Auteur Topic: Katzeye zoekerglas, een vertaalde review.  (gelezen 3957 keer)

Offline Ritro

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Katzeye zoekerglas, een vertaalde review.
« Reactie #60 Gepost op: 24 januari 2010, 15:14:49 »
Veel lijnen zijn horizontaal of verticaal, een wig die dan schuin staat is gemakkelijker scherpstellen.
Omdat ik geen horizontale heb kan ik het ook niet vergelijken.  ::)

Offline René

• Lid
« Reactie #61 Gepost op: 24 januari 2010, 16:08:12 »
Heb in de K200 een 450 Split focus zitten en in de K10 een 1800.

Merk eigenlijk weinig verschil alleen in die enkele gevallen dat ik probeer scherp te stellen op een horizontaal onderwerp is dat soms wat lastiger met de K10.

René
K200D + DA 18-55 II + DA 55-300 + FA 28-70 + FA 70-200 + M 50 F/1,7
K10D + Divers M42 glaswerk

Mijn verzameling

Offline vredeling

• Lid
    • BasVredeling.com
« Reactie #62 Gepost op: 24 januari 2010, 16:44:56 »
Ik heb ook zo'n el-cheapo chinees matglas. Maar ik vind de belichting niet meer betrouwbaar en ook de afwerking van het glas is niet zo secuur. 1 "hoek" van het lijntje in het deelbeeld vertoont een groefje. Het is gewoon geen topkwaliteit. Ik heb ook nog een extra matglas van pentax makelij. Moet wel zeggen dat de helderheid daarvan me tegenvalt. De goedkope chinees is helderder dan de pentax stock-matglazen.

Offline piet

• Ouwe getrouwe
  • K200D & IST DS met Metz 48AF1
« Reactie #63 Gepost op: 25 januari 2010, 12:06:29 »
Mijn eerste spiegelreflex camera was een Ricoh kr5 ,daarin zat een matglas met een 45graden deelbeeld wig,daarna veel Pentaxen met horizontale wig, maar denk nog altijd met heimwee terug aan de wig van de Ricoh.
Die is altijd te gebruiken zowel horizontaal als verticaal.
Wie hier zonder Pentax binnen huppelt,wordt er direct weer uit geknuppeld.

Offline Ritro

• Pentaxian
  • *

Offline Isniedood

• Lid
« Reactie #65 Gepost op: 6 februari 2010, 14:53:05 »
Ik heb hem bij jinfinance besteld en hij is nu al een paar dagen geleden verzonden. Ik ben heel benieuwd! Lijkt me heerlijk met mijn nieuwe aanwinst, de 50mm 1.7.

Offline Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 6 februari 2010, 17:06:43 »
Ik heb hem bij jinfinance besteld en hij is nu al een paar dagen geleden verzonden. Ik ben heel benieuwd! Lijkt me heerlijk met mijn nieuwe aanwinst, de 50mm 1.7.

Zeker!, je zult er echt veel plezier aan hebben. En een zending  jfinance duurt gemiddeld twee weken. Dus daar ff op rekenen.

Offline Isniedood

• Lid
« Reactie #67 Gepost op: 10 februari 2010, 23:12:39 »
Oke dat was geen succes!

Ik heb hem binnen gekregen en het duurde al even totdat ik bij mijn originele matglas kon. Toen dat eenmaal was gelukt klapte het matglas open en klapte er een zilver randje mee. Leek van ijzer. Ik schrok daar een beetje van maar ik had beide verwijderd, het nieuwe matglas erin gedaan, maar zonder al te veel succes. Wanneer ik het ijzer erop legde dat was meegekomen kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer dicht. zonder dat ijzer wel maar het focus scherm bevond zich niet in het midden, waardoor alle foto's out of focus waren. Een grote teleurstelling dus.

Ik heb meteen mijn originele focusscherm er weer ingedaan en die ging met ijzer en al er gemakkelijk weer in! Veel makkelijker dan die van jinfinance! En op 1 of andere manier was die ook gelijk weer centraal.

Offline Ritro

• Pentaxian
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 11 februari 2010, 08:07:42 »
Oke dat was geen succes!

Ik heb hem binnen gekregen en het duurde al even totdat ik bij mijn originele matglas kon. Toen dat eenmaal was gelukt klapte het matglas open en klapte er een zilver randje mee. Leek van ijzer. Ik schrok daar een beetje van maar ik had beide verwijderd, het nieuwe matglas erin gedaan, maar zonder al te veel succes. Wanneer ik het ijzer erop legde dat was meegekomen kreeg ik hem met geen mogelijkheid meer dicht. zonder dat ijzer wel maar het focus scherm bevond zich niet in het midden, waardoor alle foto's out of focus waren. Een grote teleurstelling dus.

Ik heb meteen mijn originele focusscherm er weer ingedaan en die ging met ijzer en al er gemakkelijk weer in! Veel makkelijker dan die van jinfinance! En op 1 of andere manier was die ook gelijk weer centraal.

Vlgns mij moet dat randje wat mee komt n=met je originele matglas er ook in met dat van de Chinees.
Er zit een lipje aan, dat lipje moet aan de rechterkant zitten. (Als jij in het camera huis kijkt.) Bovendien zit er een beschermende folie overheen, die moet je er vanaf dat lipje eerst voorzichtig afhalen. Dan is het een kwestie van dat matglas er goed recht inleggen en dan moet de boel gewoon dicht gaan.

Offline Isniedood

• Lid
« Reactie #69 Gepost op: 11 februari 2010, 20:09:48 »
Ik denk eigenlijk dat ik een matglas voor een k20d in plaats van k200d heb. Kreeg hem ook bijna niet meer open door het klemmen. Heb hem bijna moeten forceren. Durf het dan ook niet nog een keer te doen. Met bestellen ging het allemaal niet helemaal lekker maar jinfinance beweerde dat hij het allemaal voor me gefixt had. Nu denk ik van niet. Stukje eigen schuld dus, maar hij beweerde het geregeld te hebben. Ik ga het hoe dan ook niet nog een keer proberen door alle problemen die het al heeft veroorzaakt. Ik blijf bij t orginele matglas.