Auteur Topic: Katzeye zoekerglas, een vertaalde review.  (gelezen 3960 keer)

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • De grote lijn is ook zo'n detail
Katzeye zoekerglas, een vertaalde review.
« Gepost op: 4 februari 2009, 15:26:02 »
Het onderstaande verhaal op Pentaxforums.com was voor mij de reden eenzelfde Katzeye zoekerglas te bestellen en in mijn K20D te zetten. Met toestemming van de schrijver/fotograaf 'Pentaxpoke' heb ik zijn verhaal vertaald en plaats ik het hieronder met zijn foto's erbij. Ik hoop dat jullie het de moeite waard vinden:

Mijn K20D met een Katzeye zoekerglas (met foto's)

Conclusie.
Als je een Pentax dSLR hebt, heb je zo'n ding nodig! Het is de beste investering die ik bij mijn camera gedaan heb en het is welbesteed geld. Laat me vertellen waarom:

Ik heb de Katzeye (http://www.katzeyeoptics.com) nu een paar dagen in mijn K20D in mijn bezit. Ik heb onder verschillende omstandigheden gefotografeerd, waaronder basketbalwedstrijden en portretten. Ik heb hem ook geprobeerd met elk objectief dat ik heb. De combinatie van het split prisma en het microprisma is een genoegen om mee te werken. Als je bijvoorbeeld in je beeld een object hebt zonder een duidelijke lijn waarmee het split screen kan werken geeft het microprisma aan of het in focus is. Soms werkt het split prisma beter, soms het microprisma.

Dit is precies wat ik heb gekocht:
Katzeye voor de K20D met Optibrite, zonder kaderlijntjes.

Toelichting.
MF is manual focus, AF is autofocus.

Beeld.
Groot en helder. Hoe dan ook ziet het er beter en helderder uit dan het originele Pentax zoekerglas.

Installatie.
Eenvoudig (als je maar niets forceert; bedankt, Pentax voor verwisselbare zoekerglazen!)

Effect op de lichtmeting.
Niet waargenomen.

Split prisma  “blackout”.
Bij geen enkel objectief waargenomen (zelfs niet bij het maximumdiafragma van 6,3 op de Pentax 18-250). N.B. Ik draag een bril en ook daarmee had ik geen enkel probleem met dit zoekerglas.

Voordelen.
Bij autofocus: Hier is een situatie met het standaardzoekerglas waar ik me altijd ergerde: Hoe vaak heb je niet een foto genomen (met name binnen bij minder licht) waar je dacht alles scherp te hebben omdat het er op het zoekerglas goed uitzag om later te merken dat de AF net de perfecte focus gemist had? De zoekerglazen in de digitale SLR's zijn gewoon niet goed genoeg om te bevestigen dat de AF het helemaal goed gedaan heeft. Het Katzeye scherm geeft weer het voordeel van toen je MF schoot op AF filmcamera's. Ik krijg nu visuele bevestiging van de focus bij elke foto die ik maak. Als je AF er een beetje naast zit kan je het eenvoudig bijstellen als je een quick-shiftobjectief hebt of je geeft de AF een tweede kans om het goed te doen. Soms schakelde ik even gauw over op MF en deed het op de Katzeye.

Een ander voordeel is dat de Katzeye je AF verbetert. Voordat je over me heen valt, laat me verduidelijken wat ik daarmee bedoel. Als je door dit type zoekerglas kijkt, leer je jezelf op heel natuurlijke wijze de camera op die delen van het beeld te richten die het meeste contrast bevatten. En dat is precies wat de AF gebruikt, zodat je camera beter en sneller AF vaststelt.

Ook hoef je met een split screen prisma geen “focus charts” meer te gebruiken om aanpassingen op je K20D te doen voor front focus of back focus. Kies eenvoudig een vast verticaal object en kies de AF-instelling zo dat het prisma precies uitlijnt. Als je het zo doet ben je gelijk verlost van de onduidelijkheid van de “focus charts” onder een hoek. Het gaat ook SNEL omdat je geen foto hoeft te maken om te weten dat de instelling juist is.

Manual Focus: Op geen enkele manier kan je met het oorspronkelijke scherm zo precies zijn als met het Katz-scherm. Als je ook maar enige MF gebruikt, heb je zo'n ding nodig. Gisteren heb ik, gewoon voor de lol, een deel van een basketbalwedstrijd met alleen MF geschoten en het ging perfect. Als ik kan scherpstellen op een hardlopende basketbalspeler met dit ding, kan je zeker de scherpte op een vast macro-object optimaal krijgen.

Nadelen: Geen! (behalve de prijs dan, maar het is het waard om geen foto's zonder focus te hebben!)

Eindoordeel: Ik wou dat alle Pentax dSLR's uitgerust waren met dit type zoekerglas. Er zijn geen nadelen en misschien zouden er minder klachten zijn over de Pentax AF omdat het mensen onbewust leert de camera beter te richten waardoor de AF kan werken op de manier waarvoor het ontworpen is.

Nu een paar foto's. Wat je ziet zijn foto's, genomen met een compactcamera door het zoekerglas van mijn K20D. Daarom is de beeldkwaliteit niet zo goed als een foto met de K20D zelf genomen. Als je grotere versies daarvan wilt zien of downloaden, die vind je hier:
Katzeye zoekerglas op Flickr

Foto 1
Dit is een foto met de focus op de batterij. Je ziet duidelijk zowel het split prisma als de microprismaring. Alles wat niet in focus is ziet er op het split prisma uit als 'gebroken' en op de microprismaring als 'glinsterend'. Je ziet het direct als je door het zoekerglas kijkt:

Foto 2
Nu ligt de focus op het huisje.

Foto 3
Kijk even heel goed naar deze foto van het huisje. Aan de microprismaring kan je zien welk deel van het huis scherp is en welk deel niet. Merk op dat buiten de microprisma's de scherpte aardig goed lijkt, waaruit blijkt dat je oog zonder microprisma's niet in de gaten heeft dat de scherpte niet compleet is.

