In een draadje in "Om te tonen" heb ik een foto geplaatst waarvan ik een tijd heb getwijfeld of ik hem niet zou weggooien (
hier). Ik heb daar eens over na zitten denken, maar blijkbaar kan zwart-wit voor mij een methode zijn om een foto te redden. Ik geef toe: dat is weinig verheffend, maar zo is het nu eenmaal. De bedoelde foto heeft een grijze lucht en een voorgrond met vooral geel-, oranje- en roodtinten, ongeveer even donker allemaal. Ik kan dat op een kleurenfoto wel uit elkaar trekken (maak het oranje intensiever, het geel veel lichter en het rood juist donkerder bijvoorbeeld), maar dan krijg je een foto die oververzadigd en zeer onnatuurlijk lijkt.
Zwart-wit is nog onnatuurlijker, dat is natuurlijk zo. Toch heb ik in zwart-wit veel meer mogelijkheden om de kleuren uit elkaar te trekken en zo meer tekening in de foto te brengen. Als ik het geel donkerder maak dan het rood stoort mij dat niet en de kijker ook niet, over het algemeen. Het is overduidelijk dat het een bewerking is. Bij een kleurenfoto kun je een gevoel krijgen dat je bij de poot wordt genomen, bij zwart-wit is dat op voorhand duidelijk. Blijkbaar vinden we dat minder erg.....
Daardoor kan een zwart-witbewerking een 'mislukte' foto soms toch nog een tweede leven geven....