Auteur Topic: Converter experimenten  (gelezen 266 keer)

Online glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
Converter experimenten
« Gepost op: 22 augustus 2009, 12:00:03 »

Normaal zet je en converter tussen een lens en een camera, en in geval van een 2x converter zal het beeld 2x vergroot worden.
De converter is zo ontworpen dat alles nog van oneindig tot dichtbij werkt.

Als je de lens op een balg zet, heb je zelf twee plaatsen waar je de converter kan zetten :
- camera, converter, balg, lens.
- camera, balg, converter, lens.

Stel je gebruikt een 50mm lens,
In het eerste geval krijg je een 50mm met balg beeld die 2x vergroot zal worden door de converter.
In het tweede geval, heb je eigenlijk een 100mm lens gemaakt op een balg, en zal je veel meer uitrek nodig hebben om dezelfde vergroting te bereiken.
Als je ook nog de focus ring van de 50mm gebruikt, krijg je zelfs het effect van een lens met een brandpunts afstand vanaf groter dan 50mm, tot maximaal 100mm op de balg.

Hoe dichter de negatieve lensgroep richting de lens gaat, hoe langer het brandpunt van de converter+lens combinatie zal zijn.
Nu is er een Pentax lens (bellows 100mm) waarbij je de converter dichter bij de objectief optiek kunt plaatsen dan waar de converter voor ontworpen is.
Dit komt omdat de bellows 100mm speciaal voor een balg is gemaakt, en zelf geen focus ring heeft, de balg neemt die functie over.

Voor de volgende experimenten heb ik als converter een macroconverter gebruikt, dit om makkelijk de afstand converter optiek tot lens optiek aan te kunnen passen.
Een macro converter is eigenlijk niets anders dan een gewone converter met een variabele tussenring tussen lens en converter.
Ook heb ik verschillende tussenringen (ET1,ET2, ET3, ET100) gebruikt.

Dan zijn dit de gevolgen, eerst de normale situatie :

(bellows 100mm + pentax balg A + *istD):

En het uitzicht uit mijn zolderraam is dan (eigenlijk haalt deze combinatie net niet oneindig):

(bellows 100mm + pentax balg A + 2X + *istD):

En nogmaals dat uitzicht (nu nog duidelijker dat deze combinatie net niet oneindig haalt):

(bellows 100mm + ET1 + 2X + pentax balg A + *istD):

En weer dat uitzicht (rechthouden is ook een kunst):

(bellows 100mm + 2X + ET1 + pentax balg + ET2 + ET3 + pentax balg A + ET100 + *istD):

En voor het laatst dat uitzicht:

De laatste combinatie was best wel gammel, maar hiermee heb je wel een 'lens' van (gokje) 500mm !
Als de macroconverter direct achter de bellows 100mm zit in standje oneindig, heb je zelfs een effectief brandpunt van 1100mm !
Alleen heb ik niet genoeg balg hiervoor, en de beeldkwaliteit zal ook wel niet best zijn.

George

Offline Megan

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Weer een illusie armer en een ervaring rijker
Re:Converter experimenten
« Reactie #1 Gepost op: 22 augustus 2009, 17:36:49 »
dat is wel een hele mooie lens aan elkaar gebrouwd ;) ;)...ik vind de foto toch
nog best acceptabel hoor...en zeker als je dan ziet hoe de foto gemaakt is. ;D
dat is eigenlijk nog het leukste van alles. ;)
Er is heel wat geduld nodig om altijd lui te zijn.

Corros

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2009, 18:50:37 »
mmm, op deze manier heb je twee bouwterreinen, één bij jou in huis, en eten buiten je huis ;)

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2009, 17:50:26 »
mmm, op deze manier heb je twee bouwterreinen, één bij jou in huis, en eten buiten je huis ;)

:D :D :D :D

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • ellefotografie.blogspot.com
« Reactie #4 Gepost op: 5 september 2009, 19:46:18 »
Zie deze net pas,
wat interessant om te zien George!
If only my eyes were a camera...

PPG
flickr

lidy

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2 oktober 2009, 18:07:52 »
En ik zie 'm nog veel later.  ::) Geweldig, 't lijkt wel een bouwpakket! Leuk om er zo mee te experimenteren! Hebbie nog meer?  8)