Auteur Topic: Voigtländer Bessa II + Apo-Lanthar 105mm f/4.5  (gelezen 450 keer)

Online Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
Voigtländer Bessa II + Apo-Lanthar 105mm f/4.5
« Gepost op: 12 februari 2010, 16:20:17 »
Scannen is een ramp...  :-\

Maar toch blijft het leuk. Hier de eerste resultaten met mijn Bessa II Met 105mm f/4.5 Apo-Lanthar lens. Zo te zien op de lichtbak doen zowel de camera als mijn Gossen Luna Pro lichtmeter het perfect. Alleen... De enorme kwaliteit en kleurdiepte die ik op de lichtbak zie krijg ik helaas niet op het forum zichtbaar. Hopelijk zien jullie toch nog een sprankje van hoe de dia's in het echt zijn.

Gescand met de Epson V500. De gebruikte film was verlopen (maar jarenlang ingevroren) Fujichrome Velvia 100F.

Omdat het fotograferen zoveel tijd in beslag nam weet ik nog exact wat de sluitertijden en diafragmas' waren. Het was zwaar bewolkt, dus veel contrast was er niet.

1/60s, f/5.6

1/30s, f/5.6:

Claerre dan der zonnen scijn

De inhoud van Asahiflex' fototas - Laatste aanwinsten: SMC Pentax-FA* 80-200mm F2.8 ED [IF] - SMC Pentax-FA* 28-70mm F2.8 AL - SMC Pentax-DA* 55mm F1.4  -  SMC Pentax-FA* 85mm F1.4

Online Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
Re: Voigtländer Bessa II + Apo-Lanthar 105mm f/4.5
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2010, 18:38:17 »
Deze is wat mooier uit de scanner gekomen, alhoewel geen topper :)

(Tja, de camera moest getest worden op die druilerige grijze dag! :)

De inhoud van Asahiflex' fototas - Laatste aanwinsten: SMC Pentax-FA* 80-200mm F2.8 ED [IF] - SMC Pentax-FA* 28-70mm F2.8 AL - SMC Pentax-DA* 55mm F1.4  -  SMC Pentax-FA* 85mm F1.4

Online glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2010, 20:58:27 »
Ik denk dat je het nog maar eens over moet doen op een minder sombere dag.
Hoeveel er verloren is gegaan bij het scannen weet ik niet, maar dit moet beter kunnen.

Online Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2010, 22:29:47 »
Beter in welk opzicht? De 'indoor'-opname ziet er precies uit zoals het toen was. Ik had qua kleurweergave meer moeite met de sculptuur, maar in alle gevallen ziet het er op de lichtbak (en met loep) veel beter uit.

Offline o.bogerd

• Pentaxian
  • *
  • BIF-master v/h i/o
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2010, 09:21:32 »
Ik vind de kleuren heel natuurlijk overkomen. En natuurlijk, op een zonnige dag zijn de kleuren altijd sprankelender!  ;)

Online glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2010, 10:09:30 »
Beter in welk opzicht?

de eerste heeft een wat rare kleur (paarsig?)
Van de tweede zou ik graag zien wie er dienst heeft zondag (een crop dus, het negatief is er groot genoeg voor), het ging er toch om die camera te testen ?
En de derde zegt me niet zoveel.

Pim

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2010, 15:03:03 »
Merkwaardig grote dieptescherpte bij F 5.6,zelfs het raam rechts is (lijkt?) nog scherp.
En dat op een 6x9 cm "sensor".

Scannen vind ik niet een ramp maar wel tijdrovend en je moet het vaak doen om het goed in de vingers te krijgen.

Pim

Online Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2010, 20:41:52 »
Merkwaardig grote dieptescherpte bij F 5.6,zelfs het raam rechts is (lijkt?) nog scherp.
En dat op een 6x9 cm "sensor".

Klopt, maar hoe dichter je bij oneindig komt, hoe groter de scherptediepte. Als de kerkdeuren zich op 25 meter bevonden dan zal het tot aan de achterste huizen zeker scherp zijn geweest (is te controleren in een DOF calculator.

@George: bij deze! Ik moet daarbij wel aantekenen dat ik niet heel tevreden ben over de scankwaliteit van de Epson. Met de meegeleverde maskers (de film ligt dan ietsje boven het glas) is het resultaat altijd soft. Het is veel beter als ik het filmmateriaal direct op de scanner leg, maar ik weet dan weer niet of dit de maximale te bereiken scherpte is:

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2010, 19:18:27 »
Klopt, maar hoe dichter je bij oneindig komt, hoe groter de scherptediepte. Als de kerkdeuren zich op 25 meter bevonden dan zal het tot aan de achterste huizen zeker scherp zijn geweest (is te controleren in een DOF calculator.

@George: bij deze! Ik moet daarbij wel aantekenen dat ik niet heel tevreden ben over de scankwaliteit van de Epson. Met de meegeleverde maskers (de film ligt dan ietsje boven het glas) is het resultaat altijd soft. Het is veel beter als ik het filmmateriaal direct op de scanner leg, maar ik weet dan weer niet of dit de maximale te bereiken scherpte is:

Peter, zou het niet goed zijn om andere houders aan te schaffen? Ik begrijp uit verschillende discussies op diverse fora (hoe vaag wil je het hebben?) dat er veel betere houders zijn dan de OEM's die bij de scanner geleverd worden. Ik zal eens even op zoek naar de juiste links....

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2010, 19:19:42 »
 ;D Soms gaat zoeken heel snel ;D

Wat dacht je hier van? http://www.betterscanning.com/

Online glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2010, 19:57:06 »

Tja, ik heb de 4990, een vrij directe voorloper, volgens de specificaties wel 4800dpi.
Nouw smeer die maar in je haar, de optiek in de scanner trekt dat niet. Mijn nikon diascanner (2700dpi) is echt beter dan de epson (4800dpi).
Verder heb ik ook het idee dat mijn oude scanner (vobis/linotype 600dpi) een veel grotere scherptediepte had.
Het was ook een vrij lompe bak, maar daar heb ik al mijn opa's glasnegatieven op gedaan, en als ik per ongeluk een negatief verkeerdom had gelegd, kon ik eigenlijk niet het verschil in scherpte zien, ondanks de extra dikte van het glas.

Echter, terugkomend op jouw scan, ondanks scannerproblemen kan ik toch het meeste wel lezen op dat zwarte bord.