Auteur Topic: stofje op sensor  (gelezen 523 keer)

Offline agricola

• Nieuw lid
  • *
  • Geslacht: Man
stofje op sensor
« Gepost op: 2 november 2009, 01:32:23 »
Sinds een paar dagen heb ik op mijn foto's een donker plekje. Kennelijk een stofje op de sensor. Ik weet hoe het komt, ik heb buiten een lens verwisseld en hoe voorzichtig ik dat ook gedaan heb, kennelijk is er een stofje op de sensor gekomen. Helaas biedt de stofverwijderaar van mijn K10d geen soelaas.Wie weet raad?

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • ellefotografie.blogspot.com
Re:stofje op sensor
« Reactie #1 Gepost op: 2 november 2009, 08:57:08 »
Ik heb de Arctic Butterfly, ik heb sensor swabs en vloeistof van Eclipse, beiden altijd gebruikt tot redelijke tevredenheid.
Echter gisteren na het zien van een allemachtig groot stofdeeltje en nog meerdere kleintjes de stofzuiger gepakt,
een versmald zuigmondstuk erop gezet, in de douche gegaan, stofzuiger buiten de douche, deur zo dicht mogelijk gedaan.
Toen de spiegel opgeklapt en heel voorzichtig op de laagste zuigstand stof weggezogen.
Daarna gechecked en brandschoon geworden!
Dus absoluut niet op volle kracht doen, want dan moet je je sensor in de stofzak gaan zoeken.
Succes!

If only my eyes were a camera...
flickr

Corros

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2 november 2009, 09:03:25 »
handige tip. Wel doen nadat er kort van te voren gedoucht is! Anders zuig je allemaal nieuwe stof de body in.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 2 november 2009, 10:00:41 »
Ik had de avond ervoor al gedouched.  :-X
 ;D
flickr

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
    • Mijn weblog
« Reactie #4 Gepost op: 2 november 2009, 10:16:46 »
Ik vind het een beetje eng klinken Koor, bij mij zou dat dus absoluut niet goed gaan.

Offline Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 2 november 2009, 15:03:52 »
Ik vind het een beetje eng klinken Koor, bij mij zou dat dus absoluut niet goed gaan.

Laat je Wllm het toch doen?  ;D

Offline DrTalos

• Ouwe getrouwe
Re: stofje op sensor
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2010, 14:42:07 »
Even deze topic weer wat leven in blazen;)

Wij hebben op de fotoclub afgelopen week een lezing gehad van Chipclean. De oprichter van dit bedrijf werkte voor een bedrijf waar ze beeldsensoren maakt en ontdekte dat er bij het fabriseren van sensoren dit plaats vind in een ruimte waar 0% stof in de lucht hangt. Wanneer de sensor later wordt gereinigd is dat bijna altijd in een "normale" lucht omgeving waar dus altijd stof hangt. Hij is toen gaan testen met zijn eigen camera en kwam er achter dat wanneer je de sensor reinigt met wat voor product ook je eigenlijk alleen maar meer stof en vuiligheid op de sensor smeert. Hij heeft toen een sensor gereinigd in de stofvrije ruimte waar de sensors gemaakt worden en kwam er achter dat dit enige juiste manier is. Hij is op dit moment zelfs zover dat C.... en N.... aan het praten zijn dat zijn manier van reinigen ook door de bedrijven gebruikt mag gaan worden, dat wil dus wat zeggen.

Op zijn site staan een heel aantal voorbeelden van sensoren die hij is tegen gekomen die door de gebruiker zelf of door een "vakman" zijn  gereinigd. Als je dat ziet ga je je heel snel afvragen of het wel zo verstandig is om de sensor zelf te reinigen en of het niet beter is om dit bijvoorbeeld eens per jaar door Chipclean te laten doen, dan weet je tenminste zeker dat je de sensor niet beschadigd. (Tevens wordt dan je hele spiegelhuis schoongemaakt zodat er ook later niet alsnog rondzwervend stof uit je spiegelhuis op de sensor komt)

Het is maar een tip....

Spelen met licht! Natuurlijk of Kunst

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #7 Gepost op: 5 februari 2010, 15:23:38 »
Dit lijkt me een tikkeltje overdreven dr.Talos, en nogal commercieel getint.
Zelf heb ik net als Koor ook de Artic Butterfly en hiermee kom ik al 3 jaar goed weg wat stof op de sensor betreft.
'Nat' heb ik de sensor nog nooit gereinigd, omdat het vlindertje altijd voldoende was.

