Auteur Topic: Het grote K-5 discussietopic  (gelezen 17939 keer)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Het grote K-5 discussietopic
« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2010, 09:08:20 »
Als mijn pentax camera's zo weinig banding hadden bij 400 iso, zou ik best tevreden zijn...

Inderdaad ;)

Citaat
Waar zie jij trouwens die banding waar jij niet vrolijk van word ?

Banding in het tafelblad, 'all over the place'.

Citaat
En foto's beoordelen waar een of andere  processing op losgelaten is zijn niet valide als sensor beoordelingsmateriaal.

Wat mij betreft wel, want alleen het eindproduct is voor mij van belang. Ik heb een sterke aversie tegen flitsen (sorry Bart) en als de K-5 mij daarin ondersteunt, al dan niet met een beetje PP, dan ben ik uiterst tevreden. Trouwens: resultaten als deze (de 100% crop) zijn ondenkbaar als het aan de sensorkant niet goed zit, want zelfs de beste PP methoden zijn niet opgewassen tegen sterke banding of vieze kleurruis.
Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 20 oktober 2010, 09:08:20 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2010, 09:48:46 »
Banding in het tafelblad, 'all over the place'.

Lijkt mij geen sensorbanding, maar structuur/schaduwen in/op het tafelblad, dezelfde srtructuur zie je min of meer in zowel de 5D als in de 7D foto.
En als er sprake is van sensorbanding, zou die zich niet beperken tot het tafelblad.

Wat mij betreft wel, want alleen het eindproduct is voor mij van belang. Ik heb een sterke aversie tegen flitsen (sorry Bart) en als de K-5 mij daarin ondersteunt, al dan niet met een beetje PP, dan ben ik uiterst tevreden. Trouwens: resultaten als deze (de 100% crop) zijn ondenkbaar als het aan de sensorkant niet goed zit, want zelfs de beste PP methoden zijn niet opgewassen tegen sterke banding of vieze kleurruis.

Als je sensoren op hun ruiseigenschappen wil beoordelen, moet je niet met extra ongedefinieerde knoei nog aan het beeld zitten morrelen.
Dat je voor je uiteindelijke foto's toch postprocessing gebruikt heeft daar niets mee te maken.
Maar in het voorbeeld van de babyfoto vind ik het heel nietszeggend, het gladde huidje laat veel 'blurring' toe, probeer dat ook eens met een zwatre stoppelbaard van een dag oud. ;D

« Reactie #11 Gepost op: 20 oktober 2010, 09:48:46 »

« Reactie #12 Gepost op: 20 oktober 2010, 10:00:24 »

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #13 Gepost op: 20 oktober 2010, 10:53:14 »
De ultieme ruistest zou toch wat mij betreft met 4 rood en/of blauw gekleurde spots in een duistere ruimte plaats dienen te vinden.
Spots van boven en dan zonder frontlicht vanuit de zaal foto's maken  8) en dan de gezichten van de muzikanten als vergelijk gebruiken.

Met de K-x is het nog af en toe niet te doen... Als de sensor van de K-5 beter is ( en daar lijkt het allemaal toch wel op) dan is dat weer een grote
vooruitgang.

Ik zie concertfoto's van de FF Canon 5d naast die van mij op ISO2500 als nog steeds een behoorlijk verschil met de K-x sensor.
Een collega fotograaf doet ook concerten in de Bosuil en die heeft deze camera met een aantal peperdure lichtsterke lenzen.

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 20 oktober 2010, 19:21:52 »
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2010, 15:40:28 »
De K-5 heeft nog een goede verbetering aan boord: de SR komt veel sneller op gang, en blijft nog een tijdje doorwerken na het maken van de foto (5 seconden, wordt er gezegd). Handig, want dan hoef je minder te letten op dat handje in de zoeker :)

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2010, 16:27:18 »
Nog een opwarmertje/lekkermakertje.  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=HwvYphf0Fuk&feature=player_embedded#!

Kijk, dat komt al in de buurt van wat ik zoek. Gloeilamplicht in het donker.
Ziet er erg goed uit.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2010, 18:09:18 »
Op welke gevoeligheid is deze foto gemaakt...?

De EXIF is intact en er is ruisreductie toegepast, maar dan nog...  :o :o :o :o

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2010, 18:15:39 »
Zeg, kan er misschien een knopje komen waardoor ik dit topic niet meer hoef te zien?  ::) Zit ik hier te stumperen met een aftandse K20D.  :'(

;D
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2010, 18:16:55 »
Die knop heet "Uitloggen", Lidy!  ;D

Overigens is de foto gemaakt met een FA* 85/1.4. Goed glas wil ook wel eens helpen ;)