Auteur Topic: eenbeenstatief  (gelezen 431 keer)

Offline smatt

• Seniorlid
eenbeenstatief
« Gepost op: 7 november 2009, 09:20:42 »
Beste mensen,

Graag loop ik een beetje door het veld of het bos met de telelens. Bij somberder weer neem ik dan mijn statief mee, maar ik vind dat eigenlijk wat onhandig. vooral het uitvouwen duurt me te lang. Wie heeft er vogelervaring met een eenbeen? Hoeveel stops 'pak' je? Is de winst ten opzichte van uit de hand schieten echt groot genoeg?

Verder nog tips? goede exemplaren? waar moet ik op letten bij de aanschaf?

grt v smt

Offline Fookus

• Seniorlid
  • Geslacht: Man
  • If it ain't good enough,you weren't close enough:)
Re:eenbeenstatief
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2009, 13:09:27 »
Ik heb hele goede ervaringen met Manfrotto met snelkoppeling; vergeet alleen niet SR uit tezetten want dat scheelt echt veel

Je kan met 1 poot zeer goed pannen waardoor BIF te schieten valt

Hier wat voorbeelden uit Spanje genomen met K10D en Sigma 70-300 APO; allen op 300mm met Iso 800 en snelle sluitertijd
Aasgier

en Rode Wouw

gr Marcel

Set your mode dial to M and the meter dial under it to spot. Don’t you feel better now? Only real men use Manual mode and spot metering.

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 9 november 2009, 12:09:27 »
Hallo sMatt,

Ik heb ook de Manfrotto (doet het ook goed als basebal bat).

Voor landschap betrekkelijk ideaal omdat je camera dan relatief horizontaal staat.

Ik kan me voorstellen dat als je een hoog standpunt hebt een monopod kan werken voor BIF.
Als de vogels hoger vliegen kun je de pod maximaal uitschuiven en vóór je neerzetten en dan snel met je benen werken, maar dat is knap zwaar op den duur.
Vliegen ze boven je hoofd dan heb je ook aan een monopod niets.

Vriendelijke groet, René

Offline smatt

• Seniorlid
« Reactie #3 Gepost op: 9 november 2009, 13:31:42 »
Bedankt voor de reacties. Maar over welke manfrotto hebben jullie het dan? Ik zie er meerdere op de site.

En hebben jullie wel eens gekeken wat je aan stops 'wint'? Krijg je bij wijze van spreken een 300mm bij 1/30 nog stil genoeg?

grt v smt

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 9 november 2009, 13:57:49 »
Hallo smt,

Volgens mij heb ik de Manfrotto 680B met de 234RC kop erop.
Waar je wel op moet letten is dat het statief hoog genoeg moet kunnen.
Bij Konijn staat dat het ding tot 154cm gaat, maar als ik mijn camera erop schroef moet ik uitgeschoven toch echt op mijn tenen gaan staan om nog door de zoeker te kijken. Zal anders zijn als je 1m90 bent, dus testen...

Grootste voordeel is dat je één van de drie bewegingsvrijheden elimineert. Als het onderwerp stil is, is 1/30 geen probleem (Deze is op 1/30 met monopod en deze zelfs op 1/15).
Vogels vliegen echter in de meeste gevallen en dan moet je dus toch pannen. Dat gaat stabieler met monopod dan zonder, dus ik geef je een goede kans.

Vergelijk heb ik niet (geen 300mm lens) en de foto's die ik met statief heb gemaakt heb ik niet zonder genomen...

Succes ermee, René

Offline wunigard

• Ouwe getrouwe
  • Geslacht: Vrouw
  • rookie
    • Wunigards Petit Basset Griffon Vendéen
Re: eenbeenstatief
« Reactie #5 Gepost op: 29 april 2010, 14:13:10 »
Citaat van Fookus: Ik heb hele goede ervaringen met Manfrotto met snelkoppeling; vergeet alleen niet SR uit tezetten want dat scheelt echt veel

Waarom moet de SR uit, een monopod is toch niet zo stabiel als een driepootstatief?

Groetjes, Rita.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
    • ellefotografie.blogspot.com
« Reactie #6 Gepost op: 29 april 2010, 19:31:13 »
Hier een Tamron monopod die tot 165 mm gaat.
If only my eyes were a camera...
flickr

Offline Guido Franssens

• Handle every stressful situation like a dog. If you can't eat, play or hump it, piss on it and walk away.
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #7 Gepost op: 29 april 2010, 20:36:19 »
Ik heb dezelfde als koor.

Je kan een normaal statief de poten uitschuiven en dichtklappen dan gebruik je hem als monopod, effe meer tijd klap je de beentjes open.

Guido

Offline PeterN

• Seniorlid
« Reactie #8 Gepost op: 29 april 2010, 20:43:46 »
Hier een Tamron monopod die tot 165 mm gaat.

Das een ukkie ;)  Soms welhandig hoor, bvop een tafel of een muurtje ;D

Hg, PeterN
Fotograferen is selecteren

Offline wunigard

• Ouwe getrouwe
  • rookie
    • Wunigards Petit Basset Griffon Vendéen
« Reactie #9 Gepost op: 29 april 2010, 22:03:25 »
Citaat van Fookus: Ik heb hele goede ervaringen met Manfrotto met snelkoppeling; vergeet alleen niet SR uit tezetten want dat scheelt echt veel

Waarom moet de SR uit, een monopod is toch niet zo stabiel als een driepootstatief?

Groetjes, Rita.

Mijn slagwapen komt van Manfrotto, heeft een aparte snelkoppeling en is met één hand uit te schuiven tot ruim boven mijn hoofd. Is makkelijk als je op een helling staat.
Maar waarom moet de Shake Reduction uit?