Offline huisfotograaf

• Seniorlid
« Reactie #8 Gepost op: 5 februari 2010, 19:02:20 »
Eén keer van objectief wisselen en je hebt er weer stof in. Ik ben het volledig eens met Hen: de Artic Butterfly is een heel goed apparaatje om je sensor te reinigen.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 5 februari 2010, 20:45:46 »
Nat heb ik ook al een paar keer gedaan, toen niets hielp om het "stof" weg te krijgen.
Eclipse gebruik ik.

http://www.cleaningsensors.com/
flickr

Offline DrTalos

• Ouwe getrouwe
« Reactie #10 Gepost op: 6 februari 2010, 08:46:26 »
Chipclean maakt je sensor behalve schoon ook anti-statisch. Dus word stof niet aangetrokken en ze geven zelfs een garantie van een aantal
maanden waarin je sensor stofvrij zal blijven. Het is dus niet zo dat wanneerr je de sensor hebt laten reinigen en je wisselt een keer je lens dat er meteen weer stof op zit.
Het is niet zo dat ik reclame wil maken voor dit bedrijf maar ik was wel geschroken van de resultaten die hij mij liet zien wat er kan gebeurenmet je sensor als je zelf de reiniging doet en het niet goed
doet. Je kunt je sensor echt onherstelbaar beschadigen, en en nieuwe sensor laten plaatsen is bijna net zo duur als een nieuwe body.

Spelen met licht! Natuurlijk of Kunst

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #11 Gepost op: 6 februari 2010, 08:56:28 »
Inderdaad een leuke advertorial over Chipclean. Maar tenzij je smetvrees hebt is er niets tegen het zelf doen (zoals hierboven ook al gezegd is). Overigens heb ik zelfs na een half jaar intensief lenzen wisselen (elke dag wel) geen last van stof in mijn K-7. Dus je moet het probleem niet overschatten.
Of all the things I have lost, I miss my mind the most

De inhoud van Asahiflex' fototas - Laatste aanwinsten: SMC Pentax-FA* 80-200mm F2.8 ED [IF] - SMC Pentax-FA* 28-70mm F2.8 AL - SMC Pentax-DA* 55mm F1.4  -  SMC Pentax-FA* 85mm F1.4

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #12 Gepost op: 6 februari 2010, 20:20:06 »
Overigens heb ik zelfs na een half jaar intensief lenzen wisselen (elke dag wel) geen last van stof in mijn K-7. Dus je moet het probleem niet overschatten.

Gebruik van alleen maar de volle opening laat de stofjes niet zo zien, F22 daarentegen...

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #13 Gepost op: 6 februari 2010, 20:32:21 »
Gebruik van alleen maar de volle opening laat de stofjes niet zo zien, F22 daarentegen...

Ik heb het net nog geprobeerd met f/22 op een witte muur en SR uit. Blijkbaar is de anti-stof oplossing van de K-7 toch echt wel zo goed als ze beweren. Vandaar dat ik de Arctic Butterfly ook al een half jaar niet meer gebruikt heb...

De inhoud van Asahiflex' fototas - Laatste aanwinsten: SMC Pentax-FA* 80-200mm F2.8 ED [IF] - SMC Pentax-FA* 28-70mm F2.8 AL - SMC Pentax-DA* 55mm F1.4  -  SMC Pentax-FA* 85mm F1.4

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #14 Gepost op: 6 februari 2010, 20:34:13 »
Je kunt je sensor echt onherstelbaar beschadigen, en en nieuwe sensor laten plaatsen is bijna net zo duur als een nieuwe body.

En dat is dus onzin, tenzij je met een borstel keihard op de sensor gaat zitten rammen. Er zit namelijk een AA-filter voor de sensor, dus met de normale schoonmaakmethoden moet je wel HEEL erg goed je best doen om de sensor te beschadigen.

De sensor is beter beschermd dan je denkt...

Online WillemK7

• Pentaxian
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 7 februari 2010, 13:07:54 »
Ik heb het net nog geprobeerd met f/22 op een witte muur en SR uit. Blijkbaar is de anti-stof oplossing van de K-7 toch echt wel zo goed als ze beweren. Vandaar dat ik de Arctic Butterfly ook al een half jaar niet meer gebruikt heb...
ja ik heb met de K7 ook geen stof probleem( tot nu toe) ,terwijk ik bij de k10 en de k20 toch regelmatig de butterfly moet gebruiken,en ik wissel veel van lenzen op de k7 zo wel binnen als buiten, en let dan niet echt op of er stof op de lenzen zit , dus mijn menig is dat de K7 een veel betere anti stof oplossing heeft.
groet willemk7
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
www.dtfoto.eu