Auteur Topic: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz  (gelezen 9688 keer)

Offline Jan V.

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:33:32 »
...
Als je nou de intensiteit van de onboard flash op -2 zet bijvoorbeeld, dan worden de reflecties toch wel heeeeel gering?
Heb ik ook geprobeerd, Lidy. Is weer wat minder maar toch nog altijd duidelijk aanwezig in glimmende oppervlakken.

Jan V.
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!

PPG

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:33:32 »

Offline Jan V.

• Pentaxian
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:45:21 »
Er is nog een perfect werkende niet hierbovengenoemde mogelijkheid : kabeltje !

Verder kan het wel eens zijn dat niet elk camera model even wireless capabel is, de K10D kent minder wireless grapjes dan b.v. de istD of K20D.
Dus voor het topic in een welles nietus ontaard, kan het helpen aan te geven bij welke camera het wellus, en bij welke nietus is.
De door jou genoemde mogelijkheid past volgens mij niet echt in dit topic, George  ;D

Rene vat naar mijn gevoel goed de bevindingen/conclusies uit dit topic samen. Bart gaat er - vermoedelijk vrij terecht - van uit dat de controle-flits van de pop-up flits op de camera nauwelijks storend zal zijn voor het soort fotografie dat hij binnenkort op het oog heeft en geeft prioriteit aan een flexibeler manier van werken.

Jan V.

PPG

« Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:45:21 »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:54:59 »
Thx, Jan. Ik kan me voorstellen dat 't inderdaad nogal wat uitmaakt voor welk soort foto's je draadloos wilt flitsen. Maar, eerlijk gezegd, wat ik nogal veel tegenkwam bij het zoeken, is dat mensen toch reageren op de stuurflits (hoe zwak ook) door te knipperen met hun ogen en dat is iets wat je natuurlijk niet wilt bij portretfotografie. Reflecties kun je eventueel nog wegpoetsen; dichte ogen herstellen, wordt wat lastiger.  ;)

En de vraag die natuurlijk blijft staan, is:
... die optie in de custominstellingen maakt inderdaad niet uit, maar wat doet die dan wel  ???  :o

- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:54:59 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2010, 22:00:51 »
wat ik nogal veel tegenkwam bij het zoeken, is dat mensen toch reageren op de stuurflits (hoe zwak ook) door te knipperen met hun ogen en dat is iets wat je natuurlijk niet wilt bij portretfotografie

Dat is niet de stuurflits van de opname, maar de voorflits voor de lichtmeting.
En bij draadloos p-ttl is er naast de voorflits ook nog een en ander aan communicatie flitswerk wat aan de eigenlijke opname vooraf gaat.
Dit staat trouwens vrij goed beschreven in de camera handleiding geloof ik.

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2010, 22:05:42 »
OMG, ik raak 't spoor bijster. Help, George! Wil je zeggen dat er meer dan 1 flits wordt afgegeven door de onboard flits bij draadloos flitsen?
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #25 Gepost op: 10 augustus 2010, 22:21:58 »
Bij P-TTL draadloos flitsen wel. Dit gebeurt er ongeveer (4 en 5 waarschijnlijk samen):

1. De onboard flitser flitst naar de externe flitser om een proefflits te geven
2. De externe flitser geeft een korte proefflits
3. De camera vangt de proefflits op en bepaalt aan de hand daarvan hoe krachtig de externe flitser moet flitsen
4. de onboard flitser geeft de informatie die de camera in stap 3 heeft bepaald door naar de externe flitser
5. Ten slotte geeft de onboard flitser het signaal dat de externe flitser moet flitsen conform de kracht die in stap 3 is vastgesteld.

Overigens merk je hier nagenoeg niks van hoor, de vertraging is er niet, gaat supersnel.

Wat een techniek he ;) En pentax is vrij uniek erin dat deze draadloze P-TTL techniek ook al in instapmodellen als de Kx aanwezig is, Canikon eat your heart out!  ;D
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2010, 22:23:30 door vandermark »
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Offline Jan V.

• Pentaxian
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 10 augustus 2010, 22:39:38 »
Het hele (uitwisselen van) flitsen gaat zo snel dat je (oog) dit ziet als slechts één flits... behalve het anti-rode-ogen flitsen dat aan deze uitwisseling in functie van lichtmeting en belichting vooraf gaat en ook langer moet duren omwille van de traagheid waarmee de iris (in het oog) zich sluit om zich aan het heldere licht aan te passen. Precies door het meer sluiten van de iris worden rode ogen voorkomen. Jammer genoeg veroorzaakt de anti-rode-ogen flits echter vaak knipperen met de ogen.

Jan V.

PPG

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #27 Gepost op: 10 augustus 2010, 22:47:48 »

Wat een techniek he ;) En pentax is vrij uniek erin dat deze draadloze P-TTL techniek ook al in instapmodellen als de Kx aanwezig is, Canikon eat your heart out!  ;D

de volgorde klopt wel ongeveer, staat ook in de flits manual beschreven (en niet de camera zoals ik eers dacht), alleen zijn er nog meer flitsen dan beschreven staat...

Ja, wat een techniek... NOT

Mijn eerste keer dat ik wat foto's maaktje op een familiefeestje was een ramp.
Verschillende mensen elke keer met halfdichte oogleden die daar dus vrij lodderig op de foto stonden.
Draadloze af360fgz maar weer bovenop de camera gezet, en op A ingesteld, diafragma op 5.6 of zo, en de lens daar ook op gezet.
Terug naar de jaren '70 computerflitser functionaliteit.
Ik had toch zo'n mooi werkende TTL op mijn LX....

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 10 augustus 2010, 22:48:10 »
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting, Bart. Weer wat geleerd!  thu

En jij ook, Jan. Nu je 't zo stelt, herinner ik me dat inderdaad ook geadviseerd wordt de anti-rode-ogen-flitsfunctie (wat een woord  ;) ) niet te gebruiken. Thx!

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2010, 08:58:14 »
Vreemd dat ik er geen last van heb.

Guido