Auteur Topic: Krulsnoer  (gelezen 637 keer)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
Krulsnoer
« Gepost op: 2 januari 2010, 15:34:02 »
Daar ik de eigenaardige hobby heb om oude zooi weer aan de praat te willen krijgen, en dat liefst in de originele vorm, loop je nog wel eens aan tegen het feit dat je iets niet (meer) kunt verkrijgen.
Zoals een krulsnoer van een oude flitser, het origineel is knetterhard geworden, en brokkelt af bij elke beweging.
Niet echt iets om nog een paar honderd volt op te zetten.
Krulsnoeren met voldoende dikke koperaders heb ik niet kunnen vinden, dus maar eens kijken of je zelf een krulsnoer kunt maken.
Pvc kabel (3 aderig) strak om een stalen pin draaien en dan maar in kokend water leggen, en af laten koelen.
Tja, met dit als resultaat :

Ik ben bang dat de krul toch niet blijvend zal zijn.
Zijn er mensen met betere ideen ?

George

Offline PeterN

• Seniorlid
Re: Krulsnoer
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2010, 15:36:35 »

Al krulsnoer van een telefoonhoorn overwogen?

Hg, PeterN
Fotograferen is selecteren

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2010, 15:47:04 »
Al krulsnoer van een telefoonhoorn overwogen?

Hg, PeterN

Nee, telefoon koperdraden zijn veel te dun. Daar zou ik niet graag de tientallen amperes door heen sturen die kortstondig door het snoer lopen.

APOcaLiX

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2010, 17:44:54 »
In de fabricage van krulsnoeren wordt geberuik gemaakt van...
hoge stroomstoten...

Dus: Krullen maar, de nodige ampères door het snoer jassen en Cornelis is gereed.
Voor de hoge stroom met lage spanning zou je een lasapparaat kunnen gebruiken.

Succes ermee,
Ruurd

Offline WeeVee

• Pentaxian
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2010, 17:59:53 »
3-aderig hardkern 1mm2 gebruiken?
grWim
Soms maak je de beste keus, soms maak je 't beste van je keus.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #5 Gepost op: 2 januari 2010, 18:16:47 »
In de fabricage van krulsnoeren wordt geberuik gemaakt van...
hoge stroomstoten...

Op het werk heb ik wel de mogelijkheid er tientalle kilo amperes doorheen te jassen, maar ik betwijfel of ik daarna nog een snoer heb...

kun je me een beschrijving geven van het process, uiteindelijk zal het de warmte moeten zijn die de kunstof in de nieuwe vorm fixeert.

@weevee: harde kern veert niet best, als je het snoer een keer uitrekt zal het niet terugkeren naar de krulvorm.

Offline PeterN

• Seniorlid
« Reactie #6 Gepost op: 2 januari 2010, 18:25:44 »

En er zijn ook krulverlengsnoeren in omloop. Kijkshop?

Hg, PeterN
Fotograferen is selecteren

APOcaLiX

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2 januari 2010, 18:32:00 »
@ Willem:
Nee, geslagen kern, geen massieve.

@ George:

Je vraagt me nu erg detaillistisch.  :-[

Als je 2-aderig snoer gebruikt, tordeer je aan één uiteinde beide aders in elkaar.
De uiteinden aan de andere kant van het snoer sluit je aan op de klemmen van het lasapparaat.
Door de nu ontstane kortsluiting krijg je een grote stroom door beide aders van het snoer, waardoor er warmte onstaat door de ohmse weerstand van de aders. Deze warmte moet voldoende zijn om het plastic te doen smelten en na afkoeling in de goede vorm te houden.

Als het snoer voldoende gekruld is naar jouw zin, dan knip je het  getordeerd uiteinde af van het snoer.
Dit zal vastgelast zijn door de overgangsweerstand tussen beide aders.

Ik zou snoer nemen met een isolatie voor 220 V, omdat die isolatie dikker is dan voor 42 V.
Bij de Gamma hebben ze beide soorten op rollen. Op de verpakking staat de maximaal toegelaten spanning.

Kijk, lasapparaten geven een lage spanning af met een hoge stroomsterkte en dat is precies wat je nodig hebt.

Lasstromen kunnen oplopen tot wel 40 A en hoger en de apparaten moeten dat langere tijd kunnen leveren.
Voor een flitskabel maakt dat wat minder uit. (Afhankelijk van de flitskop.) Bij een Metz 45 CT-1 heb ik ooit een piek van 20 A gemeten met een digitale meter, maar dat is zéér kortstondig.

Succes,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 2 januari 2010, 18:57:55 door APOcaLiX »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2010, 15:46:34 »

Als je 2-aderig snoer gebruikt, tordeer je aan één uiteinde beide aders in elkaar.
De uiteinden aan de andere kant van het snoer sluit je aan op de klemmen van het lasapparaat.

