In de fotografie gelden tal van regels die een foto tot een goede foto maken. Dat geldt met name de compositie en een goed voorbeeld daarvan is de regel van derden: het centrale onderwerp van de foto moet op een van de sterke lijnen liggen die zich op een derde van de hoogte danwel breedte bevinden
...
Als ik zoiets lees, dan heb ik even zin om de knuppel in het hoenderhok te gooien, Rense

Maar misschien formuleer je de dingen bewust een beetje provocerend (hoop ik)?
Mij valt op dat er totaal niet gesproken wordt over een inhoudelijk niveau maar enkel over vormelijke/technische aspecten. Welnu, ik heb massa's foto's gezien die aan zowat
alle regels beantwoorden en desondanks absoluut geen goede foto's zijn, net zo goed als ik massa's foto's zie die niet aan die regels beantwoorden en evenzeer geen goede foto's zijn. Dat de naleving van een aantal compositie"regels" een foto tot een goede foto maakt vind ik dus onzin. Dat het "bewust" niet naleven van die regels tot een goede foto leidt vind ik even grote onzin.
Overigens vind ik "regels" zoals jij dit hier invult meer op "normen of "voorschriften" lijken, vrij dwingend dus, terwijl dit begrip net zo goed een stuk ruimer kan begrepen worden als "gewoontes" of als "gebruik(elijk)". Om even bij de regel van de derden te blijven (klaarblijkelijk is dat een vereenvoudiging van een meer ingewikkelde esthetica die gebaseerd is op "de gulden snede"), is het wel zo dat naleving ervan gemiddeld "aangenaam ogende" foto's oplevert, zoals ook het geval is met foto's waar de horizon op één derde ligt en/of waar de horizon... horizontaal verloopt. Hier van afwijken kan volgens mij perfect, wanneer dit ook functioneel is, betekenisvol voor de foto. Vaak zie ik dergelijke "trucjes" echter heel arbitrair of verkeerd (in de zin van niet passend bij de inhoud) gebruiken... en dan wordt een foto daar niet beter van.
Nog even naar mijn eerste opmerking en het "inhoudelijik aspect". Vaak wou ik dat er meer inhoudelijk sterke foto's werden geplaatst. Ook ik doe er vaak aan mee om eerder "gewoon" foto's te plaatsen. Een discussie over al of niet "de regels" volgen is voor mij bij zo'n foto's eerder triviaal omdat ik er niet zoveel inhoud in kan ontdekken die dan al dan niet kan ondersteund of versterkt worden door "de regels" wél of juist niet te volgen. Het (gaan) bekijken van het werk van fotografen met een (maatschappij)visie, een "engagement"... kan op dat punt zeer verhelderend zijn. Zopas zag ik in het Fotomuseum in Antwerpen de tentoonstelling "Dolen" van Michiel Hendryckx. Dit is een echte aanrader met schitterende voorbeelden van zowel het volgen van de regels als het (sterk) afwijken ervan en in beide gevallen zeer "goede" foto's, naar mijn mening omdat de compositie de inhoud ondersteunt (en niet, het eigenlijk ontbreken van inhoud moet proberen verdoezelen).
Zie
hier voor enkele van de foto's van Michiel Hendryckx
Jan V.