Foto 4
Hier de alomtegenwoordige batterijenopstelling die vaak gebruikt wordt om front of backfocus te bepalen. De focus is hier op de middelste batterij.

Foto 5
Hier op de voorste batterij.

Als laatste is hier de test die laat zien hoe goed dit schermpje werkt bij precisiescherpstelling. Ik heb twee batterijen naast elkaar gezet en een foto van heel dichtbij genomen. De batterijen staan zo opgesteld dat de ene een paar millimeter voor de andere staat. De camera stond verticaal ook scheef zodat het scherpstelvlak de batterij maar op op één punt doorsneed. Ik focuste toen op de laatste 'r' in Energizer.

Foto 6
Hier is de foto, door het zoekerglas genomen. Hij toont duidelijk dat de 'r' scherp zal zijn en dat de  bovenrand van de batterij een beetje ongefocust (out of focus) zal zijn en dat geldt ook voor de linker batterij. Op geen enkele manier had ik dit verschil kunnen zien met een standaard zoekerglas.

Foto 7
En hier is dezelfde foto, nu met de K20D genomen. Merk op dat de focus en gebrek aan focus precies overeenkomen met wat de microprisma's aangaven.

Het blijft een misverstand dat kritisch zijn onaardig is.

Offline Hans

• Pentaxian
  • *
  • Powered by Pentax
    • DutchImage on Flickr
Re:Katzeye zoekerglas, een vertaalde review.
« Reactie #1 Gepost op: 4 februari 2009, 15:37:19 »
Je hoort er veel over en wat waren de camera's uit de jaren 80-90 hun tijd toch ver vooruit (alle SLR's hadden een dergelijk systeem). Er is ook een 'maar' aan dit soort systemen. Omdat de lichtmeter op dit stukje glas meet, kan een klein verschil in helderheid al leiden tot afwijkingen in de belichting. Ik ken een voorbeeld waarbij er na het plaatsen een compensatie van meerdere EV's moest worden toegepast. Ook spotmeting wil wel eens falen vanwege het microprisma en de instelwig.

Het is trouwens Katz Eye (2 woorden), maar dat is natuurlijk mierenn**ken..  :P
« Laatst bewerkt op: 4 februari 2009, 15:55:56 door Hans »
Alle stellingen zijn aanvechtbaar, behalve deze.

http://www.flickr.com/photos/DutchImage/

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 4 februari 2009, 16:03:33 »
Je n**kt een Amerikaanse mier, Hans. Ik vertaal wat hij schrijft en wat ik niet vertaal neem ik letterlijk over. ;) Hij geeft in het verhaal aan dat hij geen verschil in lichtmeting heeft ervaren. Zelf weet ik het nog niet. Het zou kunnen zijn dat de ervaring bij Katz Eye inmiddels voortgeschreden is. Het zou natuurlijk mogelijk moeten zijn zoiets te maken met dezelfde lichtdoorlatende eigenschappen.

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #3 Gepost op: 4 februari 2009, 16:10:45 »
Bedankt voor het vertaalwerk, Ruud! Een prachtig artikel. Ik denk er nu sterk over er eentje aan te schaffen. Tenminste: als mijn poging een oud Pentax matglas aan te passen niet slaagt.
Of all the things I have lost, I miss my mind the most

De inhoud van Asahiflex' fototas - Laatste aanwinsten: SMC Pentax-FA* 80-200mm F2.8 ED [IF] - SMC Pentax-FA* 28-70mm F2.8 AL - SMC Pentax-DA* 55mm F1.4  -  SMC Pentax-FA* 85mm F1.4

Offline wim43

• Ouwe getrouwe
« Reactie #4 Gepost op: 4 februari 2009, 16:25:47 »
Een goed en duidelijk artikel Ruud.
Bedankt voor de moeite die je hebt gedaan om het te vertalen.
Ik heb nog een goedkoop Chinees exemplaar in mijn bureaula liggen.
Misschien toch eens gaan proberen.
gr. wim43

Offline Hans

• Pentaxian
  • *
  • Powered by Pentax
    • DutchImage on Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 4 februari 2009, 16:26:21 »
Je n**kt een Amerikaanse mier, Hans. Ik vertaal wat hij schrijft en wat ik niet vertaal neem ik letterlijk over. ;) Hij geeft in het verhaal aan dat hij geen verschil in lichtmeting heeft ervaren. Zelf weet ik het nog niet. Het zou kunnen zijn dat de ervaring bij Katz Eye inmiddels voortgeschreden is. Het zou natuurlijk mogelijk moeten zijn zoiets te maken met dezelfde lichtdoorlatende eigenschappen.

Een Katz Eye op een Nikon D40 leverde een overbelichting op van +2EV. Geen kattenpis. Maar goed, da's Nikon  ::)

Offline Hans

• Pentaxian
  • *
  • Powered by Pentax
    • DutchImage on Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 4 februari 2009, 16:27:49 »
Je n**kt een Amerikaanse mier, Hans. Ik vertaal wat hij schrijft en wat ik niet vertaal neem ik letterlijk over. ;)

Making love to a Fire Ant, weer wat nieuws gedaan (en dat op mijn leeftijd). Het zij je vergeven, Ruud.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • ellefotografie.blogspot.com
« Reactie #7 Gepost op: 4 februari 2009, 19:26:48 »
Geweldig Ruud, bedankt voor alle moeite.
Ik denk er sterk over om ook een Kattenoog aan te schaffen.
En ik weet wel zeker dat koorman dat ook wil....

