smarter is mijn naam, en zeker niet omdat ik altijd het slimste jongetje van de klas wil zijn. Ik gebruik deze naam op diverse fora. Ik heb een smart forfour als privé auto, vandaar.
Ik ben nu 35 jaar (geboren in 1974) en mijn eerste echte camera was een Minolta spiegelreflex met kitlens, gekocht in 1999 voor een reis naar India. Verder heb ik deze camera nooit uitgebreid, maar wel mooie foto's mee gemaakt.
Mijn eerste digitale camera was een Canon Powershot G3 waar ik vanaf 2003 erg veel schik van gehad heb. Met deze digitale camera heb ik leren fotograferen en de handmatige instellingen kunnen leren en proberen. Met de analoge Minolta fotografeerde ik altijd in de 'auto' stand omdat ik bang was voor mislukte foto's.
In 2008 heb ik mijn eerste DSLR gekocht: een Pentax K100D Super. Deze heb ik met name gekozen vanwege het gevoel ik de hand, alle andere camera's (Canon EOS, Nikon D40) leken wel speelgoed, Die Pentax voelde meteen als een echt goed stuk gereedschap voor een nette prijs.
Na 2 maanden kocht ik een nieuwe Sigma 17-70mm f2.8-4.5 lens als vervanging van mijn kitlens en even later de Pentax AF360 flitser. Toen was ik voor altijd klaar beloofde ik mijn vrouw. Mijn foto's bewezen dat dit een fantastische combinatie was, dus we hadden geen reden om hieraan te twijfelen.
Dit ging prima tot eind 2009 (ik heb het dus 1,5 jaar volgehouden met dezelfde set) toen kon ik voor een goede prijs een zo goed als nieuwe FA 50 f1.4 kopen. Deze lens bleek fantastisch als portretlens en is zeer geschikt voor fotografie binnenshuis maar wel flink aan de krappe kant voor overzichtsfoto's binnenshuis.
Tja, als je eenmaal aan een andere lens en de resultaten geroken hebt ga je verder kijken is mijn ervaring. De K100D werd een K-x en de Marktplaats en Ebay sites werden jachtterrein.
Nu heb ik de K-x en de volgende lenzen in bezit:
-Sigma 28mm f1.8 Aspherical AF prime lens (oude compacte versie met 58mm filter)
-Pentax SMC F 28mm f2.8 AF prime
-Pentax SMC F 35-70mm f3.5-4.5 AF zoomlens
-Pentax FA 50mm f1.4 prime
-Pentax DAL 18-55 kitlens
-Pentax DAL 50-200 kitlens
-Sigma 17-70mm f2.8-4.5
-Tamron 28-200mm f3.8-5.6 oude versie (571D) 72mm filter
Mijn Sigma 17-70 die 1,5 jaar niet van mijn camera is geweest heeft nu plaatsgemaakt voor 3 kleine lenzen die ik meestal meeneem:
-F28mm f2.8 als algemene 'walkaround' lens -> haarscherp, supersnelle AF, zeer compact.
-F35-70mm f3.5-4.5 -> lichtsterke, zeer compacte en scherpe zoom, ook mooi voor portretten.
-FA 50mm f1.4 voor low light als de ruimte niet te klein is, ook fijn voor buiten vanwege de mooie kleuren.
Ook heb ik de Pentax AF-360FGZ flitser met OmniBounce cap.
Ik mis in mijn fotografie de groothoek niet echt, ik fotografeer over het algemeen mensen (mijn kinderen) en in veel mindere maten overzicht- en landschapsfoto's. Groothoek is aan mij nu nog niet echt besteed.
Voor zover mijn intro, ik lees graag mee met anderen en zal zelf ook regelmatig een constructieve bijdrage leveren.