Auteur Topic: flitsen met K20D en oudere M42, K,M objectieven  (gelezen 484 keer)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: flitsen met K20D en oudere M42, K,M objectieven
« Reactie #10 Gepost op: 3 februari 2010, 13:05:30 »
George, maar dan belicht je toch volledig met de flitser: ook met deze door jou beschreven methode stel je de flitser zo in dat de flitser alles  maximaal zal belichten. Volgens mij is de truc, dat je eerst kijkt hoever je komt met het beschikbare licht en dan de flitser gebruikt omk dat licht in te flitsen... Met jouw methode (1/180e sluitertijd) sluit je het beschikbare licht nagenoeg helemaal uit en krijg je imo vaak van die saai belichte flitsfoto's.

Flitser op A, dan meet de flitser zelf de hoeveelheid licht, met zijn eigen lichtmeetcelletje, oftewel wat vroeger de computerflitser genoemd werd.
Daar ik volledig gedesillusioneerd ben door de waardeloze P-TTL, vind ik dat altijd beter.
Bijkomend voordeel van de A stand is dat de voorflits ontbreekt, en die heel snel reagerende mensen nu niet met half dichte ogen op de foto staan.

En ik had staan niet sneller dan 1/180.

Offline vandermark

• Twelve significant photographs in any one year is a good crop. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #11 Gepost op: 3 februari 2010, 13:18:57 »
Maar dan hou je toch dat de flitser zoveel flitst als IN TOTAAL nodig is bij dat diafragma  :o , oftwel, dat je de belichting van je scene volledig door de flitser laat doen (je stelt diafragma op flitser zelfde in als op camera en de flitser bepaalt hoeveel licht hij moet geven bij dat diafragma: ergo de flitser geeft 100% van het totaal benodigde licht).

Ik wil bepalen hoeveel licht er beschikbaar is, stel ik kom bij een door mij te kiezen diafragma, iso en sluitertijd 2 stops tekort --> die wil ik aanvullen met de flits.

Ik heb het idee dat met jouw methode(s) je toch volledig gaat voor 100% flitslicht, los van het reeds (en vaak erg mooie) beschiibare licht. Dan is het dus alles (100% door flitser laten belichten) of niets (niet flitsen), ik bepleit een balans tussen beschikbaar en flitslicht. En volgens mij werkt jouw methode dan niet, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag  :)

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #12 Gepost op: 3 februari 2010, 14:02:31 »
Maar dan hou je toch dat de flitser zoveel flitst als IN TOTAAL nodig is bij dat diafragma  :o , oftwel, dat je de belichting van je scene volledig door de flitser laat doen (je stelt diafragma op flitser zelfde in als op camera en de flitser bepaalt hoeveel licht hij moet geven bij dat diafragma: ergo de flitser geeft 100% van het totaal benodigde licht).

Ik wil bepalen hoeveel licht er beschikbaar is, stel ik kom bij een door mij te kiezen diafragma, iso en sluitertijd 2 stops tekort --> die wil ik aanvullen met de flits.

Ik heb het idee dat met jouw methode(s) je toch volledig gaat voor 100% flitslicht, los van het reeds (en vaak erg mooie) beschiibare licht. Dan is het dus alles (100% door flitser laten belichten) of niets (niet flitsen), ik bepleit een balans tussen beschikbaar en flitslicht. En volgens mij werkt jouw methode dan niet, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag  :)

Inderdaad, doet de flits dan de hele belichting.
Maar er lopen nu 2 dingen door elkaar volgens mij
- relatief eenvoudig flitsen met oude (pre-A) optiek en een K20D + AF540fgz.
- complexere belichtingsfoefjes.

Met een flitser op de A stand kun je relatief simpel toch die oude meuk gebruiken zonder moeilijk rekenen.

Wil je oude meuk + laatste techniek belichtingsfoefjes, ja dan moet je zelf ingrijpen (bijvoorbeeld de flitser in A stand op een ander diafragma dan de lens etc.)

Offline Fookus

• Seniorlid
  • If it ain't good enough,you weren't close enough:)
« Reactie #13 Gepost op: 3 februari 2010, 17:27:57 »
Ik heb net geprobeerd een portret te maken en daarbij indirect geflitst via een witte paraplu (als diffuser) met M85F2 objectief en met camera en flitser M stand, wireless, op SLave 2 stand; en met het varieren van flitsintensiteit (1/1, 1/2, 1/4 etc) kortom, de methode/suggestie van Bart. En dat werkt prima en simpel. Je stuurt daarbij op het histogram en houdt de basisberekening in het achterhoofd voor de instellingen. In mijn geval 54/3m = 17 diafragma; met 1/2 flisintensiteit dus F8 op 3 meter.

De methode van Guido werkt ook; zowel flitser op de camera gemonteerd als in SLave 1 stand.

Het belangrijkste is dat ik nu begrijp hoe je het kan doen.

Nu begint het oefenen.....En het is daarbij denk ik de kunst bij portretten om fel uitgebeten licht te minimaliseren en dus invulflitslicht te gebruiken (eventueel met kleurfilters op de diffuser).

Ik houd mij nog aanbevolen voor goede literatuur/handboeken op dit gebied ;)

gr Marcel
Set your mode dial to M and the meter dial under it to spot. Don’t you feel better now? Only real men use Manual mode and spot metering.

Offline vandermark

• Twelve significant photographs in any one year is a good crop. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #14 Gepost op: 3 februari 2010, 20:27:40 »

Offline Fookus

• Seniorlid
  • If it ain't good enough,you weren't close enough:)
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2010, 20:45:41 »
dankuzeer ;)
Set your mode dial to M and the meter dial under it to spot. Don’t you feel better now? Only real men use Manual mode and spot metering.