If only my eyes were a camera...
flickr

Online WillemK7

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 4 februari 2009, 19:57:23 »
Ruud,
top dat je dit gedaan hebt.
vind het artikel uitstekend, en ik denk dat ik er ook 1 ga bestellen.
misschien dat als er meer leden zijn we dit gezamenlijk kunnen doen.

groet willem
een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
www.dtfoto.eu

Offline leo

• Ouwe getrouwe
    • fotoblogleoverhagen
« Reactie #9 Gepost op: 4 februari 2009, 20:02:42 »
Ik heb sinds een driekwart jaar een Katz eye in mijn K10D en vind het een geweldige aanpassing op een prachtige camera. Veel van mijn lenzen zijn MF en daarvoor is het gewoon een must, echt werelds lekker manual focussen, ook in donkere situaties is het mooi.Kan niet anders dan de Katz Eye warm aanbevelen.Ik heb 'm gewoon besteld bij Konijnenberg en zij hebben 'm geplaatst, was wel een eind rijden op zaterdagmorgen 200 KM heen en 200 KM terug  ;D ;D

leo

catweasel

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 4 februari 2009, 21:23:16 »
Ik kan er enkel nog van dromen ... de tijd dat dergelijke scherpstelling standaard op een Penta zat ...

Grtz
Cat

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #11 Gepost op: 4 februari 2009, 22:49:44 »
Hij geeft in het verhaal aan dat hij geen verschil in lichtmeting heeft ervaren. Zelf weet ik het nog niet.

Ik weet wel dat bij mij (K10D + simpelste Katz eye) de spotmeting niet meer te vertrouwen is.
En dat is ook wel logisch, daar het deelbeeld een wig is, die het centrale licht afbuigt, zodat de spot sensor niet meer het licht uit het centrum van het beeld ontvangt.

George

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 5 februari 2009, 19:47:18 »
Ik weet wel dat bij mij (K10D + simpelste Katz eye) de spotmeting niet meer te vertrouwen is.
En dat is ook wel logisch, daar het deelbeeld een wig is, die het centrale licht afbuigt, zodat de spot sensor niet meer het licht uit het centrum van het beeld ontvangt.

George
De simpelste Katz eye, is dat een andere dan die Ruud bedoelt?

edit: taalfout.
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2009, 20:00:22 door koor »
flickr

Offline Willem

• Pentaxian
  • *
    • Pentaxphotogallery
« Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2009, 19:50:55 »
Ruud, dit siert je. Bedankt,
Willem.
Hou een fototoestel in je hand en niemand vraagt je nog de weg.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • kiek nou
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #14 Gepost op: 5 februari 2009, 21:27:21 »
De simpelste Katz eye, is dat een andere dan die Ruud bedoelt?

Welke Ruud heeft weet ik niet, maar het review gaat over een Katz-eye met optibright.
Ik heb het simpelste, lees goedkoopste, en dan nog eigenlijk veel te duur, je snapt niet dat de camera fabrikanten dit melkkoetje niet zelf oppakken.

Je kunt op het basis matglas nog opties toevoegen, lijntjes, focuspunten en een optiBright behandeling, dit alles tegen belachelijke meerprijzen.

George

Offline wllm

• Pentaxian
  • *
    • Casa Elena Bed & Breakfast in Piemonte
« Reactie #15 Gepost op: 5 februari 2009, 21:43:17 »
Al met al geen kattepis.  :P

wllm
Niet dat ik het beter kan hóór.  ;)

flickr   PPG

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 5 februari 2009, 21:51:06 »
Heb vanmiddag even door de zoeker van een 645 van Willemk20d gekeken
en ik vond het wel wat hebben. Deed me denken aan mijn ouwe Yashica Electro zoekerbeeld.
Verticaal lijntje, scherpstellen eitje.
Zeker als je ogen minder worden.

Maar zo'n Katzeye (Registered trademark) zou dus de belichting nadelig beïnvloeden.
???

Ik wil er meer over weten en zeker weten ook, voordat ik ga bestellen.

Zal morgen nog eens gaan Googlen en nogmaals op de site kijken.
En eerst afwachten hoe Ruud zo'n kattenoog ervaart.

flickr

Offline René

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 5 februari 2009, 22:45:03 »
Alles met alles goed geld voor een stukje "matglas"  :-\

In mijn geval met gebruik van minder lichtsterke lenzen:

Standaard versie: $ 105,-
Optibright           $  55,-
Extra lijnen          $  45,-
                        -----------
Totaal                $ 205,-

En dan nog de verzendkosten ..........

ik geloof dat ik toch nog maar een paar nachtjes hierover moet gaan slapen  :(

René
(die helaas geen geldboom(pje) i de tuin heeft staan)
K200D + DA 18-55 II + DA 55-300 + FA 28-70 + FA 70-200 + M 50 F/1,7
K10D + Divers M42 glaswerk

Mijn verzameling

Offline leo

• Ouwe getrouwe
    • fotoblogleoverhagen
« Reactie #18 Gepost op: 5 februari 2009, 23:24:15 »
Ik heb ook de standaard versie zonder optibright of extra lijnen en heb geen probleem met minder lichtsterke lenzen, ik had b.v. een Sigma 400 f5.6 en echt geen probleem met black slaan  ( als je dat zo noemt ;D). Spotmeting is inderdaad van slag...... maar dat weegt niet op tegen het plezier en gemak van MF. Voor de Katz Eye voor de K10d/K20D betaal je inderdaad 109 euro bij Konijn.

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #19 Gepost op: 5 februari 2009, 23:30:44 »
Ik denk dat ik toch maar zelf een matglas in elkaar ga fabrieken... Van dergelijke prijzen zoals Rene die noemt word ik nou niet echt vrolijk  ;)

De inhoud van Asahiflex' fototas - Laatste aanwinsten: SMC Pentax-FA* 80-200mm F2.8 ED [IF] - SMC Pentax-FA* 28-70mm F2.8 AL - SMC Pentax-DA* 55mm F1.4  -  SMC Pentax-FA* 85mm F1.4

Offline Hans

• Pentaxian
  • *
  • Powered by Pentax
    • DutchImage on Flickr
« Reactie #20 Gepost op: 6 februari 2009, 08:16:53 »
Ik vind het wel een interessante optie, maar zou er dan eentje willen hebben met een diagonale instelwig, zoals mijn Ricoh XR-2S had.

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 6 februari 2009, 17:33:10 »
Ik vind het wel een interessante optie, maar zou er dan eentje willen hebben met een diagonale instelwig, zoals mijn Ricoh XR-2S had.