Ik heb geen lasapparaat, en mijn zwaarste labvoeding doet maximaal 6A.
Dus alle draden in serie, i.p.v. parallel is zinniger.

Citaat
Door de nu ontstane kortsluiting krijg je een grote stroom door beide aders van het snoer, waardoor er warmte onstaat door de ohmse weerstand van de aders. Deze warmte moet voldoende zijn om het plastic te doen smelten en na afkoeling in de goede vorm te houden.

Ondanks isolatie eromheen blijft de temperatuur aan de buitenkant steken op zo'n ruim 50 graden.

Citaat

Ik zou snoer nemen met een isolatie voor 220 V, omdat die isolatie dikker is dan voor 42 V.
Bij de Gamma hebben ze beide soorten op rollen. Op de verpakking staat de maximaal toegelaten spanning.

probeer maar eens in een bouwmarkt twee of drieaderig ronde grijze kabel te vinden, hebben ze alleen in de veel te dikke grondkabel variant :(

Citaat

Lasstromen kunnen oplopen tot wel 40 A en hoger en de apparaten moeten dat langere tijd kunnen leveren.
Voor een flitskabel maakt dat wat minder uit. (Afhankelijk van de flitskop.) Bij een Metz 45 CT-1 heb ik ooit een piek van 20 A gemeten met een digitale meter, maar dat is zéér kortstondig.

Dan heb je vast niet goed gemeten, daar de stroom door een flitsbuis meestal wel wat hoger is.

George

APOcaLiX

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 3 januari 2010, 18:27:24 »
Citaat
probeer maar eens in een bouwmarkt twee of drieaderig ronde grijze kabel te vinden, hebben ze alleen in de veel te dikke grondkabel variant :(

Kniesoor.... ;D ;D

Heeft je buurman geen lachsapparaat?
Je zwager?
Schoonzus?

Ze moeten toch érgens goed voor zijn... ???

Sterkte...
Groeten,
Ruurd

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #10 Gepost op: 4 januari 2010, 00:33:48 »
En dan de grote teleurstelling, de flitskop doet het niet :(
Gelukkig was dit de 'generale repetitie' flitskop.
Volgende week maar eens degeen repareren die ik echt weer wil laten werken.

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 4 januari 2010, 06:40:50 »
Het blijft wel spannend zo, Glasbak!

Damn, nog een hele week wachten...

Vriendelijke groet, René

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2010, 11:17:40 »
Dat komt omdat ik ook een stel 'grommets' nodig heb, de originele zijn na het demonteren geheel verbrokkeld.

Ik denk dat het nederlandse woord hiervoor 'doorvoertule' is, maar dat weet ik niet zeker.
En het ziet er naar uit dat ik die niet in het grijs kan vinden.

APOcaLiX

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 4 januari 2010, 13:35:17 »
Dat komt omdat ik ook een stel 'grommets' nodig heb, de originele zijn na het demonteren geheel verbrokkeld.

Ik denk dat het nederlandse woord hiervoor 'doorvoertule' is, maar dat weet ik niet zeker.
En het ziet er naar uit dat ik die niet in het grijs kan vinden.

Een paar grommetjes?
Nou, hup dan: Grrrr Grrrr Grrrr Grrrr
Heb je hier wat aan?

Niet in zwart maar in grijs?
Grrrrijsss Grrrrijsss Grrrrijsss Grrrrijsss  ;D ;D

Maaarrre, George:
als je moet flitsen is het donker.... en dan zie je de kleur toch niet...
En als je flitst, is dat zo oogverblindend, dat je kleur óók niet ziet...

Dan is het toch opgelost...  :-\

Succes en sterkte,
Ruurd

Offline WeeVee

• Pentaxian
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 4 januari 2010, 19:17:10 »
George, je kunt koekelen op de namen: Knikbescherming of Kabelfitting of Kabelschroef.
Misschien vind je zo wat je zoekt. Succes.
grWim
Soms maak je de beste keus, soms maak je 't beste van je keus.

Offline tigger

• Nieuw lid
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 4 januari 2010, 21:42:50 »
Ik denk dat het afhankelijk is van je mantel. Ik heb ooit een 13-polige kabel van een aanhanger (wat is dat 1mm2 of 1,5mm2?) voorzien van een redelijke krul. Dat zakt wat meer uit dan jouw snoer en ik heb geen kokend water kunnen gebruiken vanwege het formaat maar enkel heet water uit de kraan. Dus nog geen 60 graden. Je merkt het redelijk snel of het erg snel terug loopt, eenvoudig aan een kant een half uurtje ofzo ophangen zonder stekkers en als het er netjes bij blijft dan zul je er wel een behoorlijke tijd plezier van kunnen hebben.