Auteur Topic: Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?  (gelezen 12719 keer)

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?
« Gepost op: 25 november 2010, 19:32:40 »

Daar ben ik gewoon benieuwd naar. Wat ik een paar keer ben tegengekomen op andere forums is dat het SD-kaartje erg lastig eruit te halen is. Lijkt me een kwestie van wennen en nauwelijks een probleem te noemen. En ik las net ergens dat iemand problemen had met de weergave op het LCD-scherm. Dat leek te liggen aan de temperatuur (2gr C), want eenmaal binnen en in de warmte, was 't snel weer over. De poster is er natuurlijk niet gelukkig mee en misschien heeft 'ie wel een maandagochtend-exemplaar. Tot nu toe is hij nl. de enige die dat probleem heeft gehad. 

't Lijkt mij een geweldige camera en oooooooiiiiiit heb ik 'm ook.  8) Wat zijn de ervaringen van de K-5-eigenaren hier op het forum?

- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?
« Gepost op: 25 november 2010, 19:32:40 »

Offline kokkieblanda

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
Re: Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2010, 20:10:28 »
Daar ben ik gewoon benieuwd naar. Wat ik een paar keer ben tegengekomen op andere forums is dat het SD-kaartje erg lastig eruit te halen is.
was/is sos met de K7 ook, niets nieuws onder de zon/sneeuw
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my Books | Nature&Wildlife

« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2010, 20:10:28 »

Offline Peet

• Pentaxian
  • *
  • In ontwikkeling...
    • PPG
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2010, 20:11:49 »
Moet ie er uit dan? Maar het is wel waar.
"The world is my garden. Please keep it clean."

http://500px.com/peetbijsterveld

« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2010, 20:11:49 »

Offline Ruud

• † 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Wat geweest is is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2010, 20:49:56 »
Bij mijn K7 kwam het kaartje er aanvankelijk ook wat stroef uit; nu is het net zo als op het laatst bij de K7.
Absoluut nog niets negatiefs te melden gelukkig.
Met vriendelijke groet,
Ruud

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2010, 20:58:18 »
Ik kom van de K20/10 en dan vind ik het kaartje er wat rottig uit te halen.
Verder vind ik het rubberen dekseltje waaronder het aansluitdingetje zit voor het snoertje om de foto's te uploaden niet heel erg waterdicht eruit zien
en wat kwetsbaar.
Bij de K20/10 was dat met een slotje a.h.w. (weet niet hoe dat dingetje heet.)
Verder de laatste tijd nog weinig tijd gehad om e.e.a. goed te testen.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2010, 20:58:48 »
Tot nu toe is het enig echte nadeel aan de K-5 de HDMI-output tijdens de video-modus.

http://www.youtube.com/watch?v=pdLILkmN94o

Overigens heb ik daar nu wel een oplossing voor door de monitor over te schakelen naar 4:3 configuratie i.p.v. 16:9. Hiermee klopt het beeld en is scherpstelaanpassing weer goed mogelijk. Nadeel hiervan is dat er links en rechts een zwarte balk verschijnt, en er van mijn 7 inch schermpje nog maar een 5,6 inch beeld overblijft. Wel nog steeds 4 keer groter dan het scherm achterop. Hoop dat dat nog wordt opgelost. Overigens heeft de K-7 dat probleem ook, maar ja toen had ik het scherm nog niet. Overigens geen spijt van de aanschaf van het scherm, want voor meer doelen bruikbaar.

Verder gewoon nog wat wennen aan de nieuwe dingen en het toestel je weer eigen maken. Nu ook weinig zon, want dan kun je pas zien hoe de sensor zich houdt als er enorme contrasten in lichtverschil zijn.

Een tevreden gebruiker tot nu toe.

