Auteur Topic: Samyang 24mm F1.4 ED AS UMC (op K-1 / FF)  (gelezen 183 keer)

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Beetje spelen
Samyang 24mm F1.4 ED AS UMC (op K-1 / FF)
« Gepost op: 7 februari 2017, 21:35:48 »
Inleiding
Ik heb deze ook sinds vandaag. Voor de aanschaf is al wat research gedaan. Handige links hierbij waren:
- https://www.pentaxforums.com/userreviews/samyang-24mm-f1-4.html
- http://www.photozone.de/canon_eos_ff/769-samyang24f14eosff
- http://www.lonelyspeck.com/rokinon-24mm-f1-4-ed-as-umc-review/
- en natuurlijk het draadje en de foto’s van Fookus op deze forum

Eerste indruk
Dit is mijn eerste Samyang ervaring. En de eerste indruk was ‘er is op verpakking is bezuinigd’, het ziet er best goedkoop uit qua verpakkingsmateriaal (geen siliconenzakje) en de bijgeleverde accessoires zijn een fluttig tasje en een plastic hood die dunner voelt dan die van andere fabrikanten. De bouwkwaliteit van de lens zelf is prima. De diafragmaring klikt goed maar wel gelijk van 1.4 naar 2.0. De scherpstelring loopt prettig, niet te los en niet te vast. Van oneindig naar 1 meter is maar anderhalf centimeter, daarna is het nog best een eind draaien naar de minimum focus van 25 cm. Ik heb de oneindig stand nog niet getest.

In gebruik
De Pentax-versie heeft een A-stand en dus is diafragma voorkeuze beschikbaar vanaf de camera (dat geldt namelijk niet voor alle versies). Dan kan 1.6 of 1.8 wel ingesteld worden. Tevens is er focus bevestiging — wat bv. de Canon-versie niet schijnt te hebben — maar alleen voor het centrale scherpstelpunt. Nauwkeurig scherpstellen is wel lastig met de zoeker, mede omdat de lens best wijd is. De meeste foto’s heb ik met Liveview gemaakt wat natuurlijk goed werkt.

De foto’s
Vandaag eerst wat test kiekjes gemaakt want Samyang er zijn veel berichten over wisselende kwaliteit te lezen. De eerste indruk is boven verwachting, ik heb geen gebreken kunnen constateren, sterker nog: de scherpte wijdopen zowel in het centrum als aan de raden is beter dan ik had verwacht. Niet dat wijdopen perfect is, die heeft een lichte waas en verminderd contrast. Het contrast heeft tot f/2.8 nodig om bij te trekken. Grappig genoeg lijkt de scherpte in het midden al te pieken bij f/4. De hoeken volgen bij f/5.6.

Kleuren zijn mooi en de out of focus gebieden worden erg mooi getekend. Er is aardig wat vervorming en vignetting maar gelukkig heeft Lightroom een profile om dat te verhelpen wanneer nodig. Dat profile is niet helemaal opgewassen tegen de verkleuring om donkere takjes tegen een grauwe winterhemel.

Conclusie
Dit is geen goedkope lens (welke lens is dat tegenwoordig nog?) maar wat het kan, lijkt het wel heel goed te kunnen. De eerste indruk is in ieder geval beter dan ik had ik verwacht. Ik kijk er naar uit deze lens ook op een sterrenhemel los te laten en deel daar tzt graag de resultaten van.

1. f/2.2

2. f/2.2

3. f/1.4 (!)

4. f/1.8

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Samyang 24mm F1.4 ED AS UMC (op K-1 / FF)
« Gepost op: 7 februari 2017, 21:35:48 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: Samyang 24mm F1.4 ED AS UMC (op K-1 / FF)
« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2017, 22:47:53 »
Dat lensje lijkt niet verkeerd, maar wel een beetje groot.

« Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2017, 22:47:53 »

Offline Pentax4ever

• Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2017, 14:15:41 »
Prima scherpte toch. Leuke lens om te spelen met de scherptediepte. Maar de prijs (>€ 500,00) is ook niet misselijk inderdaad. Ben benieuwd hoe de lens het "buiten"doet bij kleinere diafragma's.

« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2017, 14:15:41 »

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2017, 15:44:34 »
Dat lensje lijkt niet verkeerd, maar wel een beetje groot.
Ik heb geen FA* 24mm (meer) maar je bracht me wel op het idee om een foto te maken met de andere f/1.4 lenzen die ik heb. Overigens zie ik dat de Canon, Nikon en Sigma en Samyang min of meer even groot zijn, we zijn als Pentax gebruikers verwend met compacte primes.

Prima scherpte toch. Leuke lens om te spelen met de scherptediepte. Maar de prijs (>€ 500,00) is ook niet misselijk inderdaad. Ben benieuwd hoe de lens het "buiten"doet bij kleinere diafragma's.
Als het weer er naar is... Ik heb heel even wat saaie foto’s buiten gemaakt terwijl het licht sneeuwt maar ben me gelijk bewust dat de lens niet WR is.

1. Drie f/1.4 lenzen op een rij

2. 100% midden

3. 100% hoek
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2017, 15:54:45 door joostdh »

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2017, 22:41:12 »
Een eerste astro poging. Ik ben nog beginnende hiermee maar zo te zien is deze lens daar echt heel geschikt voor! De scherpte en gebrek aan artefacten op f/2.0 is verbluffend en daarmee is deze lens hiervoor een enorme geschikt.

Let niet op de rozentakken  :)

1. K-1 met Samyang 24mm F2.0: 10sec, f/2.0, ISO 400
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2017, 13:15:58 door joostdh »

Offline Arno56

• Seniorlid
  • Heeft een Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2017, 08:49:05 »
De belichting is m.i. aan de krappe kant; opvallend hoe verlicht de omgeving is, daar heb je geen profijt van.

Groeten, Arno
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2017, 08:53:50 door Arno56 »

Offline joostdh

• Pentaxian
  • *
  • Beetje spelen
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2017, 13:17:39 »
De belichting is m.i. aan de krappe kant; opvallend hoe verlicht de omgeving is, daar heb je geen profijt van.

Deze beter? Er is meer dan genoeg ruimte in de RAW om op te lichten.

Afgezien van de belichting / mijn bewerking: wat vind je van hoe de lens presteert? Ik ben wel onder de indruk!

« Laatst bewerkt op: 20 februari 2017, 13:24:10 door joostdh »

Offline Arno56

• Seniorlid
  • Heeft een Pentax
« Reactie #7 Gepost op: 20 februari 2017, 18:26:48 »
Het resultaat is goed, maar om een lens echt goed te kunnen beoordelen, kan je hem m.i. het beste vergelijken met een andere, al zal dat qua lichtsterkte moeilijk worden.

Groeten, Arno

Offline yves74

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 20 februari 2017, 20:10:22 »
Nou Joost, misschien nog een beetje oefenen met die nacht opnames, maar ik voorspel dat je met deze combi hele mooie foto's gaat schieten. Fraaie eerste resultaten hoor!

Groet,
Yves
K30 met 18-135 WR, Sigma 30/1.4, Sigma 105/2.8 macro, Super-Takumar 50/1.4, Metz 48.