Auteur Topic: Voordelen van Fullframe op ruisgebied (?)  (gelezen 267 keer)

Offline vandermark

• Twelve significant photographs in any one year is a good crop. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Voordelen van Fullframe op ruisgebied (?)
« Gepost op: 21 februari 2010, 10:42:29 »
Op een ander forum weer een erg leuke discussie gevolgd. Doel van dit topic is te praten over de volgende stelling:

Bij de overweging van FF maken jullie een denkfout. Wanneer je dezelfde (dus ook dezelfde DOF) foto maakt op crop en FF, dan levert FF je namelijk géén ruis voordeel op. De reden daarvoor is dat de cropfactor ook zijn invloed heeft op het diafragma.

Deze stelling wordt als volgt onderbouwd:

Dezelfde foto maken, betekent o.a. dezelfde scherptediepte instellen. En dat betekent dat je je diafragma 1.6x kleiner moet nemen op FF. Het zal niet verbazen dat daarmee onmiddellijk je ruisvoordeel verdwenen is.
Natuurlijk, je kunt ook de FF foto nemen met een kleinere scherptediepte... dan krijg je meer licht, en dus minder ruis, maar dan is het niet dezelfde foto. De vraag is dan of je je kunt veroorloven een andere scherptediepte te gebruiken. Soms wel, soms niet... Bij een landschapsfoto met grote scherptediepte zal een FF je geen ruis voordeel opleveren. Simpelweg omdat de scherptediepte de bepalende factor is. Idem bij een portet met twee personen, omdat je dan typisch op crop al minimaal f/4 of f/5.6 moet gebruiken om beide gezichten scherp te krijgen.

In iedere situatie waarbij je op crop in je diafragma keuze begrensd wordt door de scherptediepte, en niet de lens, zal overstappen op FF geen ruisvoordeel opleveren. Alleen in situaties waarbij je graag een groter diafragma had willen instellen, maar je lens nou eenmaal niet verder gaat, krijg je in FF een ruisvoordeel.
De vraag die je je dus moet stellen als je een FF overweegt, is of je vindt dat je huidige lenzen een te klein diafragma hebben... Want dát is effectief gezien het voordeel wat een FF body je levert, een effectief groter diafragma, en niet minder ruis. (Naast natuurlijk de veranderde beelduitstnede)

Als je op dit moment allemaal f/4 lenzen gebruikt op crop, en niet een f/2.8 (waarvan er stapels zijn voor crop) dan is het maar zeer de vraag of je de voordelen van je FF body daadwerkelijk zal gebruiken. Immers, als je typisch dat soort foto's zou schieten op crop, dan had je die f/4 lens allang voor een f/2.8 ingewisseld. Dat betekent dan dat je een FF niet voor enig ruis/ISO voordeel moet kopen...
Als je al met f/2.8 zooms werkt, én graag had gehad dat je nog snellere zooms had, of zelfs al met primes werkt, dán is het wel heel verstanding om FF te overwegen, want dat is dan precies wat FF je levert. Maar dan moet je natuurlijk wel die snelle lenzen op je FF body zetten, want anders schiet je er nog niets mee op qua ruis.

De betreffende persoon heeft meerdere FF camera's en ik ben geneigd het met hem eens te zijn. Laten we proberen de discussie hier on-topic en over de inhoud van bovenstaande stelling en onderbouwing te laten gaan.

Offline DrTalos

• Ouwe getrouwe
Re: Voordelen van Fullframe op ruisgebied (?)
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2010, 10:55:08 »
Ik ben het hier zeker mee eens, ik zie heel vaak op Flickr enorm mooie foto's waarbij alleen hele kleine details scherp zijn en alles daarbuiten al volledig in de onscherpte is weggelopen. Ik heb dit vaak proberen te evenaren, in eerste instantie met mijn 2.8 lens en vervolgens ook veel met mijn 50mm 1.7. Met de onlangs aangeschafte 58mm 1.4 ben ik al een heel stuk verder in de richting maar de enige juiste stap in de goed richting wat dit betreft is een FF.

Dit is vaak het misverstand waar over wordt gesproken bij een FF, de ruisverhouding van een FF is inderdaad technisch veel beter maar door het geringe DOF van een FF moet je anders diafragmeren en dus anders belichten.

