Interessant topic Rense.
Lang geleden, toen ik nog op de middelbare school zat, hadden we daar een doka, waar ik soms uren in vertoefde. Kleurenfoto's waren toen nog vaak om te huilen en eigenlijk al helemaal niet zelf te bewerken / af te drukken. Zwart-witfotografie was toen dus voor mij de meest aangewezen manier om te fotograferen. In kleur fotografeerde ik toen ook, maar dan wel met dia's (Kodachrome). Na de middelbare school had ik geen doka meer tot mijn beschikking en kleurenfoto's waren al beter geworden, dus werden het meer kleurenfoto's / kleurendia's.
Het grote voordeel van digitale fotografie vind ik nu dat ik per foto kan bekijken wat de betere bewerking is; kleur of zwart-wit, of misschien wel iets daar tussenin. En ik kan kiezen om die af te (laten) drukken, danwel als een dia groot te presenteren. En beiden dus in kleur of zwart-wit. En dankzij de digitale doka, kan ik nu alle bewerkingen uitvoeren die ik vroeger in de doka deed, nu in zowel in kleur als in zwart-wit en met meer gemak, minder tijd, grotere preciesie en met veel meer mogelijkheden. Bijvoorbeeld, doordat het basismateriaal in kleur is, heb ik nu ook nog de mogelijkheid om per kleur te kiezen of ik die wil doordrukken of tegenhouden. Hierdoor kan ik de contrasten nog beter regelen. Veel meer vrijheid dus.
Doordat de kleurbewerking zo gemakkelijk gaat, vergeet ik soms nog wel eens te kijken of zwart-wit niet een beter resultaat geeft, zoals bij
deze foto, waar ik bij DPreview erop werd gewezen dat zwart-wit eigenlijk een betere optie is. Best stom van mij, want eigenlijk vind ik foto's in zwart-wit vaak mooier dan in kleur. Vaak heb ik dat bij mensen of waar vorm, onderwerp of structuur belangrijker is dan kleur, zoals bijvoorbeeld de foto hieronder:

Ter vergelijking de kleurenversie toegevoegd:

Hierin heb ik alleen de kleutemperatuur aangepast (was gemaakt met lamplicht als lichtbron) verkleind en enigzins verscherpt.
Zeker als op een foto veel te zien is, kan kleur de aandacht wegtrekken van wat je eigenlijk wil laten zien, zoals al geopperd is bij straatfotografie. Een foto wordt dan ook al gauw rommelig en minder aantrekkelijk om naar te kijken. Een goede zwart-witbewerking kan dan de benodigde rust in de foto brengen, waardoor de aandacht weer terug gaat naar wat je als fotograaf eigenlijk wilde laten zien.
Om dergelijke redenen heb ik onze bruidsreportage, 14 jaar geleden, ook in zwart-wit laten maken.