Familie cameraZo'n mooie camera als de Pentax 645D schreeuwt er natuurlijk om om de echte familiekiekjes te gaan maken. Ideaal voor een bezoek aan dierentuin en speeltuin. Hup op weg naar het strand of lekker een wandeling door het bos. Nu was er een event georganiseerd door onze mensen van Urk en die hadden me voorzien van enkele kaarten voor het Dolfinarium.In het zonnetje op stap met mijn broer en zijn gezin is dat natuurlijk een heerlijke dag. Ik had maar beperkt spullen mee, maar was wel volbepakt. De nieuwe auto van mijn broer met 5 inzittenden, waarvan 1 nog in de buggy, was beperkt in zijn laadruimte. Naast mijn monopod mocht ik 1 tas meenemen. De tas van Carlos was hiervoor helemaal geschikt. Dierentuin fotografie is toch altijd behelpen want je onderwerpen zitten soms heel ver weg. Mee dus, de 300mm en de 150mm lens voor op de 645D, en andere foto's gewoon met een andere camera maken als dat nodig is. Het was er een gezellige drukte met zo'n 3000 bezoekers, waarvan een kwart op uitnodiging van cameranu. Als eerste naar de binnenshow gegaan, omdat dat mooi aansloot bij onze aankomst.
33) Blijft als mooie herinnering, maar iso12.800 zou makkelijker zijn.
34) Ook in het donker kan het.

Daarna lekker de zon in en heerlijk genieten. Ook wachten, want ik was alweer vergeten dat de buggypassagier zoveel voedingen en verzorging nodig heeft en de tijd die dat kost. Het optreden van de walrussen is een mooie circusact. Iets wat je als kind niet zo snel ziet, maar als volwassene zie je vooral dat het ook wel een bezigheidstherapie voor de dieren is. Niet dat ze het niet goed hebben, en de verzorgers doen zeer zeker hun uiterste best, maar het zijn toch beestjes die door een hoepeltje moeten springen.
35)
36) 
Weer een rustmomentje pakken met een voeding, of was het deze keer met een luier aan de slag. O ja, dat was trouwens niet mijn taak

We stonden in het zicht van een van de kraampjes van Urk en dat was een mooi moment om daar even langs te gaan. Ik zei tegen mijn broer: "let even op de spullen dan ga ik er heen, heel nonchalant met de 645D + 150mm lens om mijn nek". Een prachtig moment, want ik loop naar de twee mensen van de stand, hun ogen vallen op mijn camera en ze zijn duidelijk in verwarring. Zien ze wel goed welke camera ik bij me heb? Zo blijven we zeker twee minuten praten met hun ogen op mijn camera gericht. Ineens begrijp ik wat vrouwen bedoelen als ze roepen, kijk eens in mijn ogen. De aantrekkingskracht van de Pentax 645D is de gelijke van set mooie borsten
37) Mijn broer.

Lekker doorwandelend met mijn broer over camera's gekeuvelend. Het viel ons beide op dat er natuurlijk een hele meute aan vooral Canon rondliep, veel 7D met een witte 70-200mm lens, maar dit was dan ook een evenement van een cameraverkoper in het Dolfinarium. Andere bezoekers doen het gewoon met een kiekcamera. Tot onze verbazing was er verder niemand met een 645D! Zelfs geen Hasselblad, Mamiya of Phase One. Blijkbaar is dat toch niet direct de camera die mensen kopen die met hun gezin naar een dierentuin gaan, terwijl die er natuurlijk wel heel geschikt voor is.
38 )
39) 
Er is ook nog een echte theatershow van mens en dier en die is leuk! Het is een combi van een piratenshow met dierengespetter en een spannend verhaal waarbij kinderen kunnen waarschuwen voor het gevaar dat van achteren komt. Publiek is er genoeg en bij voldoende gejoel wordt het vanzelf wel spannend.
40)
41)
42) 
Alles bij elkaar een heerlijke dag die ik overigens liever met minder gesjouw had doorgebracht. Ach, dat hoort dan weer bij de hobby.
Een week later hebben we een bezoek gebracht aan de stad Kleef in Duitsland. Deze keer zonder schoonzus, omdat die moest werken. We zijn er wel eens vaker geweest en het is er gewoon heerlijk. Er is een kleine dierentuin met voornamelijk varkens en schapen en dat allemaal in een prachtige tuin in de stad.
43) Geitjes
44) Ezel
45) Begint al wat exotischer te worden.
46) Vreemde eend in de bijt.

