Auteur Topic: Menu-instellingen K20D  (gelezen 4958 keer)

WeeVee

• Gast
Re: Menu-instellingen K20D
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2010, 22:37:52 »
Hoi Wim,

Adobe RGB heeft een breder kleurenspectrum dan sRGB, maar afdrukcentrales kunnen Adone RGB meestal niet aan.
Als je daar gebruik van maakt is het zeker beter om in sRGB aan te leveren.
De tips van Peter ( geen Ruud!  ;D) zou ik zeker ter harte nemen!

groet Michiel

okidoki.
Ik zet deze weer terug naar sRGB.
Bedankt Michiel.
grWim

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2010, 22:37:52 »

Offline KRG

• Ouwe getrouwe
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2010, 00:12:16 »

Wat ook een goed idee is: in de weergave-modus het histogram gebruiken. Je ziet dan in een grafiek alle intensiteiten van donker naar licht, met hun verdeling. Wel eens gehoord van "Expose To The Right" (ETTR)? Dan zorg je ervoor dat je met de belichting in het histogram zo ver mogelijk naar rechts zit (naar het wit toe) omdat het altijd makkelijker is een lichte foto donkerder te maken dan een donkere foto lichter (alhoewel de K-5 hier de dingen op zijn kop heeft gezet).

Waarom is dit makkelijker (lichte foto donkerder maken ) dan andersom . Is het niet zo dat je meer risico loopt dat de lichten uitgebeten worden en dat je daarom beter in het midden van een histogram kunt zitten. Misschien leuk om hier eens een aparte topic aan te weiden.

K-X users: Ik zou wel een soortgelijk overzicht willen zien van K-x gebruikers met de door hun gekozen instellingen en waarom die gekozen zijn. Ik zoek ook nog steeds naar de beste instellingen ondanks de dikke handleiding en het Yvon Bourque K-x e-boek.
KRG (Klaas)

Pentax K-S2 |K-x|Sigma17-70 2.8-4.5|DA 18 - 50 WR RE|DA 18 - 55 AL II  |DA 50 - 200|DA L 50 - 300|DA 35 2.4|A 50 1.7 |A 3.5 ~4.5 35 -70 |A 28 2.8|M 135 3.5| Takumar(bayonet) 135 2.5 |FA 28 - 70 4.0|FA 28 - 80 3.5|Vivitar 75 - 205 macro 3.8|Vivitar flitser 285 | Metz 48 AF-1|Metz 50 AF

« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2010, 00:12:16 »

WeeVee

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2010, 00:23:30 »
Waarom is dit makkelijker (lichte foto donkerder maken ) dan andersom . Is het niet zo dat je meer risico loopt dat de lichten uitgebeten worden en dat je daarom beter in het midden van een histogram kunt zitten.
Het midden is mi altijd het beste. Maar dit lukt niet altijd. Als je onderwerp donker is of heel licht zal je moeten ingrijpen door over/onder te belichten.
Als ik in de nabewerking de schaduwen lichter maak komt er al snel een lelijke ruis. Als ik de hooglichten donkerder maak gebeurt dat niet of nauwelijks.
Door direct na de opname naar het histogram te kijken weet je wat je aan het doen bent en wat er eventueel in de nabewerking nog moet gebeuren, en da's wel zo makkelijk.  :)
grWim

« Reactie #12 Gepost op: 14 november 2010, 00:23:30 »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #13 Gepost op: 14 november 2010, 11:33:01 »
Je kan gerust in adobe RGB schieten en uitvoeren in SRGB, SRGB is toch meestal voor snel werk of voor het web.
Wil je hoge kwaliteit dan calibreer je je monitor en lever je de beelden aan met je eigen profiel.

Maar het verschil tussen beide is minimaal!

Offline Ruud

• 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Wat geweest is is geweest
« Reactie #14 Gepost op: 14 november 2010, 12:03:31 »
Hoi Wim,

Adobe RGB heeft een breder kleurenspectrum dan sRGB, maar afdrukcentrales kunnen Adone RGB meestal niet aan.
Als je daar gebruik van maakt is het zeker beter om in sRGB aan te leveren.
De tips van Peter ( geen Ruud!  ;D) zou ik zeker ter harte nemen!

groet Michiel
Kan je deze verwijzing naar mij verduidelijken,  Michiel?
Met vriendelijke groet,
Ruud

mcj.schaap

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2010, 17:21:53 »
Hoi Ruud,

Als ik het goed heb begrepen benaderd Adobe RGB de kleurruimte CMYK het dichtst. CMYK is de kleurruimte die gebruikt wordt door drukkerijen.
Probleem bij ontwikkelcentrales is dat daar de printers over het algemeen CMYK niet aan kunnen en dus op sRGB printen. Hierdoor verliies je dus bij de afwerking heel veel kleuren die eenvoudig weg niet worden herkent als de foto in Adobe RGB worden aangelevert. Resultaat niet de foto die jij dacht te hebben aangeleverd, maar een vaak bleke en fletse uitvoering.

groet Michiel

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2010, 17:29:16 »
Kan je deze verwijzing naar mij verduidelijken,  Michiel?

Wat Ruud bedoelt (denk ik) is: Peter gaf Wim wat tips en Wim bedankte hem daarvoor, maar sprak Peter aan met Ruud. Michiel refereerde daaraan. Zo te zien heeft Wim daarna zijn oorspronkelijke post aangepast en het woord 'Ruud' is dus verdwenen.  ;)
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Ruud

• 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Wat geweest is is geweest
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2010, 17:37:03 »
Aha, een weeffout van weefee.
Met vriendelijke groet,
Ruud

Offline Peet

• Pentaxian
  • *
  • In ontwikkeling...
    • PPG
« Reactie #18 Gepost op: 14 november 2010, 18:02:26 »

Wat Ruud bedoelt (denk ik) is: Peter gaf Wim wat tips en Wim bedankte hem daarvoor, maar sprak Peter aan met Ruud. Michiel refereerde daaraan. Zo te zien heeft Wim daarna zijn oorspronkelijke post aangepast en het woord 'Ruud' is dus verdwenen.  ;)
Ik begreep de reactie van Michiel al niet :D :D :D
"The world is my garden. Please keep it clean."

http://500px.com/peetbijsterveld

mcj.schaap

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2010, 18:10:46 »
 :D ;D :laugh: ik die van Ruud niet,  Bedankt Lidy!