Auteur Topic: Batterij defect?  (gelezen 335 keer)

Offline Isniedood

• Lid
Batterij defect?
« Gepost op: 2 mei 2010, 11:33:29 »
Hallo allemaal,

Ik ben enige tijd geleden naar New York geweest en daar had ik wat vaag problemen betreffende de batterijduur van mijn k200d. Waar ik in eerste instantie oplaadbare batterijen gebruikte ben ik daar redelijk snel vanaf gestapt. In New York was het tussen de 0 en 5 graden meen ik en de batterijen hielden het een halve dag vol. Dan had ik een gig of 2 in raw geschoten.(ja ik ben flink losgegaan)

Het vreemde is dat wanneer de camera enkele minuten later weer aanzette hij opeens kon beweren dat de batterijen weer half vol waren. Na iedere leeg melding heb ik telkens de camera weer wat verwarmd en later weer aangezet en op deze wijze heb ik het nog enkele uren volgehouden.
Waar ik dacht dat het een probleem van mijn oplaadbare batterijen waren ben ik overgestapt naar de gewone duracelletjes. Deze deden het niet heel veel beter maar wel wat.

Wat me ook opvalt is dat wanneer ik mijn camera ook maar enkele dagen met de batterijen erin laat liggen de batterijen 9/10 helemaal leeg zijn zonder dat er wat mee is gedaan. Ik kan me niet heugen dat het in den beginnen ook zo erg was. Misschien is dat wel een probleem van mijn oplaadbare batterijen.

Ik heb over het algemeen het gevoel dat de camera de spanning heel snel te laag vindt of iets dergelijks. Maar is het normaal in deze mate? Kan ik het nog op een manier testen en hoe zijn jullie ervaringen?

Offline PeterN

• Seniorlid
  • Geslacht: Man
Re: Batterij defect?
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2010, 11:59:10 »
kou en accu´s is nu eenmaalgeen gelukkige combinatie.  Beste een extra setje warm in je broek/borstzak houden.

Alkalinebatterijen is niet en echte oplossing, zelfde probleem (in mindere mate) , maarook al snel een te hoge inwendige weerstand om lang mee te gaan (zijn daarna voor andere toepassingen nog erg goed te gebruiken)
Beste lijkt me een setje litiumbatterijen te kopen, die gaan wel lang mee (hoewel ik de koucurve niet echt ken)

Zelfontlading hebben alle accu´s last van , maar er is kwaliteitsverschil.  Tegenwoordig ook versies te koop (namen ff kwijt) die daar veel minder last van hebben.

Hg, PeterN
« Laatst bewerkt op: 2 mei 2010, 12:01:25 door PeterN »
Fotograferen is selecteren

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2010, 13:25:59 »
Wat voor accu's gebruik je, en wat voor acculader ?

Als het van die 'noname' 2500 mAh celletjes zijn die opgeladen worden met zo'n snellader, waarin de accu's pisheet worden, dan is dat volgens mijn eigen ervaring funest voor de levensduur van de accu's.

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Pentaxian
  • *
    • Een jaar lang sloten
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2010, 13:36:11 »
Ik zou overstappen op de eneloops met een powerex lader. Dat werkt als een trein!

Vriendelijke groet, René

Online Guido Franssens

• Handle every stressful situation like a dog. If you can't eat, play or hump it, piss on it and walk away.
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2010, 13:40:09 »
Je toestel test je accu door het voltage te meten, bij oplaadbaare is dat voltage volgeladen 1,2 volt bij alkalmine (duracell en co) is dat 1,5 volt.
Toch zijn het je mah die zorgen voor de werking.
Oplaadbare hebt je tegen woordig vooral in Nimh cellen die verliezen niet zo snel hun lading maar wel snel hun voltage met als gevolg dat je body zichzelf uitschakeld.
Een goede oplossing is eneloops van sanyo ze houden hun 1,2 volt tot ze bijna leeg zijn.

Ze zijn niet goedkoop maar huin geld meer dan waard. Eneloops in mijn Metz flitser en ik kan heel de dag flitsen op een set.

Werk je met oplaadbare neem dan sowieso twee sets in gebruik, één set in de body en 1 in de lader (goede lader blijft een constate druppellading geven) onderweg zit de tweede set warm in je broekzak. Voor het gemak nog deze link http://www.eneloop.info/

Guido

Offline bram.tromp

• Ouwe getrouwe
  • Probeer van alles het beste te maken
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2010, 13:58:54 »
Heb dezelfde problemen met mijn K200D ondervonden.
Ik gebruik nu zelf sinds kort ook de Eneloops.
Dit zijn echte aanraders.

Bram
Groet Bram,

Voordat je aan iets nieuws kunt beginnen, moet je het oude achter je laten.

Offline Isniedood

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2010, 17:36:57 »
Top! Dank voor de snelle reacties! Ik zal de Eneloops eens uit proberen. Ik heb inderdaad een snellader en ik begrijp dat ik die beter ook niet kan gebruiken? Maar eens op zoek naar een goede andere dan.