Spelen met licht! Natuurlijk of Kunst

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2010, 11:03:04 »
Waar ik moeite mee heb is dat de betreffende persoon het diafragma direct aan ruis relateert, in plaats van aan de gebruikte ISO instelling. Ik zou eerder de sluitertijd aanpassen dan de ISO. Zeker bij landschapsfotografie is de sluitertijd minder van belang.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2010, 11:04:56 door Asahiflex »
Of all the things I have lost, I miss my mind the most

De inhoud van Asahiflex' fototas - Laatste aanwinsten: SMC Pentax-FA* 80-200mm F2.8 ED [IF] - SMC Pentax-FA* 28-70mm F2.8 AL - SMC Pentax-DA* 55mm F1.4  -  SMC Pentax-FA* 85mm F1.4

Offline vandermark

• Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2010, 11:29:13 »
Bedacht ik me ook, echter in die situaties waar je nog simpel je sluitertijd kan vergroten (en er dus ruim voldoende licht is) zal het ook op zowel FF als crop mogelijk zijn om een lage ISO te nemen, en dan zie je op dat vlak dus geen verschil.

Zijn stelling gaat vooral op wanneer je al in hoge ISO waarden moet gaan, omdat anders de sluitertijd te lang wordt. In dat geval zal je bij FF als je dezelfde DOF wilt hebben een kleiner diafragma moeten hebben en om dat te compenseren is er geen ruimte meer om de sluitertijd te verkorten --> ISO moet omhoog. Dit is dus vooral het geval bij relatief lichtarme omstandigheden.

Bij situaties waarbij je vanaf statief kan werken kun je zowel bij FF als bij Crop naar ISO 100/200 --> biedt FF geen ruisvoordeel t.o.v. crop.

Offline DrTalos

• Ouwe getrouwe
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2010, 11:46:53 »
Ik realiseer me nu ook ineens dat de pixels op een ff groter zijn dan op een crop en dus beter om kunne gaan met licht. Een 12mp ff versus een 12 mp crop heeft dus het voordeel dat de pixels 1,5x zo groot zijn en dus meer licht kunnen vangen. Dit heeft ook zeker invloed op het ruisniveau. Het is niet voor niets dat langzaamaan alle merken in aanhet zien zijn dat meer pixels niet beter is en dus de megapixel race langzaam aan het stagneren is en de fabrikanten kiezen voor minder pixels maar hogere ruisniveaus.

Spelen met licht! Natuurlijk of Kunst

Offline RonHendriks

• Seniorlid
    • PPG
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2010, 14:51:05 »
Mijn DA* 55mm/f1.4 zou op diafragma 1.4 op mijn K-7 dezelfde DOF hebben als een F2.0 op een full frame. Dat heeft verder niks van doen met ruis volgens mij. Wel als je op je crop hetzelfde wil als met een FF dan ga je schuiven in je mogelijkheden om dat mogelijk te maken (een lichtstop opener diafragma en dus een andere kwaliteit) of schuiven in iso of dergelijke.
DA(*) 14, 21, 40, 55, 50-135; M35; FA*85; Nikkor 300

Offline vandermark

• Pentaxian
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2010, 16:14:20 »
Ik realiseer me nu ook ineens dat de pixels op een ff groter zijn dan op een crop en dus beter om kunne gaan met licht. Een 12mp ff versus een 12 mp crop heeft dus het voordeel dat de pixels 1,5x zo groot zijn en dus meer licht kunnen vangen. Dit heeft ook zeker invloed op het ruisniveau. Het is niet voor niets dat langzaamaan alle merken in aanhet zien zijn dat meer pixels niet beter is en dus de megapixel race langzaam aan het stagneren is en de fabrikanten kiezen voor minder pixels maar hogere ruisniveaus.

Klopt, dat is ook zo, maar om dezelfde foto te maken met een FF zul je om dezelfde DOF te krijgen een kleiner diafragma moeten kiezen, ervan uitgaand dat je sluitertijd hebt die al kritisch is, zul je dus een hogere ISO moeten nemen --> daar gaat je voordeel.

Voorbeeld: Op een Crop heb je 80mm op F2.8, 1/40e sluitertijd en ISO 400
Om deze foto op een Fullframe te nemen moet je naar ~125mm gaan met F4 (voor dezelfde DOF) en waarschijnlijk ook naar minimaal 1/60e sluitertijd. Om dat te kunnen doen zul je naar ISO1000 moeten gaan ongeveer...