Edit:
Nog twee dingen vergeten.
- De grote RAW-files, tot 30 MB zijn niet persé zo leuk. Op de K-7 waren die gemiddelt toch maar zo'n 13-14 MB.
- In FullHD filmen op 3 sterren kwaliteit is de maximale cliplengte beperkt to 5'23" en dat is toch wel kort.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 21:12:09 door RonHendriks »

Lampo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2010, 21:23:08 »
Tja, het is mijn eerste SLR en ik val eigenlijk van de ene verbazing in de andere, wat is er veel mogelijk met deze camera en ik kan alles zelf bepalen! Kortom ik ben een heel erg tevreden gebruiker en tot nu toe heb ik maar één minpuntje kunnen ontdekken: als ik een foto maak in portretstand en deze terugkijk op de camera en ik draai de camera in portretstand om de foto helemaal op het scherm te zien, dan draait deze niet meer. Dus de effectieve grootte van het scherm is dan een stuk kleiner. En aangezien mijn compactcamera dit wel heeft lijkt het mij nogal simpel om dat bij een firmware update aan te passen.

Maar ja wie ben ik?

Offline kokkieblanda

• Pentaxian
  • *
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2010, 21:44:39 »
is vreemd want bij de K7 gebeurt dit wel, mogelijk een instelling in het menu?
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my Books | Nature&Wildlife

RonHendriks

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2010, 21:52:04 »
is vreemd want bij de K7 gebeurt dit wel, mogelijk een instelling in het menu?
Tsja helaas heeft de K-5 dit op het moment niet (het draaien van de portretfoto). Hopelijk komt het wel weer terug in de volgende firmware update. Je kunt nu net als bij de K20D de foto draaien, door het groene pijltje naar beneden te drukken (vierwielbesturing) en dan de rotatie te kiezen.

Offline Peet

• Pentaxian
  • *
  • In ontwikkeling...
    • PPG
« Reactie #9 Gepost op: 25 november 2010, 21:52:42 »
Ik ben het LV- knopje vergeten. Heb met mijn flinke duimen, regelmatig last van het ongewenst inschakelen van LV.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2010, 22:05:29 »
Mijn grootste klacht is eigenlijk dat de camera wat trager lijkt te reageren dan de K-7. Ik heb een Sandisk Extreme III class 6 kaartje van 8GB en het is een achteruitgang vergeleken met de K-7. Niet veel, maar voor mij toch een beetje irritant. Misschien biedt een sneller kaartje soelaas.

Ook ik vind het jammer dat de foto in de review-modus niet meer automatisch roteert afhankelijk van hoe je de camera vasthoudt. Een bijbehorende instelling heb ik nog niet ontdekt.

Verder ben ik er zeer mee in mijn nopjes!  thu
Not all those who wander are lost

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2010, 22:45:05 »
Bedoel je trager met focussen, Peter, of met het wegschrijven naar de kaart of iets anders?
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2010, 22:51:38 »
Bedoel je trager met focussen, Peter, of met het wegschrijven naar de kaart of iets anders?

Het wegschrijven en kunnen reviewen duurt langer. Aan de ene kant is dat niet verwonderlijk vanwege de grotere bestanden, maar aan de andere kant was ik het 'snelle' gevoel van de K-7 gewend. DIt heeft niets te maken met de AF of wat er gebeurt nadat je op de ontspanknop drukt: de K-5 is op deze punten beslist sneller dan de K-7. Het probleem is wat daarna gebeurt ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2010, 22:52:25 »
Mijn grootste klacht is eigenlijk dat de camera wat trager lijkt te reageren dan de K-7. Ik heb een Sandisk Extreme III class 6 kaartje van 8GB en het is een achteruitgang vergeleken met de K-7. Niet veel, maar voor mij toch een beetje irritant. Misschien biedt een sneller kaartje soelaas.
Tsja eens even naar gekeken, maar een volle buffer van de K-5 doet er 25 seconden over voor 23 RAW terwijl voor de K-7 16 RAW werden weggewerkt in 9 seconden. Tsja het zijn heel andere bestanden die ook anders bewerkt worden en daarmee is de camera wel langzamer geworden. Bij een voor een shots is de ramp nog wel te overzien. Ik kon niet echt een verschil zien bij LiveView, geen momentcontrole, en de tijd totdat de liveview weer was ingeschakeld.

