je sensor ziet niks, registreert invallend licht en slaat die momentopname op als RAW.
Ik bedoel ook 'zien' in de betekenis van waarnemen/registreren, niet in de betekenis van interpreteren, want dat doet de sensor niet.
Die RAW moet ontwikkelt worden tot een jpg
Dat hoeft helemaal niet, ik gebruik ook vaak TIFF om zo de 12 bits informatie vast te houden.
en daar moeten nog keuzes in gemaakt worden. Dus ook het 'zo duidelijk mogelijk krijgen' is ook vrij subjectief. Maar ik denk dat je bedoelt een bewerking die de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk benadert?
Nee, niet wat de werkelijkheid benadert, maar wat de sensor geregistreerd heeft, dat is iets heel anders (2d projectie van een 3d wereld en nogal wat kleurinformatie is ook verloren gegaan, knap als je echt kunt reconstrueren wat er zich voor de lens bevond)
Keuzes moeten inderdaad gemaakt worden, maar in het
weglaten van informatie, als je bijvoorbeeld van 12 bit RAW/TIFF naar 8 bit JPG gaat, een beperking van het weergave medium dus.
Ik denk daarnaast niet dat mensen ooit kiezen voor optie twee. De sensor moet niks zien toch, soms wil je met een bewerking iets doen, maar daarvoor is het niet belangrijk wat de sensor had moeten zien toch? Als ik voor een zwart/wit bewerking ga, denk ik niet "goh sensor, waarom heb jij het nu niet zo bekeken" 
Jij hebt, als ik het goed heb begrepen een aantal posts terug, al voor optie 2 gekozen.
'kruimeltjes' : die de sensor had gezien, maar jij vond dat het anders moest.
'K verduidelijkt' : de fotograaf wilde dus wat anders dan de sensor had gezien !
En denk nu niet dat ik tegen photoshoppen ben, maar wel tegen het presenteren van foto's als niet ge'shopped', terwijl er wel aan geknoeid is. Dat is zo 'oostblok', politieke leider uit de gratie, dan wegpoetsen uit oude foto's etc.
Ook overduidelijke 'foute' shops, zoals een maan in een landschapsfoto plakken, terwijl die daar nooit gestaan kan hebben, etc.
En ja, ik ben een beta figuur, en aldus heb ik een gruwelijke hekel aan mensen die meetdata aanpassen om een gewenste uitkomst te verkrijgen, en vervolgens doen alsof ze het echt zo gemeten hebben.