Vanochtend om onbekende reden te vroeg wakker geworden, dan maar saturnus fotograferen, die staat nu zodanig dat de ringen nog maar een streepje zijn, dat is eens in de zoveel jaren zo en duurt maar een paar dagen.
Kan het vanaf voor het huis, ja maar die straatlantaarn is toch wel erg storend.
Kan het vanachter het huis, ja, als ik pal voor mijn schuur ga staan, staat ie net boven mijn huis.
Hop, statief naar de tuin, telescoop erop, half uurtje wachten totdat de telescoopspiegels op temperatuur zijn, occulairtje erin, en jawel, saturnus staat er strak bij.
Tafel naar de tuin, notebook erop, kruk naar de tuin, verlengsnoer uitrollen, webcam opscharrelen, beeld op de PC zien te krijgen (brrr wat is het koud).
Ja, saturnus op het monitor scherm, tijd voor een opname.
Maar wat is dat, het beeld wordt een soepzooi.
Hoe komt dat nu weer, ah ik zie het al, de verwarmingsketel van de buren slaat aan, en de uitlaatgassen waaien door mijn beeld heen.
Effe wachten, zou de wind draaien, de ketel zal voorlopig niet afslaan.
Nou dat gaat niets worden, en veel tijd heb ik niet meer totdat de zon roet in het eten komt gooien, dan toch maar van voor het huis ?
Handel weer afbreken, oei wat is al dat aluminium koud geworden, waar zijn mijn handschoenen nu weer.
Dang! Sla ik met mijn telescoop tegen een deurpost, gelukkig zit de zoeker er nog aan, maar de collimatie zal nu wel zoek zijn.
Voor opnieuw afregelen is nu geen tijd, ik zal het er nu mee moeten doen.
Zo, ondanks straatlantaarn saturnus in beeld met een occulair, notebookje aangesloten, webcam in plaats van het occulair erop.
Tijd voor een filmpje, maar wat is dat nu weer, het beeldstaat te trillen, ah de bus komt langs, en dat geeft dan daarna ook nog voor ruim een minuut weer een wazig beeld vanwege de veroorzaakte luchtonrust.
En er komen ook steeds meer auto's langs, niet zo storend als die bus, maar toch.
Dan toch maar een filmje gemaakt, met deze gestackte foto als eindresultaat.

Nu maar afbreken, het begint al te schemeren, en mijn vingers voelen niet meer aan.
Toch eens kijken wat er op de buitenthermometer staat.
Min tien ? Geen wonder, nu een warme douche.
George