Auteur Topic: K-5 AF snelheid  (gelezen 1593 keer)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
K-5 AF snelheid
« Gepost op: 15 oktober 2010, 21:46:20 »
De forums staan vol met berichten van de eerste gebruikers met een K-5. Dit topic over de AF van de K-5 is leuk om door te lezen: http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/118383-k5-autofocus-not-improved-its-beyond.html

Quote: "You got my couriosity up so I took the K20D, K5 and a da16-45/4 to a very dim room with curtains drawn. With the K20D, as I focused near, then far, then near, etc., it closed on the focus and always added 2-4 little movements to complete. The K5 consistantly made just one run to the spot and stopped. I don't know how much faster that is but it feels faster. So, same as bright light results in that there is no little back and forth movement at the end to complete focus."

Uiteraard is alles oohhh en aahhh in het begin, dus de nuanceringen zullen wel gauw komen :)
Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

K-5 AF snelheid
« Gepost op: 15 oktober 2010, 21:46:20 »

Richard_Smals

• Gast
Re: K-5 AF snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:32:43 »

Uiteraard is alles oohhh en aahhh in het begin, dus de nuanceringen zullen wel gauw komen :)

De AF van de K-7 is eigenlijk snel genoeg voor de meeste toepassingen en met normaal goed licht zal de K-5 niet veel anders zijn is mijn verwachting. Of de K-5 met zijn nieuw optisch verbeterd pad naar de de AF sensor veel beter is ..is nog niet bekend. Wat ik tot nu toe gelezen heb is het zeker geen 'milestone' verbetering.

Maar elke verbetering is natuurlijk welkom. AF-C zal zeker nog niet gelijkwaardig zijn aan het beste wat op APS-C gebied te krijgen is. Jammer dat ze tevens de buffer niet vergroot hebben om de 14-bits raws in een aantal van 14-15 kwijt te kunnen.

« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2010, 21:32:43 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2010, 23:28:45 »
Mijn eerste indruk is in ieder geval dat de K-5 stukken sneller is en ook accurater in zijn scherpstelling dan de K-7. De enige lens die echt wel traag is, maar toch ook profiteerd van de nieuwe snelheid, is de DA*55mm/f1.4 die toch op zijn gemak zijn scherpstelring draait.

« Reactie #2 Gepost op: 11 november 2010, 23:28:45 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #3 Gepost op: 11 november 2010, 23:38:56 »
Mijn eerste indruk is in ieder geval dat de K-5 stukken sneller is en ook accurater in zijn scherpstelling dan de K-7. De enige lens die echt wel traag is, maar toch ook profiteerd van de nieuwe snelheid, is de DA*55mm/f1.4 die toch op zijn gemak zijn scherpstelring draait.

Dat kan ik onderschrijven. De AF in Live View is trouwens bloedsnel (voor Live View). Met de FA* 85/1.4 was het gewoon geweldig. Een heel verschil met de K-7.
Not all those who wander are lost

RonHendriks

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 11 november 2010, 23:41:46 »
Dat kan ik onderschrijven. De AF in Live View is trouwens bloedsnel (voor Live View). Met de FA* 85/1.4 was het gewoon geweldig. Een heel verschil met de K-7.
ach en dan heb je nog niet het genot van een groter scherm en kun je genieten van het inzoomen. Heb je al AF-c met liveview bekeken, dan volgt hij redelijk het ding dat gevangen is, een goede basis voor AF in moviemode.

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2010, 21:53:16 »
Ik wacht het allemaal maar gewoon af.
Voor mij is ie top.
En ineens ontdek ik dat de K20 bij 800 iso ook best wel redelijk is.

staal571

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2011, 11:42:12 »
Ik ben van de K20D naar de K5 gegaan , en sta versteld van het verschil, ik heb veel minder last van het hunten van de lens, komt waarschijnlijk ook wel door het Af hulplicht.