Eenvoudig, Koor.
Elke afbeelding (foto) bestaat uit een (groot) aantal pixels. Een bestand uit de K20 (uiteraard op max. resolutie) heeft er bvb. 4672 x 3104 = 14501888 (of 14.5MP, zoals de specificaties zeggen). Een foto van 1024 bij 682 heeft er 698368. Elk van die pixels heeft ook een kleur. Die kan gespecificeerd worden door een combinatie van RGB-waarden. Zo heeft een zwarte pixels R=0, G=0, B=0 en een witte R=255, G=255, B=255. Met de combinaties van de verschillende mogelijke waarden van R, G en B (kunnen elk variëren tussen 0 en 255) kunnen in totaal (dus) 16777216 verschillende kleuren worden gegenereerd (256 x 256 x 256). Wiskundig gaat het over permutaties i.p.v. combinaties, denk ik. Ben echter niet goed in wiskunde. Misschien kan iemand anders hier dat even ophelderen?
Elk van de pixels uit een bestand kan in theorie een unieke kleur hebben. In de praktijk zal dat in een foto echter niet voorkomen. Zoals gezegd heeft PSP een optie om "te tellen" hoeveel unieke kleuren er in een afbeelding zitten.
Bij een éénkleurige afbeelding (alle pixels dezelfde RGB-waarde) levert dit bvb. als resultaat "1".
Bij een afbeelding met enkel een vlak zwart en een vlak wit levert dit "2" op.
Bij een naar grijswaarden omgezette foto levert dit max. "256" op.
Ik vraag mij dus af of er ook zo'n "tooltje" of een methode in PS7 of CS2 beschikbaar is.
Interessant is intussen dat je in IrfanView ook kunt nagaan hoeveel unieke kleuren een afbeelding bevat: Afbeelding\Informatie en vervolgens kijken bij Aantal unieke kleuren.
Jan V.