Moet je eens hier kijken,
Het schijnt dat je, als je er een neemt zonder dat diffuse stukje rond de instelwig zeg maar, je dan wel weer kan spotmeten.
Ik vind deze prijzen een stuk lekkerder liggen, en zit hier zwaar over te denken.

Richard.

http://www.focusingscreen.com/index.php?currency=EUR&cPath=25

Hier staaan ze met o.a. een diagonale wig en een kruiswig bij.

http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=25_80
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2009, 17:39:51 door Ritro »

Offline René

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 6 februari 2009, 17:48:56 »
Hmmmmm, scheelt, zeg maar, de helft !

Zeker interessant om te overwegen

René

Mijn verzameling

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 6 februari 2009, 19:30:30 »
Ze gaan als broodjes...
Zat net nog te kijken naar een EC-l grid voor de k100, was er nog maar 1.

Tel later 0.

Voor de k10 ook alles weg.

Ik ben nog wat info aan het vergaren over de Katzeye.
Zag dat het voor de k100 behoorlijk ingewikkeld is om zo'n ding er in te krijgen.
K10 schijnt makkelijker te zijn.

flickr

catweasel

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 6 februari 2009, 19:40:13 »
Moet je eens hier kijken,
Het schijnt dat je, als je er een neemt zonder dat diffuse stukje rond de instelwig zeg maar, je dan wel weer kan spotmeten.
Ik vind deze prijzen een stuk lekkerder liggen, en zit hier zwaar over te denken.

Richard.

http://www.focusingscreen.com/index.php?currency=EUR&cPath=25

Hier staaan ze met o.a. een diagonale wig en een kruiswig bij.

http://www.focusingscreen.com/index.php?cPath=25_80

... zeer leuke en overzichtelijke installatie-gids ook (te gebruiken voor andere merken ...)!

Grtz
Cat

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 6 februari 2009, 19:59:08 »
Ze gaan als broodjes...
Zat net nog te kijken naar een EC-l grid voor de k100, was er nog maar 1.

Tel later 0.

Voor de k10 ook alles weg.

Lezen.....
is moeilijk.

Ze gaan als broooooodjes.
Bijna alles uitverkohocht...  :(
flickr

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 6 februari 2009, 21:03:00 »
Lezen.....
is moeilijk.

Ze gaan als broooooodjes.
Bijna alles uitverkohocht...  :(

Maar ze vullen ze ook weer aan hoor!, ze gebruiken matglazen van o.a. Canon waarschijnlijk uit "slooptoestellen", zodra d'r weer een slooptoestel is gaat de figuurzager aan de gang en als hij klaar is gaat de  teller weer op één   ;) Gewoon in de gaten houden en, vlgns mij past een K20  glas ook in een K10 en vice versa.

Richard.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 6 februari 2009, 22:47:49 »
Maar ze vullen ze ook weer aan hoor!, ze gebruiken matglazen van o.a. Canon waarschijnlijk uit "slooptoestellen", zodra d'r weer een slooptoestel is gaat de figuurzager aan de gang en als hij klaar is gaat de  teller weer op één   ;)

Richard.

;D ;D ;D heerlijk ik mag jou wel. Optimistische kijk op het gebeuren!

flickr

Offline leo

• Ouwe getrouwe
    • fotoblogleoverhagen
« Reactie #28 Gepost op: 7 februari 2009, 09:35:15 »
De glazen van de K10D en de K20 zijn inderdaad hetzelfde.

leo

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 7 februari 2009, 21:53:17 »
Citaat
;D ;D ;D heerlijk ik mag jou wel. Optimistische kijk op het gebeuren!

Ik heb er toevallig een tijd geleden een uit m'n oude Chinon gesloopt. Een hoop werk, niet echt demontabel za'k maar zeggen.
Het verband mag er over twee weken af zei de dokter gisteren

D'r zitten nu wat plekjes op het matglas, als ik het kan vinden -Huize Jan S. alhier- zal ik er wat foto's van maken.
Ik ga maar niet proberen het op maat te zagen denk ik, of wel en dan een leuke reportage plaatsen. Als de revalidatiearts het goed vind natuurlijk.

Moet ik wel alvast zo'n K10D uit de aanbieding bij Konijn en co.  zien aan zien te schaffen voor de reserve onderdelen denk ik, want mis gaat het vast, Ik figuurzagen ha! kom nou.  ff serieus praten met moeder de vrouw zo meteen op de bank   ;)
Ach elk nadeel heb z'n voordeel.

Richard.

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2009, 12:02:08 »
Inmiddels wat ervaring met de Katzeye. Ik ben er blij mee. Bij het maken van mijn regenfoto kwam hij goed van pas.  In tegenstelling tot het vertaalde verhaal kom ik regelmatig tegen dat de ene helft van het binnenste prisma zwart(ig) wordt.  Is voor het scherpstellen niet hinderlijk.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 15 februari 2009, 15:45:27 »
Inmiddels wat ervaring met de Katzeye. Ik ben er blij mee. Bij het maken van mijn regenfoto kwam hij goed van pas.  In tegenstelling tot het vertaalde verhaal kom ik regelmatig tegen dat de ene helft van het binnenste prisma zwart(ig) wordt.  Is voor het scherpstellen niet hinderlijk.

Vind jij het werkelijk beter Ruud? Kan je er echt beter mee scherpstellen?

flickr

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 15 februari 2009, 16:04:21 »
Ruud,

Wil jij eens de spotmeting uitproberen? IK zie zo'n katzeye ook wel zitten, maar wil wel ook graag de spotmeting blijven  gebruiken.

