Auteur Topic: Porst Color Reflex MC AUTO 55/1.2  (gelezen 6769 keer)

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
Porst Color Reflex MC AUTO 55/1.2
« Gepost op: 6 december 2009, 13:53:51 »
De samenwerkende vennootschap Asahilflex/Sierra/Frederik9111 kon afgelopen week deze
Porst Color Reflex MC AUTO 55/1.2 op de kop tikken (dus F1.2 niet F2!!)

In afwachting van het vertrek naar haar eindbestemming, verblijft ze even ten huize frederik9111  ;D

Probleemgevalletje! De lens is aan de buitenzijde in uitstekende staat! Glas mooi helder, barrel nog mooi clean! Geen stof, geen schimmel,...

Alleen draait te focusring niet zoals het hoort (in geleidelijke schokjes, na een paar draaitjes wel volledig soepel) én (vooral) het diafragma is volgens mij stuk! Welke stand ik de diafragmaring ook draai, ik zie géén diafragmabladen verschijnen. Aan de vijsjes op de mount te zien is de lens zeker nog niet geopend (alles ziet er nog ongeschonden uit). Omdat de eindbestemmling er wellicht vééééél meer kaas van gegeten heeft, blijf ik er voorlopig even vanaf. Peter krijgt het diafragma wellicht aan de praat.

Al een enkel snel beeldje wide open (Origineel en cropje eruit):

« Laatst bewerkt op: 9 december 2009, 12:25:44 door frederik9111 »
Imagine...
My PPG-album

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Porst Color Reflex MC AUTO 55/1.2
« Gepost op: 6 december 2009, 13:53:51 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re:Porst Color Reflex MC AUTO 55/1.2
« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2009, 14:19:34 »
Frederik, bedankt voor deze leuke test! Inderdaad, de scherpte in het midden is prima, de bokeh wat onrustig, maar het blijft een f/1.2 lens...

Als er niets bijzonders met het diafragma aan de hand is ga ik hem uiteraard wel repareren. Mocht dat niet lukken, dan blijft-ie zoals-ie is. Ik heb immers zat werkende standaardlenzen hier, maar geen enkele met een grootste opening van f/1.2. Dus Ik kan het niet erg vinden als het diafragma nooit meer werkt  ;)

En Sierra: 50 euro is echt een koopje, ook in deze staat!

Misschien kan Fré even een snelle vergelijk met de A50/1.2 maken ;)
Not all those who wander are lost

« Reactie #1 Gepost op: 6 december 2009, 14:19:34 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2009, 19:54:00 »
Het mooiste van deze lens vind ik de OOF hooglichten, zoals hier.... Komt uit dit topic.

Inderdaad, instant Kerstfoto's! :)

De vraag is of je dit ook kan bereiken met bijv. een 50/1.4. Volgens mij wel. Maar de "specular highlights" van de Porst zullen wel groter van formaat zijn.

« Reactie #2 Gepost op: 6 december 2009, 19:54:00 »

Offline joco

• Pentaxian
  • *
  • Geen hocus pocus, maar focus.
    • Joco limited
« Reactie #3 Gepost op: 6 december 2009, 20:26:27 »
Klopt, ik denk ook dat dat met meer lenzen kan. Neem nou deze (oude bekende) met 100mm 2.8.

http://limited.smugmug.com/Art/licht/9495950_3YSaS#638333175_UQsTq

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2009, 21:09:41 »
Hij is binnen! Bedankt Frederik!  8)

Hier het obligate eerste shotje, van een inmiddels bekend onderwerp ;)

Verder zat ik nog wat te prutsen met het kerst-diorama van mijn zwager.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2009, 23:08:52 »
Wat denk je zelf?

Ik denk dat het bokeh niet helemaal lekker is. Maar toch de moeite waard om te proberen onder betere omstandigheden (dag- danwel zonlicht). Misschien dat het er dan beter uitziet.

Of misschien ziet het er beter uit op FF ;)

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #6 Gepost op: 17 december 2009, 07:36:23 »
Ik denk dat het bokeh niet helemaal lekker is. Maar toch de moeite waard om te proberen onder betere omstandigheden (dag- danwel zonlicht). Misschien dat het er dan beter uitziet.

Of misschien ziet het er beter uit op FF ;)

Peter, je intrigeert me met deze opmerking: bedoel je nu dat de lens hier geen lekker Bokeh geeft of dat de plaat & omstandigheden geen lekker Bokeh geeft? Als je het eerste bedoelt, wil je dan de volgende keer wellicht met een vergelijkbare lens (brandpuntafstand & diafragma) de foto nog een keer maken zodat ook te zien is waarom de lens (t.o.v. een referentielens) geen lekker Bokeh geeft en dat het dus ook aan lens ligt en niet aan de situatie die een 'onplezierig' bokeh veroorzaakt?

Ik ben het namelijk met je eens dat op een aantal platen de Bokeh er niet zo lekker uitziet, maar ik zou daar niet de lens de schuld van willen geven  ;)
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #7 Gepost op: 17 december 2009, 08:33:59 »
Peter, je intrigeert me met deze opmerking: bedoel je nu dat de lens hier geen lekker Bokeh geeft of dat de plaat & omstandigheden geen lekker Bokeh geeft? Als je het eerste bedoelt, wil je dan de volgende keer wellicht met een vergelijkbare lens (brandpuntafstand & diafragma) de foto nog een keer maken zodat ook te zien is waarom de lens (t.o.v. een referentielens) geen lekker Bokeh geeft en dat het dus ook aan lens ligt en niet aan de situatie die een 'onplezierig' bokeh veroorzaakt?

Ik ben het namelijk met je eens dat op een aantal platen de Bokeh er niet zo lekker uitziet, maar ik zou daar niet de lens de schuld van willen geven  ;)

Ik begrijp je vraag. Ik heb natuurlijk een nogal breed referentiekader. Wat mij in negatieve zin opvalt zijn o.a. de lichte ringen rond onscherptecirkels rondom het beeldmidden (waar ze qua vorm geen cirkels meer zijn). Ik zie ook aanwijzingen voor coma: http://nl.wikipedia.org/wiki/Coma_(optiek). Mijn algehele indruk is niet heel positief. Maar deze voorbeelden zijn bij kunstlicht gemaakt, met sluitertijden van rond de 1/15s uit de hand, dus ik wil eerst zien hoe hij bij normaal daglicht (maar wel wijdopen) presteert.

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #8 Gepost op: 17 december 2009, 10:10:30 »
Vind het anders wel een cool psychedelisch effect  :D

Beeld van een puntvormige lichtbron. Links zonder coma, rechts met sterke coma (en diffractiestrepen).
Imagine...
My PPG-album

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2009, 12:16:26 »
Vrijwel alle lichtsterke standaard en groethoeklenzen produceren coma, alleen de mate waarin verschilt wat.
Mijn pentax coma 'monsters' zijn de 50/1.2, de M 35/2.0 en de K 35/2.0.