Flickr page via : www.thoran-pictures.nl 
Studio page : https://www.facebook.com/ThoranPicturesPhotography

Offline Fries

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2012, 23:47:37 »
Ron, ontzettend bedankt voor je niet van humor ontblote inzichten in het werken met deze ook voor iemand die graag landschappen schiet fascinerende camera. Teveel prachtige beelden om ze apart te benoemen met twee uitzonderingen: Nummers 48 en 58. (Al moet gezegd worden dat nummer 78 er ook zeker mag zijn.)

Offline MarcelO

• Pentaxian
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2012, 23:57:24 »
geweldig  mooi!
K-7 Sigma17-70mm F/ 2.8-4.0 macro OS HSM Sigma 105mm f/2.8 EX DG Macro Pentax smc DA 55-300 mm / 4.0 - 5.8 ED Pentax DA 18-55mm 1:3.5-5.6 AL Pentax AF360FGZ Pentax SMC-FA 77mm f/1.8 Limited

Offline y-cam

• Pentaxian
  • *
  • Niet geschoten is altijd mis.
    • mijn fotosite
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2012, 23:59:09 »
fijn verslag, Ron. Nu diagonaal doorgenomen maar ga het morgen eens wat rustiger doorlezen.

Offline ferre

• Pentaxian
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2012, 09:24:24 »
wat een serie zeg en wat een werk
mooi,prachtig

ik ben even niet mee hoor,heb jij een 645D?