Nu mijn systemen definitief voorzien zijn van Linux ipv Windows, ben ik op zoek gegaan naar een goed alternatief voor Lightroom. Hoewel er een aantal gratis Open Source programma's zijn, waar redelijk mee valt te werken, zijn de mogelijkheden mij iets te beperkt.
Ik ben uitgekomen bij Bibble (
http://bibblelabs.com/ ). Een 14-dagen proefversie draait inmiddels. Ik moet zeggen: uitmuntend. De gelijkenis met Lightroom is vrij groot en het kostte me weinig moeite om de basisprincipes onder de knie te krijgen. Qua output is er weinig verschil, hoewel ik het gevoel heb dat de geïntegreerde 'Noise Ninja' beter werkt dan de ruisonderdrukking van LR. Ik ga dat nog testen (er staat nog een Windows PC boven).
Qua snelheid is Bibble de meerdere van LR. Of dit iets te maken heeft met de efficiëntie van Linux of van het programma zelf is onduidelijk. LR draaide op een vergelijkbaar systeem (4 GB RAM) en deze Linux PC heeft slechts 2 GB RAM. De verwachting was dat e.e.a. in het nadeel van Linux uit zou vallen, maar dat klopt dus niet. Er is ook een trial versie voor Windows, dus ook dat gaan we nog uitzoeken (als ik tijd heb).