Nogmaals dank voor jullie reacties!

Offline bram.tromp

• Ouwe getrouwe
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2010, 17:50:00 »
Ik gebruik deze lader:

Voltcraft batterijlader IPC-1L

gekocht bij Conrad.
Bevalt mij uitstekend.

Gr.

Bram
Groet Bram,

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • ellefotografie.blogspot.com
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2010, 19:21:03 »
Eneloops met een langzaamlader laden is beter.
Doe je d'r heel lang mee.
If only my eyes were a camera...

PPG
flickr

Offline bram.tromp

• Ouwe getrouwe
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2010, 21:16:49 »
Eneloops met een langzaamlader laden is beter.
Doe je d'r heel lang mee.

ruim 3 uur voor het laden is niet echt een snellader  ;)
Maar deze lader kan (bijna) alles:

Batterijlader en verzorgingsstation IPC-1L

Een perfecte combinatie van oplader en diagnosestation met actieve verzorging van uw oplaadbare batterijen. Dankzij de hypermoderne processorgestuurde laadtechniek beschikt u over 4 laadprogramma's (laden, ontladen, verversen, formeren) die u voor elke batterijschacht kunt instellen. Met 3 knoppen zijn de instellingen en de bediening in een handomdraai uitgevoerd. Door de vermogensmeting en de automatische vergelijkingsmeting is het geen probleem om "zwakke" oplaadbare batterijen te herkennen en te selecteren. De refreshfunctie ververst uw oudere NiCd-batterijen. Nieuwe batterijen of oudere cellen die al een geheugeneffect vertonen, krijgen door de formeerfunctie weer hun volledige vermogen

Groet Bram,

Offline Isniedood

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2010, 11:33:21 »
Nog bedankt allemaal! Ik gebruik op het moment de Eneloops met veel plezier en mijn camera is weer zo goed als nieuw! Wat kunnen batterijen dan veel verschil maken zeg!

Offline Hansinator

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2010, 21:26:30 »
Citaat
De refreshfunctie ververst uw oudere NiCd-batterijen

Interessant verhaal Bram, het lijkt wel een super lader , maar nicadjes zijn nu eenmaal behept met het geheugen effect en zijn in snelladers sneller verouderd , lees sneller kapot.

Het langst doe je met je cellen ( welke dan ook ) als er minder dan 10 % van de capaciteit van de cel als laadstroom wordt gebruikt in veertien uur.Dan is't ie ook vol en heel.Maar ja wie wil daar nog op wachten.De verbetering is de nikkel hydride cel,deze kan dat beter aan.
En dan komen we vanzelf bij de 'minus-delta-V' methode' , dat is een laad karakteistiek die specifiek voor een bepaalde cel is en dus ook door zo een laad chip wordt herkend.
Bij deze IPC-1 lader dus alleen nicad en nikkel mangaan elke andere gaat eingenlijk niet perfect.

Zo, was een technisch verhaal maar met die ontwerpjes heb ik ook wat zitten bouwen en experimenteren.

Hans.
Opinions are like assholes,everybody has one .

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • ellefotografie.blogspot.com
« Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2010, 17:05:54 »
ruim 3 uur voor het laden is niet echt een snellader  ;)
Maar deze lader kan (bijna) alles:

Batterijlader en verzorgingsstation IPC-1L

Een perfecte combinatie van oplader en diagnosestation met actieve verzorging van uw oplaadbare batterijen. Dankzij de hypermoderne processorgestuurde laadtechniek beschikt u over 4 laadprogramma's (laden, ontladen, verversen, formeren) die u voor elke batterijschacht kunt instellen. Met 3 knoppen zijn de instellingen en de bediening in een handomdraai uitgevoerd. Door de vermogensmeting en de automatische vergelijkingsmeting is het geen probleem om "zwakke" oplaadbare batterijen te herkennen en te selecteren. De refreshfunctie ververst uw oudere NiCd-batterijen. Nieuwe batterijen of oudere cellen die al een geheugeneffect vertonen, krijgen door de formeerfunctie weer hun volledige vermogen

De mijne heb ik ingesteld op 12 uur.
Dat is pas langzaam.
If only my eyes were a camera...

PPG
flickr

Offline KRG

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2010, 20:39:33 »
Je kunt de IPC1 volgens mij instellen op laadstroom van 200 mA, 500 mA en 700 mA.

Bij een capaciteit van de eneloop van 2000 mH, is de laadtijd  dan dus op de stand 200 is dat 10 uur. Dat is feitelijk langzaam laden. En dus goed voor de te laden accu's als je toch ze een nacht over aan de lading zet.

Maw de IPC1 en IPC1L zijn prima geschikt voor Eneloops en andere vergelijkbare nieuwe generatie NiMH ś.

KRG

Offline Hansinator

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2010, 08:50:53 »
Kijk da's pas laden.  8)
Opinions are like assholes,everybody has one .