Even een korte shoot van 30 seconden in Liveview
K-7: 59 RAW -> na de burst dus nog met 1,6 fps
K-5: 57 RAW -> na de burst dus nog met 1,3 fps

De camera is dus niet sneller geworden. Alleen even de vlugge burst en daarna is de PRIME II processor toch het struikelblok denk ik.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 23:35:58 door RonHendriks »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2010, 23:04:42 »
Da's wel handig, Ron, dat jij de K-7 ook nog hebt. Kun je leuk vergelijkingstestjes doen!  thu

Is dat langzame(re) inderdaad iets wat met een snellere kaart opgelost kan worden? Kan een firmware-update daar iets aan verbeteren? Andere opties? Jullie weten al dat ik niet technisch ben, dus ik stel geheel onbekommerd en ongehinderd vragen.  ;)

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
« Reactie #15 Gepost op: 25 november 2010, 23:08:49 »

Is dat langzame(re) inderdaad iets wat met een snellere kaart opgelost kan worden? Kan een firmware-update daar iets aan verbeteren? Andere opties? Jullie weten al dat ik niet technisch ben, dus ik stel geheel onbekommerd en ongehinderd vragen.  ;)

En ik lees als (op dit gebied) niet technisch mensch ook geheel onbekommerd mee en pluck den vruchten daarvan!  :laugh: :laugh: :laugh:

RonHendriks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2010, 23:10:59 »
In mijn K-5 zit mijn snelste kaart die ik heb, een classe 10 kaart, dus daar is niet heel veel winst te verwachten voorlopig.

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2010, 23:31:16 »
En een firmware-update?

Maar Ron, jij ervaart 'm dus niet zo zeer als langzamer, maar als niet sneller? (Toch een subtiel verschil.) En is Peter de enige die de K-5 langzamer vindt in de verwerking? 't Zal natuurlijk ook schelen als je hiervoor de K20D had, zoals Koor, maar er zijn er meer die de K-7 hadden/hebben.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2010, 00:05:40 »
En een firmware-update?

Maar Ron, jij ervaart 'm dus niet zo zeer als langzamer, maar als niet sneller? (Toch een subtiel verschil.) En is Peter de enige die de K-5 langzamer vindt in de verwerking? 't Zal natuurlijk ook schelen als je hiervoor de K20D had, zoals Koor, maar er zijn er meer die de K-7 hadden/hebben.
Nou ik heb toch echt wel geschreven dat de K-5 langzamer is. Voor een enkel shot is het verschil gewoon klein.

Even de cijfers omgedraaid, die had ik verkeerd geplaatst.

Er is ook veel anders, zo heeft de K-7 nog de "oude" A/D converter die een losse unit in de camera is, terwijl de K-5 een sensor met onboard A/D-conversie heeft. (omzetting van het analoge naar het digitale). De verwerking is dus heel anders en dat zal wellicht ook bijdragen aan het langzamer zijn van het hele proces. Het zou goed kunnen zijn dat juist hier nog wel een bottleneck zit.

Met de K-7 kon je Jpeg's schieten met 14.5 megapixel en 1 ster kwaliteit op volle snelheid tot de kaart vol was. In de praktijk waren dit 306 foto's per minuut die daarmee 8,6 MB/s aan data wegschreven naar de SD kaart (1,69 MB per stuk gemiddelt).

Met de K-5 haal je er 238 op 16 megapixel en 1 ster kwaliteit. Dat zijn er dus maar 4 per seconde gemiddelt (na de snelle burst zakt de snelheid dus). Die brengen een gemiddelde datatstroom van 2 MB/foto en dus 8,0 MB/s aan data verwerkt naar de SD kaart.

Hier neemt de K-5 dus uitzonderlijk extra tijd, niet alleen worden er minder foto's gemaakt, ook de verwerking duurt langer omdat de K-5 een volle buffer heeft die nog geleegd moet worden terwijl de K-7 nooit een volle buffer bereikt. Het is in ieder geval niet de SDHC kaart die hier de bottleneck is (dan kom je uit op 255 foto's per minuut als de 8,6 MB/s de top is, maar ik denk dat die eerder richting de 13-14 MB/s is). In de verhouding met de pixels klopt het ook niet, want dan zou je er toch minstens 274 mogen verwachten als de K-7 het maximale uit de PRIME II processor zou halen.

