Auteur Topic: Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?  (gelezen 1093 keer)

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?
« Gepost op: 14 december 2009, 10:29:30 »
Het moge duidelijk zijn: ik behoor tot de fotografen die genieten van een goede zwart-wit foto. Waar zwart-witfotografie tot veertig jaar geleden een gegeven was - kleurenfilm was nauwelijks beschikbaar voor de amateur, of van een dramatische kwaliteit - is na de introductie van goede kleinbeeldkleurenfilm vrijwel iedereen in kleur gaan schieten. Ook met de digitale camera worden vooral foto's gemaakt die bedoeld zijn om in kleur weergegeven te worden. Toch lijkt zwart-witfotografie aan een terugkomst bezig. Niet dat ze ooit weg is geweest overigens. Denk maar aan de fotojournalistiek, waar ontzettend lang in zwart-wit is geschoten. Ook beroemde straatfotografen maken/maakten bij voorkeur gebruik van zwart-wit.

Wat is toch de aantrekkingskracht van zwart-wit? Waarom wordt daar (door sommigen) zo hoog van opgegeven? Het is duidelijk dat zwart-witfoto's maar een deel van de werkelijkheid weergeven. Bovendien: het is een interpretatie van de werkelijkheid, als je gaat nadenken over welke grijstint een bepaalde kleur moet krijgen. Naar aanleiding van een discussie tussen Bart en mij in een topic van Karen (hier te vinden, misschien is ze dan wat minder boos :)) lijkt het goed om een plek te hebben om van gedachten te kunnen wisselen over zwart-wit vs. kleur. De directe aanleiding was een opmerking van mijn zijde dat kleur vaak maar afleidt en dat je dus beter zwart-wit kunt fotograferen. Daar wil ik best op doorgaan. Maar ook allerlei andere vragen rond zwart-wit vs. kleur kunnen hier wat mij betreft een plek krijgen. Het liefst met foto's gelardeerd, anders wordt het ook maar een droge boel. Met als leidende vraag "Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?".

In de volgende post zal ik de discussie openen, of eigenlijk de discussie met Bart uit het topic van Karen hier naar toe halen. Enne...zwart-wit-uitspraken zijn hier toegestaan!! :D

Bart, kun je leven met dit topic op deze manier?
« Laatst bewerkt op: 14 december 2009, 10:33:03 door Rense »

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
    • Stellaria.nl
Re:Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?
« Reactie #1 Gepost op: 14 december 2009, 10:31:17 »
Hier de beloofde discussie tussen Bart en mij. Een discussie in de kinderschoenen....:D

Als je dat gelooft, dan zou ik nooit meer iets insturen, haha!
Het probleem bij kleurenfoto's is dat de kleuren meestal (!!!) afleiden van de foto!
Interessante stelling!
Zonder teveel off-topic te gaan (ander topic?) waren dit de twee eerste gedachten die bij opkwamen (je stelling prikkelt zeker):

1- Of het afleidt is heel persoonsafhankelijk, wanneer leidt het af?
2- Dat kleur afleid van de foto, dat klinkt mij een beetje onlogisch; de kleuren zijn namelijk ook onderdeel van de foto; ik kan me wel voorstellen dat kleur afleidt van bepaalde aspecten van de foto zoals compositie, herhaling in lijnen en dergelijke.

Online vandermark

• Twelve significant photographs in any one year is a good crop. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #2 Gepost op: 14 december 2009, 10:52:18 »
...
Bart, kun je leven met dit topic op deze manier?