De 645D is natuurlijk bij uitstek geschikt voor landschapsfotografie. Hoewel ik dat bijna nooit doe en er ook weinig verstand van heb, kan het niet ontbreken in deze set. Ik denk een redelijk geslaagde poging (foto 47). Hier wint de 645D het ook duidelijk van alle andere camera's die ik mee had. Er zit zelfs nog structuur in al die kleine groene blaadjes.
47) Landschap is er prachtig.

Een heerlijk dagje afgesloten met een lekkere coupe ijs met aardbeien, omdat ik jarig was.
Europees Kampioenschap Synchroon ZwemmenNa het schoonspringen was er ook het synchroonzwemkampioenschap in Eindhoven. Ook daar had ik een accreditatie voor, dus alle gelegenheid om er een mooi plaatje te schieten. Het was wel passen en meten met mijn agenda om een aantal zaken te kunnen zien. Hoewel het synchroonzwemmen er heel mooi eruit ziet op de foto is het minder spannend om te zien. Er is weinig strijd te zien, want het is een jury sport en ook nog een waarbij er tussen het eerste en 17de team zó veel tijd zit, dat je echt niet meer weet of een eerdere ploeg goed/beter was. Wel kon ik een overduidelijk kwaliteitsverschil zien tussen de teams van Spanje/Rusland en alle andere landen. Enkel de eerste twee genoemden konden zich op de Olympische Spelen in Londen meten met het team uit China. De andere landenteams waren gewoonweg op foto's niet zo synchroon.
Synchroonzwemmen is een sport die alleen voor dames bestaat. Er is zelfs geen gemengde variant met een man/vrouw paar zoals dat o.a. te zien is bij kunstschaatsen. Best vreemd eigenlijk, maar eenieder die mij kent weet dat vrouwensportfotografie mijn specialiteit is. Er zijn twee uitvoeringsvormen in synchroonzwemmen, namelijk als een duo of als een groep (10 dames). Als eerste waren er de duo's, waarbij er twee series zijn, een vrije kuur en een technische kuur. Bij de technische kuur is het de bedoeling een vast aantal onderdelen achter elkaar af te draaien. Handig voor de fotograaf, want zo weet je precies wat er wanneer gaat komen. Zeker met een 645D, waarbij je voor elk onderdeel maar 1 foto kunt maken. Aangezien je weet welke teams het beste zijn, kun je je dus daarop richten en zijn de andere teams er om er een bepaald ritme uit te halen. Met de 645D kun je dus maar 1 foto per seconde maken. De buffer is redelijk groot en zo kun je 12 foto's maken voor dat die vol is. Echter je moet wel zorgvuldig schieten want als de buffer vol is, is de camera een minuut bezig met het verwerken van data en het wegschrijven van foto's naar de geheugenkaart. Dat vind ik zelf wel heel erg traag, het heeft me echter niet in de weg gezeten. Ook als je slechts 1 foto maakt en die eerst wil nakijken alvorens een nieuwe te maken, zul je dus zo'n 4-5 seconden moeten wachten om een beoordeling te kunnen maken.
Deze serie van de technische kuur.
48 )
49)
50) 
Van de finale op zondagavond van de groepen. In ieder geval spectaculairder om te zien.
51)
52)
53) Europees Kampioen Spanje.
54) Het gekke is dat ik geen foto van nummer 3 heb, die zwemsters stonden in mijn dode hoek.