Dus waar de vertraging ligt is mij nog een raadsel. Zou wel eens goed de sensor (A/D conversie) kunnen zijn.

sterretje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26 november 2010, 08:20:08 »
Komende van een K10D en een K100D

Negatief ervaren
  • mode dial voelt goedkoop (alsof er meer speling in zit)
  • groen knopje zit voor mij niet echt op de juiste plaats
  • fourway controller geeft nu direct toegang tot de functies inplaats van via de Fn knop; als gevolg daarvan moet je voor selectie van focuspunt eerst de OK knop even ingedrukt houden hetgeen ik een nadeel vind hoewel ik gewoonlijk center focus gebruik

Ook voelt het dat je minder fotos kunt nemen op een batterij lading vergeleken met K10D en K100D; maar dit is niet wetenschappelijk. En het laden van de batterij duurt uren (veel langer dan bij K10D); zal zeker een tweede batterij aanschaffen.

De memory card is wat lastiger maar niet als negatief ervaren; de passing is net wat krapper en hij schiet dus niet door de hele kamer ( :)) maar ik krijg hem er makkelijk uit.

En voor de rest is het tot nu toe allemaal positief. Een briljant stuk techniek waar iedereen stapel verliefd op kan worden.

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
« Reactie #20 Gepost op: 26 december 2010, 12:55:15 »
Jou laatste punt vind ik ook nog HEEL erg irritant en een slechte keus... Als je met erg grote diafragma's werkt (1.4 & 2.0) werkt focus&recompose niet goed en wil je snel een focuspunt kunnen selecteren, nu pas ik vaak de instellingen aan omdat ik gewend ben zonder te kijken op het scherm de focuspunten aan te passen...
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

joco

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2011, 22:32:22 »
Na de serieuze nadelen een kleintje - de programma knop. Waarom is die van plastic? Heerlijk koele metalen body en dan pak je dat knopje vast.......

RonHendriks

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2011, 23:05:18 »
Na de serieuze nadelen een kleintje - de programma knop. Waarom is die van plastic? Heerlijk koele metalen body en dan pak je dat knopje vast.......
.......terwijl je al een paar uur in de zon loopt, en gelukkig is dat plastic ding niet loeiheet geworden ;)

joco

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2011, 12:59:13 »
Citaat
terwijl je al een paar uur in de zon loopt

Dat is me al een hele tijd niet meer overkomen. Luxe-probleem lijkt me  ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2011, 15:47:52 »
Het is in ieder geval niet de SDHC kaart die hier de bottleneck is (dan kom je uit op 255 foto's per minuut als de 8,6 MB/s de top is, maar ik denk dat die eerder richting de 13-14 MB/s is). In de verhouding met de pixels klopt het ook niet, want dan zou je er toch minstens 274 mogen verwachten als de K-7 het maximale uit de PRIME II processor zou halen.

Na nog een test kom ik tot de voorlopige conclusie dat de maximale schrijfsnelheid op mijn PQ1 classe 10 kaart zo'n 18 MB/s is.

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2011, 16:31:45 »
    • fourway controller geeft nu direct toegang tot de functies inplaats van via de Fn knop; als gevolg daarvan moet je voor selectie van focuspunt eerst de OK knop even ingedrukt houden hetgeen ik een nadeel vind hoewel ik gewoonlijk center focus gebruik

Ook voelt het dat je minder fotos kunt nemen op een batterij lading vergeleken met K10D en K100D; maar dit is niet wetenschappelijk. En het laden van de batterij duurt uren (veel langer dan bij K10D); zal zeker een tweede batterij aanschaffen.

De memory card is wat lastiger maar niet als negatief ervaren; de passing is net wat krapper en hij schiet dus niet door de hele kamer ( :)) maar ik krijg hem er makkelijk uit.

De controller is ook voor mij even wennen. De kaartjes komen er bij mij best gemakkelijk uit al lijkt het met de 8Gig kaartjes beter te gaan. Het lijkt wel alsof ze iets dikker zijn.

samoerai

• Gast
    « Reactie #26 Gepost op: 4 maart 2011, 23:03:08 »
    Deze thread maar weer eens een kick geven:

Mijn probleem is back/front focus in lowlight (avond in huis bij lamplicht).
    Zijn er meer mensen met dit probleem ??