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 15 februari 2009, 16:34:16 »
Vind jij het werkelijk beter Ruud? Kan je er echt beter mee scherpstellen?
Ik vind het moeilijk om hier een antwoord op te geven dat er toe gaat leiden, dat jij zo'n ding gaat aanschaffen. Daar heb ik hem nog te kort voor en ik fotografeer deze weken niet zoveel. Ik vind het een ontzettend leuk ding en ik denk dat hij mij bij manual focus/macro helpt beter scherp te stellen. Als je er echt over denkt om zo'n ding aan te schaffen kunnen we wel eens een keer afspreken dat je zelf kan testen.
(Of denk je dat dat onze virtuele relatie schaadt? ::))

Ruud,

Wil jij eens de spotmeting uitproberen? IK zie zo'n katzeye ook wel zitten, maar wil wel ook graag de spotmeting blijven  gebruiken.

Ik gebruik spotmeting nooit, Richard. Ik kan dus voorlopig sowieso nooit iets vertellen over verschillen tussen voor en na. Als ik er aan toe kom wil ik de komende maanden wel wat experimenteren. Ik weet niet of dat snel genoeg gaat voor jou.

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 15 februari 2009, 19:49:30 »
Ik vind het moeilijk om hier een antwoord op te geven dat er toe gaat leiden, dat jij zo'n ding gaat aanschaffen. Daar heb ik hem nog te kort voor en ik fotografeer deze weken niet zoveel. Ik vind het een ontzettend leuk ding en ik denk dat hij mij bij manual focus/macro helpt beter scherp te stellen. Als je er echt over denkt om zo'n ding aan te schaffen kunnen we wel eens een keer afspreken dat je zelf kan testen.
(Of denk je dat dat onze virtuele relatie schaadt? ::))

Ik heb wel mijn bedenkingen  :D

flickr

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 16 februari 2009, 11:43:06 »
Ik heb de stap gewaagd en voor ongeveer 20 euro zo'n matglas bij de Chinees besteld.
Altijd spannend of het ook aankomt en hoe het er werkelijk uitziet. En als het werkt wil ik ook nog wel over zo'n duur katzeye gaan nadenken.
Als ik vragen heb over het plaatsen - weer iets om wakker van te liggen- kan ik het wel aan jou vragen Ruud?

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2009, 11:55:18 »
Op youtube zijn filmpjes te vinden over het plaatsen. Er is een Duitser die het in drie delen doet. Deel 1 is over het bestellen, deel 2 over het uitpakken en deel 3 over het installeren zelf. Elk filmpje xx minuten. Gedetailleerd tot en met en dan zie je hem van alles uitvoeren precies boven zijn geopende body. Richtig klug, jah!
Kortom, Richard: vragen staat vrij maar kijk eerst eens daar.

catweasel

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2009, 12:08:22 »
Hier vind je per cameramodel een stap voor stap installatiegids met foto's ...

http://www.focusingscreen.com/shipping.php?osCsid=0a541602c3755afa677c39687eaa9850

Grtz
Cat

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2009, 20:50:08 »
........................ Er is een Duitser die het in drie delen doet. Deel 1 is over het bestellen, deel 2 over het uitpakken en deel 3 over het installeren zelf. ....................

Jammer Ruud ik heb een Chinees matglas besteld in één stuk, geen 3 delig Duits. ;)

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2009, 20:51:53 »
Hier vind je per cameramodel een stap voor stap installatiegids met foto's ...

http://www.focusingscreen.com/shipping.php?osCsid=0a541602c3755afa677c39687eaa9850

Grtz
Cat

Dank je Cat, is notabene m'n eigen link, nog even en ik vergeet nog  euh, euh..... ??? ??? ???

Offline edwin

• Nieuw lid
  • *
  • [x] (On)geschikt
« Reactie #40 Gepost op: 17 februari 2009, 07:46:28 »
Is er al iemand die ervaring heeft met het plaatsen van een matglas in een K100d (super) of K200d?

Offline koor

• Moderator
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 17 februari 2009, 08:55:21 »
Ben ik ook heel benieuwd naar, zo te zien op de site van Katzeye is dat ingewikkelder
dan bij de K10. :(
flickr

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #42 Gepost op: 18 februari 2009, 15:58:19 »
Kijk eens waar je ze ook kunt bestellen:

Voor de Pentax k100D:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1335163/katz_eye_focusing_screen_pentax_k100d.html

En voor de K10d, K20d en de GX10 en GX20:

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1335173/katz_eye_focusing_screen_pentax_k10d-k20.html

En hier met optibrite

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1363113/katz_eye_focusing_screen_pentax_k10d-k20_optibrite.html

Het voordeel van Konijnenberg kan zijn dat ze het er voor je in zetten.

Ik wacht m'n 20 euro zending uit China eerst maar eens af.

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #43 Gepost op: 18 februari 2009, 16:03:15 »
Ik ga ook maar eens iets in China bestellen bij mijn relatie uit Hong Kong. Ik heb pas door hem een zwaar statief + zwaar balhoofd en een zwaar eenbeenstatief laten sturen en daar ben ik zeer over te spreken. Bij deze zending zaten ook een aantal M42 naar PK adapters (om de kwaliteit te beoordelen) en ook wat verschillende M42 naar Canon EOS adapters). Ik stel niet al te veel eisen aan het matglas, alleen dat het scherpstelpunt klopt. Al het andere is pure luxe omdat het matglas verder geen invloed heeft op de uiteindelijke foto.

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #44 Gepost op: 27 februari 2009, 11:55:15 »
Ik heb vandaag het diagonaal splitscreen matglas van de Chinees binnen gekregen, aangetekend en wel voor nog geen 20 euro. in In een plastic zakje en datdan weer  in een  geheugenkaart doosje.

Schrikken toen het er in zat, maar na nadere inspectie bleek er aan beide zijden een plastic beschermlaag te zitten wat eraf moest.
Nu zitten er nog drie zwarte plekjes, -niet in de weg- die moet ik er ook af zien te krijgen, iemand een id hoe dat te doen zonder het schermpje te krassen? (Ik denk dat het gewoon Chinees vuil is.)

Het lijkt goed te werken, jammer genoeg zit het weer tegen. We zitten straks in Rotterdam en ik had graag m'n Zenitar eens uitgeprobeerd. (Foto's met de Zenitar op de GX20 krijg ik maar niet mooi scherp, dat was op de ist-dl geen probleem.) Misschien waag ik er m'n chinon 50mm aan. Tenslotte heb ik de 50mm Pentax ook nog staan.

