Ik denk dat er in de hedendaagse fotografie vele manieren zijn om een resultaat te behalen. Je kunt inderdaad zo fotograferen dat nabewerking niet nodig is, maar er zijn ook stijlen in de fotografie die juist geënt zijn op bewerking. Zo heb ik zelf een foto gearrangeerd waarbij het resultaat nooit met een camera in 1 foto gemaakt kan worden.
http://www.pentaxian.nl/index.php/topic,6370.msg68727.html#msg68727. Dit is dus een hele andere manier van fotograferen en bewerken.
Het heeft dus ook te maken met het te behalen eindresultaat. Ga je voor een natuurlijke foto, dan zeg ik "zo min mogelijk bewerken". Ga je voor een speciaal effect of een bepaalde sfeer, dan denk ik dat "shoppen" zeker moet kunnen, mits het goed uitgevoerd wordt.
Ik denk dat wat jij bedoelt is het bewerken zoals nu veel in de mode fotografie gebeurd, er wordt een model in gehuurd voor een fotoshoot die van zich zelf een redelijk mooi uiterlijk heeft maar in de nabewerking wordt er een perfecte vrouw van gemaakt. Het zogenaamde Dove effect. Ik zelf vind dit ook altijd moeilijk om te bepalen of dit wel kan.