Offline Fries

• Forumbeheerder
    • Pentaxian
    • *
    « Reactie #27 Gepost op: 4 maart 2011, 23:21:53 »

Het is mij nog niet opgevallen, maar op het internationale Pentax forum lees ik dat er nogal wat mensen zijn met dit probleem. Een lid heeft de kwestie onderzocht. Zijn resultaten zijn hier te vinden: http://falklumo.blogspot.com/2011/02/lumolabs-pentax-k-5-low-light-focus.html. Op dat internationale forum heeft de forumbeheerder gemeld dat er een firmware oplossing komt, maar hij citeert anonieme bronnen.

Vriendelijke groeten,

Remco

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
    • Forumbeheerder
    • Pentaxian
    • *
      • Asahiflex' fototas
    « Reactie #28 Gepost op: 4 maart 2011, 23:25:49 »

Ik heb het probleem zojuist geconstateerd. Maar dan praten we over erg donkere omstandigheden (de groene AF assist lamp gaat dan net niet aan) en ik fotografeer nauwelijks/nooit in die situaties. Toch hoop ik dat het probleem opgelost wordt.

samoerai

• Gast
    « Reactie #29 Gepost op: 6 maart 2011, 00:52:01 »
    Bij mij ook met de groene AF lamp focusprobleem, valt me wel op dat hij tijdens de eerste poging brandt en daarna bij volgende pogingen uit blijft.
    Als ik de body uitschakel en weer inschakel gaat opnieuw tijdens de eerste keer focussen de lamp aan maar als ik dan niet afdruk maar opnieuw focus blijft hij uit, vreemd toch?

Het probleem openbaart zich bij normaal gloeilamp licht, voldoende om bij te lezen, lijkt me voldoende toch om foto's te maken.

Met iso 1600 en een diafragma van 4.0 haal ik een belichtingstijd van 1/60, ik heb met mijn K20D wel eens op 1/6 scherp geschoten dusss

Ben erg benieuwd naar de komende firmware (die hopelijk snel komt)

joco

• Gast
    « Reactie #30 Gepost op: 10 maart 2011, 19:23:09 »
    Het metaal blijkt ook een nadeel te hebben - het krast makkelijk. Althans bij een klein krasje komt het witte metaal al tevoorschijn. De 'pootjes'op de bodemplaat zijn bij mij al mooi blank.........

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
    • Forumbeheerder
    • Pentaxian
    • *
      • Asahiflex' fototas
    « Reactie #31 Gepost op: 10 maart 2011, 19:26:21 »
    Met een grip heb je daar natuurlijk geen last van :)

Overigens zullen sommige mensen de camera intensiever gebruiken dan anderen. Daar is natuurlijk niets mis mee.

WeeVee

• Gast
    « Reactie #32 Gepost op: 10 maart 2011, 20:20:05 »
    Klopt het onderstaande lijstje?

Bij sommige camera's:
    - vlekjes op/in de sensor.
    - SD kaartje is moeilijk te verwijderen
    - dekseltje van de USB-aansluiting ziet er niet waterdicht uit omdat het niet vergrendeld kan worden
    - max 5 1/2 minuut filmen mogelijk op FullHD 3 sterren
    - heeft (nog) niet de functie: autoroteren van een portretfoto
    - ongewenst inschakelen van LV omdat het knopje in de weg zit
    - schrijft de foto's traag naar SD kaartje
    - mode dial voelt goedkoop (alsof er meer speling in zit) Waarom is die van plastic?
    - groen knopje zit voor mij niet echt op de juiste plaats
    - fourway controller geeft nu direct toegang tot de functies inplaats van via de Fn knop; als gevolg daarvan moet je voor selectie van focuspunt eerst
      de OK knop even ingedrukt houden hetgeen ik een nadeel vind hoewel ik gewoonlijk center focus gebruik
    - het laden van de batterij duurt uren
    - heeft een probleem met back/front focus in lowlight. Het probleem openbaart zich bij normaal gloeilamp licht, voldoende om bij te lezen.
    - het metaal blijkt ook een nadeel te hebben - het krast makkelijk. De verf gaat er snel af.
    - een enkele keer een probleem met de aansturing van de HSM

grWim

RonHendriks

• Gast
    « Reactie #33 Gepost op: 10 maart 2011, 20:31:47 »
    Klopt het onderstaande lijstje?