Enfin, een toch wel blije Richard die nu met z'n A lensjes aan de gang gaat.

Edit: stofjes heb ik grotendeels weg gekregen met de blower. Omdat het matglas één maal uit de houder lazerde en onder de spiegel terecht kwam stop ik nu maar even met dat laatste ding. Tenslotte heb ik 5 jaar met een haar in m'n zoeker rondgelopen bij m'n oude Chinon.

Offline joco

• Pentaxian
  • *
    • Joco limited
« Reactie #45 Gepost op: 27 maart 2009, 16:59:41 »
Interessant topic! Wellicht helpt het me met mijn pogingen tot macro.  ;)

Heeft iemand al een update? Danwel met Katz Eye, danwel met chinese import?

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #46 Gepost op: 27 maart 2009, 17:26:11 »
Interessant topic! Wellicht helpt het me met mijn pogingen tot macro.  ;)

Heeft iemand al een update? Danwel met Katz Eye, danwel met chinese import?

De Chinees is met z'n 20 euro natuurlijk veel voordeliger. Ik laat hem mooi in m'n camera zitten. Met macro echter heb je wat problemen met de belichting, bij mij klopt er dan geen ene moer meer van.

Offline Ruud

• Pour le plaisir
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 27 maart 2009, 18:28:54 »
Ik heb nog niet zo heel veel ervaring ermee en nog helemaal niet met macro's maar ik vind het wel heel erg prettig om doorheen te kijken. Je krijgt meer oog voor de scherpte op de juiste plaats.

Offline joco

• Pentaxian
  • *
    • Joco limited
« Reactie #48 Gepost op: 27 maart 2009, 22:12:28 »
Lichtmeting is toch wel belangrijk. Mijn vriendin gebruikt de camera ook en die werkt toch voornamelijk op standje 'automatisch'. Als dat niet meer goed werkt is het draagvlak voor een ander matglas gelijk verdwenen. Ergo, voor macro kan ik een goede lichtmeting wel missen, want dat moet ik met het normale matglas ook handmatig corrigeren. Maar 'normale' shots, werkt de lichtmeting dan nog wel als vanouds? Ook met een chinees matglas dus?

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 28 maart 2009, 08:50:10 »
Lichtmeting is toch wel belangrijk. Mijn vriendin gebruikt de camera ook en die werkt toch voornamelijk op standje 'automatisch'. Als dat niet meer goed werkt is het draagvlak voor een ander matglas gelijk verdwenen. Ergo, voor macro kan ik een goede lichtmeting wel missen, want dat moet ik met het normale matglas ook handmatig corrigeren. Maar 'normale' shots, werkt de lichtmeting dan nog wel als vanouds? Ook met een chinees matglas dus?

Bij mij wel !

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #50 Gepost op: 4 april 2009, 09:55:18 »
Ik heb gisteren avond ook zo'n Chinees glas in Katien gezet. Fluitje van een cent eigenlijk... Vooralsnog lijkt het bij mij goed te werken (manu focus dan).
De autofocus pakt regelmatig net niet het onderwerp dat ik in gedachten had, maar dat was voor die tijd ook al zo ;)
Belichtingsproblemen heb ik -nog- niet als zodanig ervaren, maar het was donker en laat, dus dat zegt ook niet alles...

In de woonkamer heb ik wat testshots gemaakt van speelgoed dat er nog lag. Zal ik ze hier posten of in een ander topic?

Vriendelijke groet, René

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #51 Gepost op: 4 april 2009, 10:05:54 »
Gefeliciteerd :) Als het niet meer dan testshots zijn, post ze dan hier.

Overigens staat de AF geheel los van het matglas, maar dat is geloof ik eerder in dit topic al gezegd.

Offline Asahiflex

• Mr. LBA annex
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #52 Gepost op: 4 april 2009, 10:37:30 »
Inmiddels zijn zowel mijn K10D als K20D voorzien van een professioneel bijgeslepen Minolta matglas (horizontale deelbeeldwig in het centrum met daaromheen microprisma's). De kwaliteit is zeer goed! Mocht je belangstelling hebben kijk dan even in de marktsectie.

Offline ReneM

• Pentaxian
  • *
« Reactie #53 Gepost op: 4 april 2009, 15:13:59 »
Citaat
Overigens staat de AF geheel los van het matglas, maar dat is geloof ik eerder in dit topic al gezegd.

Yep, dat weet ik, maar wat ik bedoel is dat de autofocus vaak het punt met het hoogste contrast in de buurt van het scherpstelpunt pakt ipv het centrum zelf.

De punt van de pen krijg je zonder wig echt niet scherp, hetzelfde geldt voor de neus van Pinokkio hieronder:

Scherp op zijn oogjes en scherp op het puntje van zijn neus  ;D

Alle foto's genomen op f1,4 met de FA50 voor een zo beperkt mogelijk scherptevlak.

Ik heb er ook nog 2 van het stationnetje hierboven waarbij de ene scherp gesteld is op het koppelingsbolletje aan de ene kant en de andere op het koppelingsholletje aan de andere kant (door het tunneltje heen).
Dat gangetje is zo nauw dat je nooit op het verre punt kunt focussen. Vanochtend bij de geraniums hetzelfde: kiezen voor het bloemetje òf voor de muur 3 cm erachter. Met het oude matglas echt geen doen.

Ik geloof dat ik er wel bij mee ben  ::) Het geld dat ik uitgespaard heb voor de Katzeye leg ik bij een macro lens...

Vriendelijke groet, René

Offline joco

• Pentaxian
  • *
    • Joco limited
« Reactie #54 Gepost op: 4 april 2009, 15:51:34 »
Hallo René,

Dat ziet er briljant uit! Maar zeg eens eerlijk, had je de twee shots van Pinoccio in 1 keer goed, of heb je een paar kaartjes volgeschoten om deze foto's te krijgen?  ;)

Stond er nog bij waar jouw matglas van geslepen is? Ik heb een week geleden eentje besteld die van een Pentax K1000 afkomstig is. Ze claimen dat de dikte beter is dan die van een Minolta, maar ik heb nav de ervaringen van Peter niet de indruk dat dat relevant is.

