Auteur Topic: Metz 48 AF-1 digital als slaaf van de bodyflits die zelf niet flitst  (gelezen 3139 keer)

Offline leo

• Ouwe getrouwe
  • Geslacht: Man
    • fotoblogleoverhagen
Re:Metz 48 AF-1 digital als slaaf van de bodyflits die zelf niet flitst
« Reactie #10 Gepost op: 31 januari 2009, 09:19:24 »
Ik heb sinds een paar weken de Metz 58 en ben tot op heden heel tevreden, nu ik deze toepassing leest ga ik 'm zeker uitproberen ;)

leo

Offline Mayflower

• Seniorlid
  • Art is in the Eye of the Beholder
    • Mijn foto's
« Reactie #11 Gepost op: 1 februari 2009, 09:25:08 »
He ik wist helemaal niet dat dit kon. Ik heb ook de Metz 48 en de K10 en ga het ook eens uitproberen. Bedankt Ruud en Dennisch.
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 11 februari 2009, 21:49:58 »
Even een vraagje aan de off-body flitsers onder ons:

Waar laat je de flitser dan? Op de grond, op een kast, tegen een bloemenvaasje of toch op een los statief?

Indien het laatste het geval is, hoe is de flitser dan aan het statief bevestigd?

Lichte statieven heb je al voor ongeveer € 10,=, maar een adapter voor een flitser heb ik nog niet kunnen ontdekken.

Jullie al wel of slimmer gezocht dan ik?

Ik hoor het -heel- graag.

Vriendelijke groet, René

Offline smatt

• Seniorlid
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2009, 09:34:37 »
Ik heb daarvoor een voetje van hama, een adapter die aan de ene kant een statiefschroef en aan de andere een flitsvoet heeft. Er zit een scharniertje tussen, waardoor je het ding kunt kantelen.

Het kostte ongeveer 12 euro. Je moet het denk ik even bij je fotoboer bestellen. Overigens ben ik bij twee fotografen geweest. Beide zeiden dat het niet bestand, beide vroeg ik toch even te zoeken, beide vonden het; bij de één kosten het 20, bij de ander 12,50....(Camex Arnhem)

Ik heb er veel plezier van.

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • De grote lijn is ook zo'n detail
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2009, 10:03:05 »
Nou René, als ik op de woorden flitser en statief google kom ik toch wel wat tegen, hoor. Bijvoorbeeld een leuk filmpje op Gathering of Tweakers van Dokter Gerard. Die beveelt overigens aan het blokje van Hama niet te kopen als je aan je flitser gehecht bent of geen geld hebt om een nieuwe te kopen.
Het blijft een misverstand dat kritisch zijn onaardig is.

Offline PeterN

• Seniorlid
« Reactie #15 Gepost op: 12 februari 2009, 11:07:55 »
Ik heb daarvoor een voetje van hama, een adapter die aan de ene kant een statiefschroef en aan de andere een flitsvoet heeft. Er zit een scharniertje tussen, waardoor je het ding kunt kantelen.

Het kostte ongeveer 12 euro. Je moet het denk ik even bij je fotoboer bestellen. Overigens ben ik bij twee fotografen geweest. Beide zeiden dat het niet bestand, beide vroeg ik toch even te zoeken, beide vonden het; bij de één kosten het 20, bij de ander 12,50....(Camex Arnhem)

Ik heb er veel plezier van.

Volgende keer om een flitsbalhoofd vragen ::)

Hg, PeterN
Fotograferen is selecteren

Offline smatt

• Seniorlid
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2009, 11:13:43 »
aha. het heeft ook nog een naam. :-\

Offline ReneM

• Pentaxian
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2009, 09:58:46 »
Hallo beste mensen,

De Metz werkt nu ook bij mij als off-body-slave (dank voor tips en handleidingen ;)) en het flitsbalhoofd is besteld.

Nu nog 2 lichte statieven en een reflectiescherm scoren.

Vriendelijke groet, René

Offline jbusser

• Lid
    • Nederlandse herpetologische website
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2009, 09:07:23 »
Vraagje.
Ik heb zelf (nog steeds) een Ist*dl. De popup flitser voldoet vaak niet omdat ik veel met macro doe en dus de lens het flitslicht tegenhoud.
Na veel lezen op dit forum en anderen gaat in ieder geval mijn flitserkeuze vallen op deze Metz AF 48 óf de Sigma EF 530 DG super, dit omdat die flitsers off body kunnen functioneren.

Nu heb ik een vraag.
Ik dacht dat een flitser die draadloos los van de camera wordt gebruikt wordt ontstoken door het flitslicht van de onboard-camera.
Als ik mij niet vergis in deze, hoe wordt de flitser dan ontstoken als de ingebouwde flits niet wordt gebruikt?
De Ist*dl mist in ieder geval wel de instelling van de K10D (K20D) om deze optie te activeren maar aangezien ik aan het overwegen ben een K20D aan te schaffen...

Zijn er overigens mensen die ervaring hebben met de Sigma-flister?

Jan

Offline ReneM

• Pentaxian
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2009, 10:01:25 »
Hallo Jan,

Ik weet sinds kort dat de pop-up flitser een korte voorflits geeft waarmee de slave flitser op afstand getriggerd wordt. Ze moeten elkaar dus wel kunnen "zien"
De voorflits zie je wel als je een zelfportret in de spiegel maakt, maar bij het fotograferen van een ander onderwerp valt deze triggerflits in het niet bij het licht van de externe flitser. Je pop-up flitser moet dus wel uitgeklapt staan. In het menu kun je aangeven of de pop-up overigens wel of niet mee moet flitsen (kan soms handig zijn als invulflits. Als je kiest voor deze optie is de flits uiteraard sterker.

Met de Sigma heb ik geen ervaring. Ik geloof dat Sandra na veel frustraties van de Sigma is overgestapt op de Metz 48, maar ik weet uit mijn hoofd niet welk Sigma model zij had. PB-tje haar kant op?

Vriendelijke groet, René