Auteur Topic: Lak aan de regels: laat het zien!  (gelezen 947 keer)

Offline Jan V.

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Re:Lak aan de regels: laat het zien!
« Reactie #20 Gepost op: 14 december 2009, 00:01:16 »
Goh Jan, ik dacht toch altijd dat jij een van de meest traditionele fotografen van dit forum was.
Met de foto altijd conform de 'regels', perfect afgewerkt en technisch helemaal in orde.
Lees dit niet als kritiek hoor, maar ik vind het prettig te lezen dat ik het toch wel mis had.
Ik kom maar net kijken wat fotograferen aangaat en persoonlijk vind ik mijn foto's altijd maar gemiddeld, de 'regels' ken ik nog niet zo goed en ik zou wel eens ergens tegen aan willen schoppen, maar dan moet je wel weten waar tegen aan  :D

Mijn tekst draagt niet veel bij aan het topic ben ik bang, want een foto die lak heeft aan de 'regels' heb ik niet, maar wilde gewoon even reageren op jouw reactie.
Perfecte afwerking en technisch in orde zijn niet alleen kwaliteiten van een "traditionele fotograaf" mag ik hopen, Karen? Net zomin als slordigheid en technische manco's het handelsmerk moeten zijn van modernere, meer progressieve, experimentele of avant-garde fotografen (die dat soms wel lijken te cultiveren).
Maar... opnieuw gaat het uitsluitend over formele en technische aspecten, terwijl ik vooral wat meer inhoudelijkheid zoek en pleit voor congruente compositorische, technische etc. ondersteuning van die inhoud.
Tegelijk besef ik dat een merk-forum wellicht niet de beste plaats is om fotografische inhoud voorop te willen stellen. Zo'n forum is natuurlijk primair vanuit het merk en bijgevolg vanuit vooral de  technische mogelijkheden van de desbetreffende merk-apparatuur in het leven geroepen. Wellicht is het ook daarom dat de PPG mij minder aantrekt. Ik plaatste er ook wel eens iets maar vind nog steeds dat het juist de inhoudelijk zwakkere foto's zijn die werden weerhouden terwijl m'n "sterkere" foto's er niet in komen.

Jan V.
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!

Offline Jan V.

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 14 december 2009, 21:57:32 »
Vooruit dan, ook maar eentje met "lak aan de regels", uit 2006 al en hier nog niet getoond, dacht ik.
Licht (bijna) in de hoek gedrumd om samen met de weglopende lijnen en de ongebruikelijke hoek waaruit (en waarin) de foto is genomen flink wat dynamiek in de foto te brengen terwijl het onderwerp eigenlijk zo statisch is als wat.

Jan V.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2009, 22:01:16 door Jan V. »
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
« Reactie #22 Gepost op: 14 december 2009, 22:06:32 »
Mooi Jan! Zeker geen alledaagse foto, zulke zie ik graag!!!

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 14 december 2009, 22:18:25 »
Yep, deze vind ik zeer de moeite van het nogmaals bekijken waard Jan.

Vriendelijke groet, René

Offline ReneM

• Pentaxian
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 14 december 2009, 22:22:34 »
acceptabele onscherpte. Niets is scherp, zie met name de bank. (f1,4)

wanneer mag je onscherp zijn?

Tja, van mij hoeft een foto echt niet altijd scherp te zijn. Van de andere kant is het wel vaak de bedoeling van de fotograaf om iets scherp op de foto te krijgen. Als dat niet lukt is het plaatje vaak een teleurstelling voor de ogen.
In jouw geval straalt de foto en dromerige sfeer uit. Daar horen geen harde lijnen bij, dus is wat mij betreft meer dan OK.

Vriendelijke groet, René die deze bank in de mist ook best in een groter formaat zou willen zien.

Offline ReneM

• Pentaxian
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 14 december 2009, 22:48:05 »

Eentje van een week of 2 geleden toen ik stond te wachten op de wegenwacht  8)

Te strakke kadering, beeld te centraal, te weinig ruimte voor de achtergrond, HDR pietsie over de top, detail van het beeld eigenlijk niet goed te zien. Geen in- of uitvoerende lijnen, kapel lomp in het midden en door de bomen erachter geen echte blikvanger in de foto.

Waarom dan toch? Tja, mooi kapelletje met die majestueuze bomen erachter. Groene gras, groezelige zuilen, witte bogen en dan dat blauwe dak met het koperen beeld. Ik vond het wel wat hebben.

F2 op die afstand is vragen om problemen, zeker als je er een HDR van wilt maken en geen statief bij de hand hebt. Deze is uit de hand gemaakt vanuit 5 foto's terwijl ik een beetje kou stond te kleumen. Afstand tot het onderwerp zeker een meter of 50 (zit nog een watertje voor).

Ben dus aangenaam verrast en zelfs een beetje trots op het resultaat...

Vriendelijke groet, René

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • De grote lijn is ook zo'n detail
« Reactie #26 Gepost op: 15 december 2009, 16:53:57 »
En naar mijn mening best terecht, René!
Het blijft een misverstand dat kritisch zijn onaardig is.

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
« Reactie #27 Gepost op: 18 december 2009, 21:43:24 »
Een quote, gevonden in een site over compositieregels en landschapsfotografie.

“To consult the rules of composition before making a picture is a little like consulting the law of gravitation before going for a walk. Such rules and laws are deduced from the accomplished fact; they are the products of reflection.”

Offline joco

• Pentaxian
  • *
    • Joco limited
« Reactie #28 Gepost op: 20 december 2009, 15:21:19 »
Bij mijn 'shoots' in het donker selecteert de K10D de witbalans waarde veel te warm/rood. Ondanks dat dit technisch onjuist is en makkelijk te corrigeren in RAW, geeft het wel een bepaalde warme stemming. En naar mijn gevoel zien we de Wereld ook min of meer zo als we 's avonds op straat lopen (perceptie). Met de 'juiste' witbalans wordt de sfeer in dit geval kil. Zo kan je met de witbalans een bepaalde stemming oproepen.

Offline Momo1970

• Seniorlid
  • Geslacht: Vrouw
    • PentaxPhotogallery
« Reactie #29 Gepost op: 21 december 2009, 21:46:13 »
Ehm... ik denk dat onderstaande  best wel 'fout' is... Maar... ik vind het plaatje in deze omzetting echt veel spannender om naar te kijken dan het origineel...  :P

Groetjes, Monique p.s. Jan V MOOIE foto!!
Gebruik je ogen waar ze voor gemaakt zijn, om al het mooie te zien dat om ons heen is... gebruik Pentax om het te vereeuwigen :-)