Auteur Topic: Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?  (gelezen 1096 keer)

Offline Momo1970

• Seniorlid
  • Geslacht: Vrouw
    • PentaxPhotogallery
Re:Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2009, 21:02:50 »

Zo, dat lucht op zeg!!

Misschien verbaast het je, maar ik ga echt vaak voor zwart-wit, vooral wat onze honden aangaat.
Van die foto's moet je houden, vandaar dat ik ze hier eigenlijk bijna nooit post.

Onderstaande foto heb ik met een preset in Lightroom zwart-wit hoog contrast gedaan, voornamelijk omdat z'n ogen dan (vind ik) erg de aandacht trekken. Hij heeft gewoon bruine ogen, maar door deze preset lijken ze eigenlijk altijd vrij licht.

;D Volgens mij hoef ik niet meer te zeggen dat ik Zwart-wit vaak (niet altijd nee), maar wel VAAK heel erg mooi vind... De hondenfoto van Karen vind ik HEEL ERG MOOI!!!!!

Ik hou (over het algemeen) erg van contrasten en daarin kun je met zwart-wit zo lekker spelen... Toch zet ik lang niet alles om naar zwart-wit, wanneer ik denk te zien dat de kleuren iets toevoegen, dan blijven ze!!  :P
Gebruik je ogen waar ze voor gemaakt zijn, om al het mooie te zien dat om ons heen is... gebruik Pentax om het te vereeuwigen :-)

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2009, 21:06:43 »
Leuk zoals je dat verwoordt Monique! Als je denkt dat de kleuren iets toevoegen, dan mogen ze blijven. Dus in principe maak je de foto zwart-wit?

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2009, 21:28:50 »
Mmm, zwart-wit, ik heb heeel veel z/w negatieven, en hooguit 5 rolletjes kleurennegatief. veel kleurendia's van mijn vrouw, maar mijn dia's -niet veel- zijn zwart/wit.
Waarom ik met digitaal eigenlijk automatisch op kleur ben gegaan, daar moet ik nog eens over denken, maar ik weet wel dat zwart/wit op film een stuk gemakkelijker was dan zwart wit met digitaal (Of op dia.)
Misschien baart ook hier oefening kunst.
Ik volg dit draadje met interesse

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
    • Stellaria.nl
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2009, 21:34:32 »
Zwart-wit dia! Ik heb denk ik nog 2 rolletjes liggen, maar je kunt ze niet meer in NL laten ontwikkelen volgens mij....

Offline Momo1970

• Seniorlid
    • PentaxPhotogallery
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2009, 21:43:49 »
Leuk zoals je dat verwoordt Monique! Als je denkt dat de kleuren iets toevoegen, dan mogen ze blijven. Dus in principe maak je de foto zwart-wit?

Bijna wel ja  :D... Ik heb naar je geluisterd (heb vandaag de kou getrotseerd) en heb bij foto's om te tonen een paar zwart-witjes geplaatst... (kouwkleumen)
Deze foto's vind ik in kleur echt veel minder!! Of laat ik het anders zeggen: in ZW véél sterker!  ;D

Maar... de foto's die ik in Amerika maakte vorig jaar, daar blijven de Canyons oranje en de lucht blauw; steekt zo lekker af tegen elkaar! Toch weer die contrasten hè??  :P

Groetjes, Monique
Gebruik je ogen waar ze voor gemaakt zijn, om al het mooie te zien dat om ons heen is... gebruik Pentax om het te vereeuwigen :-)

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
    • Stellaria.nl
Re: Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?
« Reactie #15 Gepost op: 23 december 2009, 17:52:28 »
Monique, speciaal voor jou!

Offline vandermark

• Twelve significant photographs in any one year is a good crop. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #16 Gepost op: 23 december 2009, 19:24:46 »
Zwart-wit dia! Ik heb denk ik nog 2 rolletjes liggen, maar je kunt ze niet meer in NL laten ontwikkelen volgens mij....

Volgens mij is de HEMA daar nog steeds (erg) actief in: ze ontwikkelen, ramen in en drukken af van dia's en zijn daar ook vrij goed in (wat ik hoor op ander forum). Of ze specifiek zwart/wit dia's doen is niet aangegeven, maar je kan het proberen.

http://www.hema.nl/nl-NL/foto/winkel/2dagen_analoog.aspx en dat iets naar onder: 2 afdelingen voor dia's: ontwikkelen en inramen en afdrukken.

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
    • Stellaria.nl
« Reactie #17 Gepost op: 23 december 2009, 20:58:35 »
Volgens mij is de HEMA daar nog steeds (erg) actief in: ze ontwikkelen, ramen in en drukken af van dia's en zijn daar ook vrij goed in (wat ik hoor op ander forum). Of ze specifiek zwart/wit dia's doen is niet aangegeven, maar je kan het proberen.

http://www.hema.nl/nl-NL/foto/winkel/2dagen_analoog.aspx en dat iets naar onder: 2 afdelingen voor dia's: ontwikkelen en inramen en afdrukken.

Ja, bij de HEMA kun je inderdaad veel kwijt! Maar zwart-dia's....ik waag het te betwijfelen. Maar sinds kort hebben we een filiaal van de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam in Zetten (filiaal 400!), dus ik kan het morgen zo vragen!

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • De grote lijn is ook zo'n detail
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2009, 21:59:43 »
Ja, bij de HEMA kun je inderdaad veel kwijt! Maar zwart-dia's....ik waag het te betwijfelen. Maar sinds kort hebben we een filiaal van de Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam in Zetten (filiaal 400!), dus ik kan het morgen zo vragen!
Mazzelaar!!
Het blijft een misverstand dat kritisch zijn onaardig is.

Offline Momo1970

• Seniorlid
    • PentaxPhotogallery
« Reactie #19 Gepost op: 23 december 2009, 22:01:52 »
 ;D Haha, Rense, dank je wel! Maarreh... ik vind de Canyon toch echt mooier in het ornaje hoor!!!!!  :P

Groetjes, Monique