Ja dat lijstje klopt al moet ik zeggen dat ik er nog niet zo bij had stilgestaan dat ze allemaal als een nadeel bekeken moesten worden.

WeeVee

• Gast
    « Reactie #34 Gepost op: 10 maart 2011, 20:49:52 »
    Ja dat lijstje klopt ...............
    Dan wacht ik nog ff met de aanschaf van een nieuwe body.  :-X
    Een andere reden is dat ik niet de financiële middelen heb.   ;D

RonHendriks

• Gast
    « Reactie #35 Gepost op: 10 maart 2011, 21:10:12 »
    Dan wacht ik nog ff met de aanschaf van een nieuwe body.  :-X
    Een andere reden is dat ik niet de financiële middelen heb.   ;D
    en als je dat lijstje loslaat op je hudige camera, hoe ziet het er dan uit?

WeeVee

• Gast
    « Reactie #36 Gepost op: 10 maart 2011, 21:18:38 »
    en als je dat lijstje loslaat op je hudige camera, hoe ziet het er dan uit?
    Als ik geld uitgeef voor een nieuwe body dan wil ik zoveel mogelijk verbetering.
    Mijn huidige body is een eerste aanschaf, mijn eerste schreden in de digitale fotografiewereld.

Ik wil nog veel leren, dat kan prima met mijn huidige camera. Ik heb nog niet de behoefte een andere body aan te schaffen.
    grWim

WillemK7

• Gast
    « Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2011, 08:18:52 »
    Als ik geld uitgeef voor een nieuwe body dan wil ik zoveel mogelijk verbetering.
    Mijn huidige body is een eerste aanschaf, mijn eerste schreden in de digitale fotografiewereld.

Ik wil nog veel leren, dat kan prima met mijn huidige camera. Ik heb nog niet de behoefte een andere body aan te schaffen.
    grWim
    Waarom wil je dan iedere keer mijn K5 gebruiken ? :P :P :P

WeeVee

• Gast
    « Reactie #38 Gepost op: 11 maart 2011, 17:39:02 »
    Waarom wil je dan iedere keer mijn K5 gebruiken ? :P :P :P
    Jouw K5 gebruik ik als rijstzak onder mijn Kaatje dubbeltien.  :-X

WeeVee

• Gast
    « Reactie #39 Gepost op: 26 april 2011, 20:28:40 »
    Ik heb het lijstje bijgewerkt:

Bij sommige camera's:
    - vlekjes op/in de sensor.
    - SD kaartje is moeilijk te verwijderen
    - dekseltje van de USB-aansluiting ziet er niet waterdicht uit omdat het niet vergrendeld kan worden
    - max 5 1/2 minuut filmen mogelijk op FullHD 3 sterren
    - ongewenst inschakelen van LV omdat het knopje in de weg zit
    - schrijft de foto's traag naar SD kaartje
    - mode dial voelt goedkoop (alsof er meer speling in zit) Waarom is die van plastic?
    - groen knopje zit voor mij niet echt op de juiste plaats
    - fourway controller geeft nu direct toegang tot de functies inplaats van via de Fn knop; als gevolg daarvan moet je voor selectie van focuspunt eerst
      de OK knop even ingedrukt houden hetgeen ik een nadeel vind hoewel ik gewoonlijk center focus gebruik
    - het laden van de batterij duurt uren
    - heeft een probleem met back/front focus in lowlight. Het probleem openbaart zich bij normaal gloeilamp licht, voldoende om bij te lezen.
    - het metaal blijkt ook een nadeel te hebben - het krast makkelijk. De verf gaat er snel af.
    - vastloper in de LiveView-Modus
    - een foto genomen in portrait roteert niet automatisch in het lcd-display
    - de horizon indicatie is niet altijd zuiver
    - hij maakt 2 foto's in de Single Shot-modus
    - de spiegel klapt 2x op en het diafragma doet ook mee

grWim

Offline Peet

• Pentaxian
    • *
    • In ontwikkeling...
      • PPG
    « Reactie #40 Gepost op: 26 april 2011, 20:37:32 »
    Gaat op tilt terwijl je net aan de andere kant van de wereld bent. Liet zich niet meer uitschakelen met de aan/uit knop, maar alleen nog door de batt. er even uit te halen. Dat is dan niet goed voor je bloeddruk.

