Auteur Topic: Opvolger voor mijn Ist*DL  (gelezen 1622 keer)

jbusser

• Gast
Opvolger voor mijn Ist*DL
« Gepost op: 16 februari 2009, 09:39:45 »
In mei 2006 ging ik over van analoog naar digitaal en kocht een Ist*DL.
Ondanks dat ik uitermate blij ben met deze camera (nog steeds) overweeg ik steeds vaker om vr de komende vakantie een nieuwe aan ta schaffen.
Ik ben ik het bezit van een ruim scala aan lenzen (ook oude die goed bruikbaar zijn op de DL) dus het gaat om enkel een body!
Mijn keuze stond eigenlijk wel vast: een K20D maar dat kwam eigenlijk puur omdat ik dat ben gaan overwegen toen deze net uit was en de reviews uitmuntend waren.
Wat fora aflopend zie ik ook veel mensen jubelend spreken over de K200 en de K10, prijstechnisch natuurlijk wl veel interessanter.
Wat zijn mijn wensen/eisen
Ten eerste: Megapixels vind ik volstrekt oninteressant (6MP of meer is ruim voldoende, 10MP of meer: overbodig met stapjes van 2MP)
Verder:
Voldoende manuele instellingen (ik fotografeer veel manueel ivm. macrofotografie)
Bij voorkeur ondersteuning van "oude" TTL flitsmeting ivm. het bezit van een AF400FTZ maar niet noodzakelijk
Ik heb een lichte voorkeur voor AA batterijen (ivm. verblijf op plaatsen zonder (toerijkende) electra en dus de beschikbaarheid van AA's)
Voorkeur voor Live-view i.v.m afwijkende camerapositie (vlak bij de grond bijvoorbeeld)

Momenteel twijfel ik over een K20D, K10D, K200 (met mijn DL als "backup")
en misschien blijf ik wel gewoon blij met mijn DL en schaf ik mij een neiuwe flitser aan.
Er is al veel over geschreven hier maar met mijn kleine hoeveelheid specifieke eisen hoop ik hier uitsluitsel te vinden.

Jan

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Opvolger voor mijn Ist*DL
« Gepost op: 16 februari 2009, 09:39:45 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re:Opvolger voor mijn Ist*DL
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2009, 09:55:08 »
Met jouw eisen kun je helaas alle kanten op.

- Alle Pentaxen kunnen manueel worden ingesteld.
- TTL bestaat niet meer, daarvoor kun je alleen nog maar bij de oude bodies terecht.
- AA batterijen: alleen de huidige K-m en de K200D hebben dit.
- Live View: alleen de K20D heeft dit.

Dus je zult helaas geen body kunnen vinden die aan alle eisen voldoet.
Not all those who wander are lost

« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2009, 09:55:08 »

Hans

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2009, 10:00:26 »
Ik heb zelf twee camera's met live view en vind dat de bruikbaarheid zwaar overschat wordt. Scherpstellen is traag, soms zelfs ontbetrouwbaar, en de zichtbaarheid van het scherm is bij zonnig weer volkomen verdwenen. In een winkel, bij gedempt licht, kijkt het heel wat. Voor studio-opnames is het wel handig.

Een hoekzoeker kan dat probleem mogelijk beter oplossen. Origineel van Pentax is duur (299), maar er zijn uitmuntende after market modellen van rond de 54 te koop. o.a. bij Gadget Infinity. In wezen biedt jouw *ist DL alles wat je nodig hebt en zou je het misschien beter in praktische uitbreidingen van je accessoires kunnen zoeken.

« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2009, 10:00:26 »

Hans

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2009, 20:41:15 »
En Jan, wat ga je doen?

jbusser

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2009, 19:40:06 »
Wat ik ga doen???

Tja, waarschijnlijk ga ik je gelijk geven. Ik kan mijn mijn Ist DL heel erg veel en ben inderdaad verblind door de specs van later uitgekomen modellen (niet allemaal!)
Veel van de specs die ik wens zitten reeds op de IST, mijn glas-arsenaal volstaat ruimschoots (DA17-55, FA28-80, FAJ80-300 en een Tamron 500) en ook over de fotokwaliteit van de camera ben ik behoorlijk te spreken.
Ik kom meestal in de knoei als er heel dichtbij (met m'n ge-macro) of wat verderaf wil flitsen omdat ik nu eenmaal mijn mijn oude FTZ400AF flitser weinig kan op de DL.
Besluit is dus:
Het wordt in ieder geval een nieuwe flitser (waarschijnlijk Metz mecablits 48AF) mogelijk aangevuld met een ringflitser en hoekzoeker.
Voordeel is dan dus dat met deze configuratie behoorlijk op pad kan en indien ik tch mocht besluiten een andere camera te kopen, heb ik de accessoires in ieder geval al.

Nog even over de *ist DL:
Prima apparaat, reeds duizenden foto's mee geschoten, maar...
De AF-motor is erg zwak en traag, vandaar dat ik meestal manueel scherpstel.

Dank voor je impuls, Hans
« Laatst bewerkt op: 14 april 2009, 10:42:52 door jbusser »