Ik stel deze vraag om de volgende rede: Velen, ook hier, verwijzen vaak naar pro-reviews om hun gelijk te krijgen (klinkt onaardiger dan ik het bedoel).
Ik zelf vind het wel leuk om ze te lezen maar juist prof-reviews op internet en reviews in tijdschriften zijn voor mij op geen enkele manier doorslaggevend bij het maken van een keuze.
Waarom niet?

In de meeste 'pro-reviews' gaat er één fotograaf met een apparaat op pad. Er komt een duidelijke en gedetailleerde review met een goede of slechte uitslag. Echter: dit is dan meestal de mening van één persoon, professional of niet.
Behoudens het feit dat professionals vaak op heel andere zaken letten dan amateurs zijn ook zij vaak erg merktrouw en het werken met een nieuw merk camera vraagt nu eenmaal enige gewenning. Verder zijn natuurlijk erg veel zaken heel erg afhankelijk van persoonlijke smaak (of het nu om de foto gaat of om het hanteren en het uiterlijk van de camera).
Dát is dus de reden dak ik één keer stemde op Technische specificaties, één keer op forums en één keer op user-reviews.
Wel met de vermelding dat ik natuurlijk niet op één user-review af ga. User-reviews zijn m.i. het best omdat deze de wensen en ervaringen van de gebruiker weergeeft.
Aangezien de meeste mensen nogal wat klagerig zijn aangelegd en bij klachten gaan spuien, bijvoorbeeld op user-review-sites.
Meestal komt via die sites de ellende wel boven water.