Auteur Topic: "The 70mm vs 77mm vs 85mm shoot out"  (gelezen 8719 keer)

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
Re: Smc Pentax-DA 1:2.4 70mm ltd vergeleken | "The 70mm vs 77mm vs 85mm shoot out"
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2010, 20:59:07 »
Glasbak bedoelt een variatie in de lichtmeting. Dit is altijd een samenspel van objectief en camera, dus dat er variatie in zit is niet verwonderlijk.

Mja... maar verklaart dat het kleurverschil?

Dat de belichtingstijden verschillend zijn kan verklaard worden door de wisselende licht/donker verhoudingen (de ene lens al wat breder dan de andere), maar toch blijven bepaalde kleurverschillen vreemd (bvb. DA70 op F16?).
Imagine...
My PPG-album

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Re: Smc Pentax-DA 1:2.4 70mm ltd vergeleken | "The 70mm vs 77mm vs 85mm shoot out"
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2010, 20:59:07 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2010, 21:05:20 »
Mja... maar verklaart dat het kleurverschil?

Dat de belichtingstijden verschillend zijn kan verklaard worden door de wisselende licht/donker verhoudingen (de ene lens al wat breder dan de andere), maar toch blijven bepaalde kleurverschillen vreemd (bvb. DA70 op F16?).

De camera moet op het moment supreme beslissen welke witbalans er moet worden gebruikt, dus dat er even een glitch tussenzit vind ik niet heel verwonderlijk. Als ik de test zou moeten doen dan had ik een wit voorwerp in de opstelling geplaatst en 1 van de lenzen als referentie voor de handmatige witbalans gekozen. Die referentie/witbalans zou ik dan voor alle foto´s gebruikt hebben. Dat laat kleurverschillen tussen objectieven duidelijker uitkomen.
Not all those who wander are lost

« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2010, 21:05:20 »

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2010, 21:08:37 »
Met Peter, ik had in Lightroom de witbalans voor alle foto's gelijk gezet, dan waren de lenzen beter vergelijkbaar geweest qua kleuren.
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2010, 21:08:37 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #13 Gepost op: 1 september 2010, 21:11:27 »
Als je de witbalans niet exact hetzelfde hebt gehouden voor alle opnamen, kun je geen conclusies trekken over de kleurweergave.
Wat was de postprocessing, daar heb je niets over vermeld.
Ik neem aan dat je alles in RAW hebt gedaan, en exact dezelfde nabewerking over alle opnamen.

Offline frederik9111

• Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
« Reactie #14 Gepost op: 1 september 2010, 21:14:50 »
WB inderdaad! (m'n euro valt :D)

Nope niks nabewerking. Alles in JPG recht uit de camera. Ik wil nl. juist weten wat het resultaat is bij 'dagdagelijks' gebruik (wat krijg je te zien als je de camera laat beslissen).
Imagine...
My PPG-album

wouter

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 1 september 2010, 21:23:21 »
Als jullie aan zo'n tempo blijven posten, moet ik telkens herbeginnen met m'n reatie hoor  ;) gelukkig ken ik de ctrl-c en ctrl-v al  :D

Bedankt voor het vele werk dat jullie gedaan hebben.
Nou, ere wie ere toekomt, hoor. Frederik heeft veruit het meeste werk gedaan! En dat heeft hij heel nauwgezet gedaan ook  thu

Wouter kan bevestigen dat aan de belichting niks is veranderd (pas bij volledige duisternis gestart,dus geen indirect buitenlicht, met enkel de 2 softboxen, die we verder niet hebben aangeraakt).
Klopt helemaal,de belichting in de ruimte is geheel constant gebleven tijdens de test! maar ik denk dat bedoeld wordt wat we zelf ook al bedacht hadden, door verschillende beeldhoek verandert het percentage wit t.o.v. de totale foto, wat dan ook andere lichtmeting oplevert.
Interessanter vond ik het verschil met de super Takumar tussen de groene knop en de Av-stand.

WB inderdaad! (m'n euro valt :D)
Oeps, dat had ik ook uit het oog verloren...  :-[

Wat me verder opviel is dat 70mm op de DA*50-135 dichter bij de 80-85mm lijkt te liggen... en dat ik nog steeds blij ben met mij DA70, gelukkig maar  ;)