Auteur Topic: 645D komt er toch!  (gelezen 4177 keer)

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Een goede foto begint vaak met een goed idee
    • Mijn website
Re: 645D komt er toch!
« Reactie #200 Gepost op: 11 maart 2010, 19:09:20 »
http://www.maxmax.com/nikon_d200hr.htm sorry een nikon post hier maar laat goed zien wat AA doet.

Jemig, wat een verschil. Voor heel veel vormen van fotografie kun je een AA-filter missen als kiespijn lijkt me. Maar bij bijvoorbeeld vogelveren zou het wel eens een probleem kunnen vormen, maar dan vraag ik me af in hoeverre dit software-matig te tackelen is. Softwarematig zou je dan in ieder geval alleen die delen van de foto kunnen bewerken waar moiré optreedt, waardoor je in de rest van de foto veel meer scherpte overhoudt.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #201 Gepost op: 11 maart 2010, 19:13:58 »
Waarom plaatsen ze tegenwoordig die AA filters nog?

Zie hier

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • *
    • Mijn website
« Reactie #202 Gepost op: 11 maart 2010, 19:33:13 »
Zie hier
Mijn wetenschappelijke ondergrond is niet zo stevig, maar in wat ik lees gaat het om de frequentie. In camera's denk ik dan aan de frequenties van het zichtbare licht, versus van die daaronder en -boven. Ik kan dit niet rijmen met het moiré-effect uit de link van promotheus. Kun je dit misschien uitleggen?

Offline florian1200

• Pentaxian
  • *
  • Ik spaar voor een Fa* 80-200 F2.8 ...
    • Pentax Photo Gallery
« Reactie #203 Gepost op: 11 maart 2010, 19:38:11 »
't was ook boven mijn pet  :-[ ::)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #204 Gepost op: 11 maart 2010, 19:55:50 »
Mijn wetenschappelijke ondergrond is niet zo stevig, maar in wat ik lees gaat het om de frequentie. In camera's denk ik dan aan de frequenties van het zichtbare licht, versus van die daaronder en -boven. Ik kan dit niet rijmen met het moiré-effect uit de link van promotheus. Kun je dit misschien uitleggen?

In geval van een ccd beeldsensor gaat het over ruimtelijke frequentie. Als je op die wiki pagina de aliasing link volgt, zie je wat extra voorbeeldjes.

Even een uitleg uit de losse pols hier ophoesten is niet een, twee, drie gedaan door iemand die gespeend is van educatief talent.

toch een korte poging : bij geluid zul je begrijpen dat als de bemonsterings frequentie 8khz is, je geen singnalen van 10khz goed kunt opnemen. Maar toch zal er wel signaal doorkomen, alleen zal het nu een andere frequentie gekregen hebben (6khz geloof ik), en dat is niet gewenst.

Offline RonHendriks

• Seniorlid
    • PPG
« Reactie #205 Gepost op: 11 maart 2010, 20:13:18 »
Ik begon met de vraag, uit totale ontwetendheid, maar had geen idee waarheen het zou gaan. Begrijpen doe ik het ook niet (op het moment).

wel blij dat ik weer eens wat gevraagd heb
DA(*) 14, 21, 40, 55, 50-135; M35; FA*85; Nikkor 300

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • *
    • Mijn website
« Reactie #206 Gepost op: 11 maart 2010, 20:26:34 »
Ik geloof dat ik het een beetje begin te begrijpen. Alleen denk ik dan aan een UV-filter. Maar het moire-effect dat ik zie in de link van Promotheus, doet mij meer denken aan een twee rasters die je over elkaar heen schuift, waardoor een nieuw patroon ontstaat. Maar hoe dit dan te rijmen met frequenties kan ik nog niet.

De getoonde foto's uit de eerder genoemde link, wekken de indruk dat een anti aliasing filter er net zo goed uit kan, maar de getoonde foto's laten echter geen regelmatige patronen zien, zoals bijvoorbeeld vogelveren die wel laten zien. En natuurlijk blijft de vraag in hoeverre softwarematig het probleem getackeld kan worden.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #207 Gepost op: 11 maart 2010, 20:49:47 »
Alleen denk ik dan aan een UV-filter. Maar het moire-effect dat ik zie in de link van Promotheus, doet mij meer denken aan een twee rasters die je over elkaar heen schuift, waardoor een nieuw patroon ontstaat. Maar hoe dit dan te rijmen met frequenties kan ik nog niet.

En natuurlijk blijft de vraag in hoeverre softwarematig het probleem getackeld kan worden.

Dat UV filter snap ik dan weer niet.
Maar dat raster gebeuren wat je ziet klopt, het raster van de pixels en die van het patroon veroorzaken het moire.

Softwarematig zal het niet goed te corrigeren zijn zonder vooraannames van wat er werkelijk afgebeeld is (de vele raw converters, bayer nterpolatie algoritmes,  bestaan slechts uit de gratie dat er te zwakke antialiasing filters in de camera's gestopt worden).

Laat ik nog een simpele uitleg poging wagen.
Om de 2 meter staat een fel groen paal voor een witte muur
We nemen grote stappen, en kijken om de 3 meter (onze ruimtelijke bemonsterings frequentie) of we een paaltje zien staan.
op 0 meter -> fel groene paal
op 3 meter -> geen paal
op 6 meter -> fel paaltje
op 9 meter -> geen paalthe
op 12 meter -> fel paaltje

Conclusie : om de 6 meter staat een paaltje ....

met een antialiasing filter zouden we op alle kijklocaties een flauw groene muur gezien hebben.

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • *
    • Mijn website
« Reactie #208 Gepost op: 11 maart 2010, 21:33:19 »
Ik snap hem nu, en dat deed ik eigenlijk eerder ook al, maar werd op het verkeerde been gezet door het gebruik van frequenties. Die vertaalde ik naar lichtfrequenties. Vandaar mijn UV-filter. De frequentie die jij bedoelde, was de herhaling van patronen over de oppervlakte.

Overigens wel grappig in jouw voorbeeld is dat nu op alle kijklocaties min of meer een paaltje zichtbaar wordt, hetgeen dus eigenlijk net zo min een werkelijke weergave vormt

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het softwarematig tackelen van moire een groot probleem is, maar omwille van het voorkomen van moire de beelden maar te vervagen is toch ook jammer.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #209 Gepost op: 11 maart 2010, 21:48:58 »

Overigens wel grappig in jouw voorbeeld is dat nu op alle kijklocaties min of meer een paaltje zichtbaar wordt, hetgeen dus eigenlijk net zo min een werkelijke weergave vormt

Nee, geen paaltjes, die informatie is versmeerd, net zoals een gerasterde foto van een afstand grijs lijkt.

Ik heb ook mijn twijfels over de noodzaak voor antialiasing filters voor ccd censoren.
Ten eerste is het de vraag hoeveel hoge ruimtelijke frequenties door de lens afgebeeld worden.
Een slechte of ver gediafragmeerde lens is al een versmerend filter.
Daarnaast heb je bij bayer sensoren een verschil in ruimtelijke frequentie tussen de groene en de rood/blauwe.
De groene komen 2 keer zoveel voor, en hebben dus een ander aliasing filter nodig dan de rode/blauwe.