Ik kan wel wat vertellen over hoe ik het doe maar het beste is gewoon veel doen en geduld hebben.
Het is belangrijk dat je de camera functie's blindelings kunt bedienen zonder na te denken omdat je soms snel moet zijn om een foto te maken.
Als eerste zoek je in de buurt wat goede plekken waar je iets kunt verwachten zoals een natuurgebied of polder, bos. Probeer op internet info te vinden over gebieden en probeer die gebieden te leren kennen.
Wat zit er allemaal en in welke tijd van het jaar? In de polder kun je uit de auto fotograferen als je minimaal een 300mm hebt. Veel vogels zijn auto's gewend mits je in de auto blijft en behoedzaam te werk gaat (vergeet niet je motor uit te zetten anders kun je alle foto's weg gooien). Natuurlijk kun je overal een schuitentje neerzetten of een hutje bouwen van takken met een camouflagenet er overeen. Het voordeel van een tentje of hut is dat je vrij dicht op de dieren kunt zitten (zet wel je camera geluid uit). Ga bij voorkeur s'morgens of eind van de middag op pad dan zijn de meeste dieren actief en heb je mooier licht. Houd bij het plaatsen van een tentje rekening met de zon en of je genoeg licht hebt.
En ja bij sommige dieren kun je uren voor niks zitten. Het is echt niet zo dat ik elke keer met mooie foto's thuiskom. Kijk ook eens op waarnemingen.nl waar je diversen welke soorten kunt verwachten.
O ja zorg ook voor een goed statief of rijstzak en ga vaak fotograferen ook al is het weer niet altijd ideaal. Op deze manier leer je onder verschillende omstandigheden te fotograferen en kun je ook vaker aan de slag waardoor je meer ervaring opdoet.
Ik hoop dat je iets kan met mijn uitleg, ik ben niet zo handig in iets uitleggen.