Offline ReneM

• Pentaxian
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 4 april 2009, 16:10:50 »
Citaat
Dat ziet er briljant uit! Maar zeg eens eerlijk, had je de twee shots van Pinoccio in 1 keer goed, of heb je een paar kaartjes volgeschoten om deze foto's te krijgen?  ;)

LOL, zou ik zelf ook willen weten  ;D

Ik tel 6 foto's van Pinokkio op de harde schijf, maar alleen deze 2 uit deze hoek (de anderen waren meer van opzij, dan is het contrast met de neus en achtergrond groter en dus makkelijker).

De foto's zijn krap na elkaar genomen, in ieder geval geen tijd gehad om erg veel mislukkingen ertussen door te schieten...

Op de site stond dat het glas uit een K1000 kwam, maar dat was niet terug te zien. Overigens zou ik ook niet weten hoe ik dat zou moeten beoordelen  :)

Vriendelijke groet, René

Offline joco

• Pentaxian
  • *
    • Joco limited
« Reactie #56 Gepost op: 4 april 2009, 16:20:07 »
Nogmaals, briljant! Ik heb vorig weekend ook zo'n K1000 glas besteld en ben nu in nóg blijdere afwachting. Gisteren nog wat met een A lens en een Takumar gefotografeerd en, hoewel ik er wel beter in wordt, het blijft in sommige gevallen toch een gok met dat standaard matglas.

Overigens kan je inderdaad op focussingscreensdotcom ook matglazen zonder wig, alleen een cirkel prisma's, bestellen. Zoals Peter graag wil. Dat zou als voordeel kunnen hebben dat je bij slecht licht geen wig hebt die zwart wordt (heeft iemand ervaring met beide?). Én het zou kunnen dat de spotmeting minder wordt verstoord.

Nog een leuke discussie over matglazen trouwens:

http://www.flickr.com/groups/365610@N21/discuss/72157613779010075/
« Laatst bewerkt op: 4 april 2009, 22:26:26 door joco »

Online Isniedood

• Lid
Re: Katzeye zoekerglas, een vertaalde review.
« Reactie #57 Gepost op: 24 januari 2010, 13:30:40 »
Even een kick!

Ik ben toch benieuwd naar de ervaringen met goedkopere matglazen en macro's . Ik ben vooral geinteresseerd in een matglas voor mijn macrofoto's maar lees wat over belichtingsproblemen. Ik heb ook sinds enkele dagen de pentax-m 50mm 1.7. Erg praktisch werkt die ook niet met het standaard matglas van mijn k200d.

Waar hebben jullie de matglazen aangeschaft?

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 24 januari 2010, 13:57:58 »
Ik bij de Chinees op Ebay, macro heb ik nog niet gedaan, wel, met een tussenring, één op één. En dan valt soms een van de twee helften van de wig "op zwart", dan zie je daar niet meer. Overigens, als je met een bril door de zoeker kijkt kan je, door een beetje te verschuiven vaak nog wel allebei de delen zien. Maar het kan dus hinderlijk zijn. Ook is de belichting dan niet helemaal logisch meer. Soms is het gewoon een stop meer of minder, maar soms zie ik de logica niet zo. Als het "dood"is maakt dat niet veel uit, dan kan je blijven proberen tot het goed is.

Probeer het met een goedkope van de Chinees zou ik zeggen. Mocht je het niets vinden kost het je niet teveel, en kan je altijd nog kijken of de duurdere -kats eye- dit euvel misschien niet of minder hebben.

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 24 januari 2010, 15:14:49 »
Veel lijnen zijn horizontaal of verticaal, een wig die dan schuin staat is gemakkelijker scherpstellen.
Omdat ik geen horizontale heb kan ik het ook niet vergelijken.  ::)

Offline René

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 24 januari 2010, 16:08:12 »
Heb in de K200 een 450 Split focus zitten en in de K10 een 1800.

Merk eigenlijk weinig verschil alleen in die enkele gevallen dat ik probeer scherp te stellen op een horizontaal onderwerp is dat soms wat lastiger met de K10.

René

Mijn verzameling

Offline vredeling

• Lid
    • BasVredeling.com
« Reactie #62 Gepost op: 24 januari 2010, 16:44:56 »
Ik heb ook zo'n el-cheapo chinees matglas. Maar ik vind de belichting niet meer betrouwbaar en ook de afwerking van het glas is niet zo secuur. 1 "hoek" van het lijntje in het deelbeeld vertoont een groefje. Het is gewoon geen topkwaliteit. Ik heb ook nog een extra matglas van pentax makelij. Moet wel zeggen dat de helderheid daarvan me tegenvalt. De goedkope chinees is helderder dan de pentax stock-matglazen.

Offline piet

• Ouwe getrouwe
  • K200D & IST DS met Metz 48AF1
« Reactie #63 Gepost op: 25 januari 2010, 12:06:29 »
Mijn eerste spiegelreflex camera was een Ricoh kr5 ,daarin zat een matglas met een 45graden deelbeeld wig,daarna veel Pentaxen met horizontale wig, maar denk nog altijd met heimwee terug aan de wig van de Ricoh.
Die is altijd te gebruiken zowel horizontaal als verticaal.
Wie hier zonder Pentax binnen huppelt,wordt er direct weer uit geknuppeld.

Online Ritro

• Pentaxian
  • *

Online Isniedood

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 6 februari 2010, 14:53:05 »
Ik heb hem bij jinfinance besteld en hij is nu al een paar dagen geleden verzonden. Ik ben heel benieuwd! Lijkt me heerlijk met mijn nieuwe aanwinst, de 50mm 1.7.

