Auteur Topic: Pentax' nieuwste macro: Pentax-D FA 100mm f/2.8 macro WR  (gelezen 1578 keer)

Online vandermark

• Twelve significant photographs in any one year is a good crop. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Re:Pentax' nieuwste macro: Pentax-D FA 100mm f/2.8 macro WR
« Reactie #50 Gepost op: 11 december 2009, 19:54:04 »
Aha, dat verklaart inderdaad het verschil. Ik ging ook uit van onderwerp tot buitenste lens.

Offline Guido Franssens

• Handle every stressful situation like a dog. If you can't eat, play or hump it, piss on it and walk away.
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re:Pentax' nieuwste macro: Pentax-D FA 100mm f/2.8 macro WR
« Reactie #51 Gepost op: 11 december 2009, 20:02:23 »
Nou, het zijn exact dezelfde argumenten die jou deden besluiten jouw F* 300/4.5 ED [IF] te doen inwisselen voor de DA* 300/4. ;)

De AF van de DA* 300 is sneller, ze is lichtsterker en heeft een harde lenscoating dat ze daarenboven waterdicht is is meegenomen.
Daarboven gaat de DA* tot 1.4 meter en de F* tot 2.2 meter een wereld van verschil bij kleine vogeltjes, Liobellen ed.

In vergelijk met de F100 macro gaat de vlieger niet op. AF is voor een macro zo goed als onbelangrijk (voor mij tenminste). Je kan de frontlens van de F 100 met moeite zien dus harde coating is ook onbelangrijk. Dat de nieuwe macro geen diafragmaring heeft is een minpunt. De F 100 is gebouwd als een tank en ze draagt niet de naam WR maar heb er al heel wat in de regen mee gewerkt.

Eerlijk vind ik het zonde dat Pentax geen inspanning gedaan heeft om de gaten in zijn lensgamma nu eens te dichten. Met een 300/2.8, 200macro of een 500mm.  Zeker omdat de De bestaande 100mm macro het meer dan goed doen.

Guido
« Laatst bewerkt op: 11 december 2009, 20:04:25 door Guido Franssens »