Vorig jaar kocht ik een DA 60-250 bij Konijnenberg. Wij monteerden de statiefvoet daar ter plaatse want er was die dag de mogelijkheid roofvogels te fotograferen. Prachtige resultaten; tevredenheid alom...
Enkele weken en heel wat foto's later nam ik mijn K10D met het betrokken objectief op; hield hem vast met die statiefklem en plots; ik had de statiefklem nog in de hand; vielen toestel en objectief pardoes op de grond.
De statiefklem was losgekomen.
Het geheel heb ik die memorabele dag in juni teruggebracht naar Konijnenberg ter reparatie (bij De Beukelaer).
Het verdict: K10D total loss (print gebroken) en lens werd ter reparatie naar Duitsland gestuurd.
In september kwam het bericht binnen dat het herstellen van de lens duurder zou zijn dan een nieuwe.
Ik heb de lens dan maar onhersteld laten terugkomen.
Eerste vreemde zaak: de lens werkte nog. Afgezien van een aantal (grote en kleine) stofdeeltjes en soms een wat vreemder geluid van de AF motor doet de lens het goed (op mijn inmiddels aangeschafte K7).
Tweede vreemde zaak: bij het nader bestuderen van de statiefklem viel mij een klein barstje op van het haakje dat de statiefklem op het objectief klemt. Dit haakje bleek bij nader toezien gebroken te zijn; de reden waarom de klem loskwam.
Ik ben dan zelf naar De Beukelaer gegaan om dit duidelijk te maken. Dit haakje wordt, door wat te krappe speling en een scherpe wigvorm gespleten bij het aandraaien van de schroef. Dit was de reden van de val. Het haakje was gebarsten en gebroken.
Bij De Beukelaer was het duidelijk: de lens was gevallen en oorzaak en gevolg waren dus niet meer uit elkaar te halen. De technieker stelde mij voor een nieuwe lens te kopen aan uitzonderlijke huisvoorwaarden: 1500€ (van uitzonderlijk gesproken).
Ik heb dan het geheel nogmaals in een aangetekend schrijven naar De Beukelaer uitgelegd en kreeg een mooi briefje terug: zij konden mijn argumentatie niet bijtreden:was de schade aan de bevestiging oorzaak of gevolg van de val (de klem was zelfs nooit gevallen)? Zij waren wel bereid een vervanglens 'uitzonderlijk' aan te bieden voor 1146.97 € (1€ goedkoper dan de gunstigste winkelprijs bij hun 'bevoorrechte dealers'; de prijzen van internetwinkels volgden zij niet).
Ik heb, ten einde raad want zulk haakje is niet afzonderlijk verkrijgbaar, zelf eentje gevijld uit een nagel. Het werkt prima en de lens is toch nog min of meer bruikbaar.
Ik overweeg mijn (meer uitgebreid) verhaal toch nog eens naar Pentax zelf te sturen. Ik heb het gevoel met mijn rug tegen de muur te staan voor iets waar ikzelf geen fout aan had

.