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 6 februari 2010, 17:06:43 »
Ik heb hem bij jinfinance besteld en hij is nu al een paar dagen geleden verzonden. Ik ben heel benieuwd! Lijkt me heerlijk met mijn nieuwe aanwinst, de 50mm 1.7.

Zeker!, je zult er echt veel plezier aan hebben. En een zending  jfinance duurt gemiddeld twee weken. Dus daar ff op rekenen.

Online Isniedood

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 10 februari 2010, 23:12:39 »
Oke dat was geen succes!

Ik heb hem binnen gekregen en het duurde al even totdat ik bij mijn originele matglas kon. Toen dat eenmaal was gelukt klapte het matglas open en klapte er een zilver randje mee. Leek van ijzer. Ik schrok daar een beetje van maar ik had beide verwijderd, het nieuwe matglas erin gedaan, maar zonder al te veel succes. Wanneer ik het ijzer erop legde dat was meegekomen kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer dicht. zonder dat ijzer wel maar het focus scherm bevond zich niet in het midden, waardoor alle foto's out of focus waren. Een grote teleurstelling dus.

Ik heb meteen mijn originele focusscherm er weer ingedaan en die ging met ijzer en al er gemakkelijk weer in! Veel makkelijker dan die van jinfinance! En op 1 of andere manier was die ook gelijk weer centraal.

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 11 februari 2010, 08:07:42 »
Oke dat was geen succes!

Ik heb hem binnen gekregen en het duurde al even totdat ik bij mijn originele matglas kon. Toen dat eenmaal was gelukt klapte het matglas open en klapte er een zilver randje mee. Leek van ijzer. Ik schrok daar een beetje van maar ik had beide verwijderd, het nieuwe matglas erin gedaan, maar zonder al te veel succes. Wanneer ik het ijzer erop legde dat was meegekomen kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer dicht. zonder dat ijzer wel maar het focus scherm bevond zich niet in het midden, waardoor alle foto's out of focus waren. Een grote teleurstelling dus.

Ik heb meteen mijn originele focusscherm er weer ingedaan en die ging met ijzer en al er gemakkelijk weer in! Veel makkelijker dan die van jinfinance! En op 1 of andere manier was die ook gelijk weer centraal.

Vlgns mij moet dat randje wat mee komt n=met je originele matglas er ook in met dat van de Chinees.
Er zit een lipje aan, dat lipje moet aan de rechterkant zitten. (Als jij in het camera huis kijkt.) Bovendien zit er een beschermende folie overheen, die moet je er vanaf dat lipje eerst voorzichtig afhalen. Dan is het een kwestie van dat matglas er goed recht inleggen en dan moet de boel gewoon dicht gaan.

Online Isniedood

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 11 februari 2010, 20:09:48 »
Ik denk eigenlijk dat ik een matglas voor een k20d in plaats van k200d heb. Kreeg hem ook bijna niet meer open door het klemmen. Heb hem bijna moeten forceren. Durf het dan ook niet nog een keer te doen. Met bestellen ging het allemaal niet helemaal lekker maar jinfinance beweerde dat hij het allemaal voor me gefixt had. Nu denk ik van niet. Stukje eigen schuld dus, maar hij beweerde het geregeld te hebben. Ik ga het hoe dan ook niet nog een keer proberen door alle problemen die het al heeft veroorzaakt. Ik blijf bij t orginele matglas.

Online Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 11 februari 2010, 20:46:09 »
Ik denk eigenlijk dat ik een matglas voor een k20d in plaats van k200d heb. Kreeg hem ook bijna niet meer open door het klemmen. Heb hem bijna moeten forceren. Durf het dan ook niet nog een keer te doen. Met bestellen ging het allemaal niet helemaal lekker maar jinfinance beweerde dat hij het allemaal voor me gefixt had. Nu denk ik van niet. Stukje eigen schuld dus, maar hij beweerde het geregeld te hebben. Ik ga het hoe dan ook niet nog een keer proberen door alle problemen die het al heeft veroorzaakt. Ik blijf bij t orginele matglas.

Nee joh!, geen waardering op Ebay  geven en jfinance ff mailen, vertellen dat je denkt een K20 matglas te hebben gekregen omdat e.e.a. gewoon niet past.
Gewoon omruilen dit hap, de Chinees wil graag de 100% halen op ebay, iets minder en ze gaan teveel klanten verliezen.
Wel aardig blijven, ik heb er eerlijk gezegd nog nooit gedoe mee gehad.

Offline Rense

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht? Nee! Zie ik er dan zo slecht uit?
    • Stellaria.nl
« Reactie #71 Gepost op: 12 februari 2010, 13:12:45 »
Nee joh!, geen waardering op Ebay  geven en jfinance ff mailen, vertellen dat je denkt een K20 matglas te hebben gekregen omdat e.e.a. gewoon niet past.
Gewoon omruilen dit hap, de Chinees wil graag de 100% halen op ebay, iets minder en ze gaan teveel klanten verliezen.
Wel aardig blijven, ik heb er eerlijk gezegd nog nooit gedoe mee gehad.

Ben het met Richard eens, gewoon achteraan gaan!!

Offline elvinhaak

• Nieuw lid
  • *
    • privepagina
« Reactie #72 Gepost op: 18 mei 2010, 16:22:55 »
Hoi, Ik heb in m'n K100D een 'echte Katzeye' en dat werkt werkelijk waar probleemloos.
Zowel bij Macro-fotografie (soms ook nog met manual-lenzen uit het 'stenen tijdperk'), Tele-werk als wat ruimer bemeten werk gaat het prima. Soms ook heel handig om de autofocus te controleren, want die wilt wel eens op een ander deel van een klein (fiets-) onderdeeltje uitkomen; met zelf-controleren direct op manual-focus te zetten en zonder al te veel extra foto's direct goed.
Ook de belichting (vaak spot-meting) werkt prima.
Het plaatsen was even voorzichtig werken volgens de handleiding van Katzeye maar ging vlot en makkelijk.
Wel een tekortkoming dat het niet meer standaard in de toestellen zit en niet meer af-fabriek leverbaar is.
Ik ben zeer tevreden!