Zekers, duidelijke topicstart en doel van dit topic

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
    • Stellaria.nl
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2009, 11:06:13 »
Dank, dan gaan we verder  ;D

Een duidelijk voorbeeld waar kleur meestal afleidt is straatfotografie (waarom heb ik toch het idee dat ik dat eens eerder heb gezegd?). De klassieke straatfotografie, zoals dat door bijvoorbeeld Gary Winogrand werd beoefend, heeft als doel het gewone te vangen in foto's. De straat is niet te regisseren, niet qua compositie en niet qua kleur. Je moet het doen met wat je in de schoot wordt geworpen. Dat levert vaak heel drukke foto's op, waar kleur nog eens toevoegt aan de chaos en afleidt. (Read my lips: vaak). Een logische keuze voor een dergelijke manier van straatfotografie is dan ook zwart-wit. Dat bedoelde ik met het afleiden van kleur in de foto.

In straatfoto's ga ik dan ook vrijwel automatisch over op zwart-wit. Alleen als kleur het onderwerp is (ineens staan er 35 mannen in het rood voor me en 1 vrouw in het groen), dan doet kleur er toe. Als je straatfoto's (in bovenstaande vorm) in kleur maakt, dan kan mijn beperkte brein de chaos niet meer aan. En neem van mij aan dat mijn brein wat dat betreft best tot wat in staat is, ik leef tenslotte al ruim 40 jaar met mezelf :D!

Als voorbeeld deze foto, die ik wel in kleur wilde. De rode baret en het groene verkeerslicht maakten het voor mij....

« Laatst bewerkt op: 14 december 2009, 11:37:09 door Rense »

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn weblog
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2009, 13:04:06 »

.......
Naar aanleiding van een discussie tussen Bart en mij in een topic van Karen (hier te vinden, misschien is ze dan wat minder boos :)) .....

Zo, dat lucht op zeg!!

Misschien verbaast het je, maar ik ga echt vaak voor zwart-wit, vooral wat onze honden aangaat.
Van die foto's moet je houden, vandaar dat ik ze hier eigenlijk bijna nooit post.

Onderstaande foto heb ik met een preset in Lightroom zwart-wit hoog contrast gedaan, voornamelijk omdat z'n ogen dan (vind ik) erg de aandacht trekken. Hij heeft gewoon bruine ogen, maar door deze preset lijken ze eigenlijk altijd vrij licht.

APOcaLiX

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2009, 17:04:22 »
Citaat
Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?

Wanneer mij dat beter uitkomt en ik dat mooier vind van mijn foto's.

Over de foto van een ander kan ik slechts een suggestie doen in alle vrijblijvendheid.
Niet meer en niets minder.
En daar mag een ieder van vinden wat hij / zij daarvan vindt.

Weest gegroet,
Rubentus Photographicus

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
    • Stellaria.nl
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2009, 18:07:13 »
Wanneer mij dat beter uitkomt en ik dat mooier vind van mijn foto's.

Over de foto van een ander kan ik slechts een suggestie doen in alle vrijblijvendheid.
Niet meer en niets minder.
En daar mag een ieder van vinden wat hij / zij daarvan vindt.

Weest gegroet,
Rubentus Photographicus

Beetje onbelijnd Ruurd! Wanneer komt het je beter uit en wanneer, of waarom vind je het mooier?  :P

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
    • Stellaria.nl
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2009, 18:09:33 »
Karen, wat een beauty! Erg goed gelukt!!!

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Mijn weblog
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2009, 18:18:08 »
Karen, wat een beauty! Erg goed gelukt!!!
;D ;D ;D Ja, da's mijn Priem!

Oh, je bedoelde de foto  ;D

Ik kan het wel hoor, in zwart-wit, alleen heb ik er duidelijk bij honden minder moeite mee, dan bij landschappen.

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
    • Stellaria.nl
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2009, 18:25:12 »
;D ;D ;D Ja, da's mijn Priem!

Oh, je bedoelde de foto  ;D

Ik kan het wel hoor, in zwart-wit, alleen heb ik er duidelijk bij honden minder moeite mee, dan bij landschappen.

Komt omdat ze al zwart-wit zijn, daar kun je weinig aan verkl**ten! :D
En nee, ik bedoelde de hond. Echt!