Auteur Topic: Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?  (gelezen 1094 keer)

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Een goede foto begint vaak met een goed idee
    • Mijn website
Re: Wanneer zwart-wit en wanneer kleur?
« Reactie #40 Gepost op: 13 januari 2010, 14:08:37 »
Bij deze foto kan ik me ook heel goed voorstellen dat de zwart-wit bewerking interessanter is dan in kleur. Kun je de kleurenfoto ernaast laten zien floor?

Mooie foto!

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #41 Gepost op: 13 januari 2010, 16:12:34 »
Zeker een mooie foto Floor. Alleen vind ik hier de contrasten wat aan de ruige kant.

Offline huisfotograaf

• Seniorlid
« Reactie #42 Gepost op: 13 januari 2010, 22:47:59 »
De kleurenfoto is toegevoegd.
@Hen: de contrasten heb ik bewust wat opgedreven, maar op mijn monitor staat het contrast dan ook tamelijk laag. Bij een hoger contrast op de monitor krijg ik fikse verschillen tussen beeld en prints.

Floor

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • De grote lijn is ook zo'n detail
« Reactie #43 Gepost op: 14 januari 2010, 10:35:53 »
Van de twee spreekt de kleurenfoto mij meer aan, Floor. De congruentie van de boom in de open ruimte en de boom in de voorgrond springt er daar uit. Op de z/w is dat voor een groot deel verdwenen.
Het blijft een misverstand dat kritisch zijn onaardig is.

APOcaLiX

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 14 januari 2010, 11:57:33 »
Het contrast in de z/w-foto is veel te hog. Jammer.
Daardoor is vergelijken met de kleurenfoto moeilijk.
Ik ben het met Ruud eens, dat de teurgkomende kleuren de foto sterk maken.

Ik vraaf mij af, of deze foto überhaupt in z/w tot zijn recht komt, omdat een echt rustpunt in de foto moeilijk te vinden is.

Hier hebben we dus de situatie die ik eerder noemde: Als de foto zich er voor leent of zelfs vereist: zwart/wit, anders kleur.
In dit geval kies ik voor kleur.

Groeten,
Ruurd

Offline huisfotograaf

• Seniorlid
« Reactie #45 Gepost op: 14 januari 2010, 13:13:32 »
Mij bevalt de zwart-wit wel, maar inderdaad kan het contrast wel wat lager. Dus maar even overgedaan met een stuk minder contrast.

APOcaLiX

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 14 januari 2010, 14:23:19 »
Dit ís beter, maar toch.....

Ruurd

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
« Reactie #47 Gepost op: 29 januari 2010, 10:28:27 »
In een draadje in "Om te tonen" heb ik een foto geplaatst waarvan ik een tijd heb getwijfeld of ik hem niet zou weggooien (hier). Ik heb daar eens over na zitten denken, maar blijkbaar kan zwart-wit voor mij een methode zijn om een foto te redden. Ik geef toe: dat is weinig verheffend, maar zo is het nu eenmaal. De bedoelde foto heeft een grijze lucht en een voorgrond met vooral geel-, oranje- en roodtinten, ongeveer even donker allemaal. Ik kan dat op een kleurenfoto wel uit elkaar trekken (maak het oranje intensiever, het geel veel lichter en het rood juist donkerder bijvoorbeeld), maar dan krijg je een foto die oververzadigd en zeer onnatuurlijk lijkt.

Zwart-wit is nog onnatuurlijker, dat is natuurlijk zo. Toch heb ik in zwart-wit veel meer mogelijkheden om de kleuren uit elkaar te trekken en zo meer tekening in de foto te brengen. Als ik het geel donkerder maak dan het rood stoort mij dat niet en de kijker ook niet, over het algemeen. Het is overduidelijk dat het een bewerking is. Bij een kleurenfoto kun je een gevoel krijgen dat je bij de poot wordt genomen, bij zwart-wit is dat op voorhand duidelijk. Blijkbaar vinden we dat minder erg.....

Daardoor kan een zwart-witbewerking een 'mislukte' foto soms toch nog een tweede leven geven....

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #48 Gepost op: 29 januari 2010, 11:07:49 »
Goede bijdrage Rense!

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • De grote lijn is ook zo'n detail
« Reactie #49 Gepost op: 29 januari 2010, 12:17:07 »
Rense, dit verhaal lijkt me op zich terecht maar toch vind ik het verzwakt door het niet bijleveren van vergelijkingsmateriaal. Beelden zeggen meer dan woorden is bij foto's natuurlijk wel het adagium.
Het blijft een misverstand dat kritisch zijn onaardig is.