Het onderstaande verhaal op Pentaxforums.com was voor mij de reden eenzelfde Katzeye zoekerglas te bestellen en in mijn K20D te zetten. Met toestemming van de schrijver/fotograaf 'Pentaxpoke' heb ik zijn verhaal vertaald en plaats ik het hieronder met zijn foto's erbij. Ik hoop dat jullie het de moeite waard vinden:
Mijn K20D met een Katzeye zoekerglas (met foto's)
Conclusie.Als je een Pentax dSLR hebt, heb je zo'n ding nodig! Het is de beste investering die ik bij mijn camera gedaan heb en het is welbesteed geld. Laat me vertellen waarom:
Ik heb de
Katzeye (
http://www.katzeyeoptics.com) nu een paar dagen in mijn K20D in mijn bezit. Ik heb onder verschillende omstandigheden gefotografeerd, waaronder basketbalwedstrijden en portretten. Ik heb hem ook geprobeerd met elk objectief dat ik heb. De combinatie van het split prisma en het microprisma is een genoegen om mee te werken. Als je bijvoorbeeld in je beeld een object hebt zonder een duidelijke lijn waarmee het split screen kan werken geeft het microprisma aan of het in focus is. Soms werkt het split prisma beter, soms het microprisma.
Dit is precies wat ik heb gekocht:
Katzeye voor de K20D met Optibrite, zonder kaderlijntjes.
Toelichting.MF is manual focus, AF is autofocus.
Beeld.Groot en helder. Hoe dan ook ziet het er beter en helderder uit dan het originele Pentax zoekerglas.
Installatie.Eenvoudig (als je maar niets forceert; bedankt, Pentax voor verwisselbare zoekerglazen!)
Effect op de lichtmeting.Niet waargenomen.
Split prisma “blackout”.Bij geen enkel objectief waargenomen (zelfs niet bij het maximumdiafragma van 6,3 op de Pentax 18-250). N.B. Ik draag een bril en ook daarmee had ik geen enkel probleem met dit zoekerglas.
Voordelen.Bij autofocus: Hier is een situatie met het standaardzoekerglas waar ik me altijd ergerde: Hoe vaak heb je niet een foto genomen (met name binnen bij minder licht) waar je dacht alles scherp te hebben omdat het er op het zoekerglas goed uitzag om later te merken dat de AF net de perfecte focus gemist had? De zoekerglazen in de digitale SLR's zijn gewoon niet goed genoeg om te bevestigen dat de AF het helemaal goed gedaan heeft. Het
Katzeye scherm geeft weer het voordeel van toen je MF schoot op AF filmcamera's. Ik krijg nu visuele bevestiging van de focus bij elke foto die ik maak. Als je AF er een beetje naast zit kan je het eenvoudig bijstellen als je een quick-shiftobjectief hebt of je geeft de AF een tweede kans om het goed te doen. Soms schakelde ik even gauw over op MF en deed het op de
Katzeye.
Een ander voordeel is dat de
Katzeye je AF verbetert. Voordat je over me heen valt, laat me verduidelijken wat ik daarmee bedoel. Als je door dit type zoekerglas kijkt, leer je jezelf op heel natuurlijke wijze de camera op die delen van het beeld te richten die het meeste contrast bevatten. En dat is precies wat de AF gebruikt, zodat je camera beter en sneller AF vaststelt.
Ook hoef je met een split screen prisma geen “focus charts” meer te gebruiken om aanpassingen op je K20D te doen voor front focus of back focus. Kies eenvoudig een vast verticaal object en kies de AF-instelling zo dat het prisma precies uitlijnt. Als je het zo doet ben je gelijk verlost van de onduidelijkheid van de “focus charts” onder een hoek. Het gaat ook SNEL omdat je geen foto hoeft te maken om te weten dat de instelling juist is.
Manual Focus: Op geen enkele manier kan je met het oorspronkelijke scherm zo precies zijn als met het Katz-scherm. Als je ook maar enige MF gebruikt, heb je zo'n ding nodig. Gisteren heb ik, gewoon voor de lol, een deel van een basketbalwedstrijd met alleen MF geschoten en het ging perfect. Als ik kan scherpstellen op een hardlopende basketbalspeler met dit ding, kan je zeker de scherpte op een vast macro-object optimaal krijgen.
Nadelen: Geen! (behalve de prijs dan, maar het is het waard om geen foto's zonder focus te hebben!)
Eindoordeel: Ik wou dat alle Pentax dSLR's uitgerust waren met dit type zoekerglas. Er zijn geen nadelen en misschien zouden er minder klachten zijn over de Pentax AF omdat het mensen onbewust leert de camera beter te richten waardoor de AF kan werken op de manier waarvoor het ontworpen is.
Nu een paar foto's. Wat je ziet zijn foto's, genomen met een compactcamera door het zoekerglas van mijn K20D. Daarom is de beeldkwaliteit niet zo goed als een foto met de K20D zelf genomen. Als je grotere versies daarvan wilt zien of downloaden, die vind je hier:
Katzeye zoekerglas op FlickrFoto 1
Dit is een foto met de focus op de batterij. Je ziet duidelijk zowel het split prisma als de microprismaring. Alles wat niet in focus is ziet er op het split prisma uit als 'gebroken' en op de microprismaring als 'glinsterend'. Je ziet het direct als je door het zoekerglas kijkt:

Foto 2
Nu ligt de focus op het huisje.

Foto 3
Kijk even heel goed naar deze foto van het huisje. Aan de microprismaring kan je zien welk deel van het huis scherp is en welk deel niet. Merk op dat buiten de microprisma's de scherpte aardig goed lijkt, waaruit blijkt dat je oog zonder microprisma's niet in de gaten heeft dat de scherpte niet compleet is.

Foto 4
Hier de alomtegenwoordige batterijenopstelling die vaak gebruikt wordt om front of backfocus te bepalen. De focus is hier op de middelste batterij.

Foto 5
Hier op de voorste batterij.

Als laatste is hier de test die laat zien hoe goed dit schermpje werkt bij precisiescherpstelling. Ik heb twee batterijen naast elkaar gezet en een foto van heel dichtbij genomen. De batterijen staan zo opgesteld dat de ene een paar millimeter voor de andere staat. De camera stond verticaal ook scheef zodat het scherpstelvlak de batterij maar op op één punt doorsneed. Ik focuste toen op de laatste 'r' in Energizer.
Foto 6
Hier is de foto, door het zoekerglas genomen. Hij toont duidelijk dat de 'r' scherp zal zijn en dat de bovenrand van de batterij een beetje ongefocust (out of focus) zal zijn en dat geldt ook voor de linker batterij. Op geen enkele manier had ik dit verschil kunnen zien met een standaard zoekerglas.

Foto 7
En hier is dezelfde foto, nu met de K20D genomen. Merk op dat de focus en gebrek aan focus precies overeenkomen met wat de microprisma's aangaven.