sterretje

• Gast
    « Reactie #41 Gepost op: 26 april 2011, 21:33:51 »
    Ik heb het lijstje bijgewerkt:

Bij sommige camera's:
    - vlekjes op/in de sensor. is opgelost
    - SD kaartje is moeilijk te verwijderen gaat wat stroever dan K10D, dat is alles
    - dekseltje van de USB-aansluiting ziet er niet waterdicht uit omdat het niet vergrendeld kan worden heb in de pissende regen gefotografeerd en er geen water in gekregen
    - max 5 1/2 minuut filmen mogelijk op FullHD 3 sterren koop een video camera ;)
    - ongewenst inschakelen van LV omdat het knopje in de weg zit is me nog niet overkomen maar we laten 'm staan
    - schrijft de foto's traag naar SD kaartje is dat niet opgelost met een software update
    - groen knopje zit voor mij niet echt op de juiste plaats raak er aan gewend
    - fourway controller geeft nu direct toegang tot de functies inplaats van via de Fn knop; als gevolg daarvan moet je voor selectie van focuspunt eerst de OK knop even ingedrukt houden hetgeen ik een nadeel vind hoewel ik gewoonlijk center focus gebruik raak je aan gewend, en zoals gezegd ik gebruik meestal center focus
    - het laden van de batterij duurt uren koop een reserve batterij ;) en een reserve lader
    - heeft een probleem met back/front focus in lowlight. Het probleem openbaart zich bij normaal gloeilamp licht, voldoende om bij te lezen. heeft iemand dat probleem nog na de software update?
    - vastloper in de LiveView-Modus
    - een foto genomen in portrait roteert niet automatisch in het lcd-display was al eerder genoemd
    - de horizon indicatie is niet altijd zuiver
    - hij maakt 2 foto's in de Single Shot-modus
    - de spiegel klapt 2x op en het diafragma doet ook mee

grWim
    Zo, is je lijstje even wat schoner en heb je minder argumenten om de K5 niet aan te schaffen  :P
    « Laatst bewerkt op: 27 april 2011, 07:59:23 door sterretje »

RonHendriks

• Gast
    « Reactie #42 Gepost op: 26 april 2011, 21:43:03 »
    Zo, is je lijstje even wat schoner en heb je minder argumenten om de K5 niet aan te schaffen  :P
    iets te enhousiast gestreept denk ik.

- De processing van foto's is nog steeds ronduit traag te noemen in vergelijk met camera's uit deze categorie. Daarvoor is een nieuwe electronische lay-out nodig met een snellere processor, of een dual core, zodat ook gebruik kan worden gemaakt van de schrijfsnelheid die UHS-I kaarten bieden.
    - Het probleem met focussen in Low light of lamp licht is zeker nog niet opgelost. Ik vrees dat dat met de K-5 altijd een beetje behelpen zal blijven.

sterretje

• Gast
    « Reactie #43 Gepost op: 27 april 2011, 07:58:33 »
    Zou kunnen ;)

Enige vergelijking die ik heb is een K10D en een K100D. K5 zou iets langzamer kunnen zijn, maar ik heb het nog niet als probleem ervaren.
    Voor je tweede punt heb ik de doorstreping weer verwijderd.

Offline PP

• Seniorlid
    • just touch a Takumar
    « Reactie #44 Gepost op: 27 april 2011, 09:31:45 »
    ben het met Ron wel eens: het wegschrijven van de K-5 is ( in vergelijking met de K-7) dramatisch langzaam, heb nog gekeken of het aan de instellingen ligt, maar heb niets kunnen ontdekken. Dit is/blijft een opvallend minpunt van deze camera, voor de rest is het een fantastische machine,

Paul
    Just focus a Takumar

samoerai

• Gast
    « Reactie #45 Gepost op: 27 april 2011, 12:46:25 »
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wegschrijfprobleem niet herken, ik kom echter van de K20D. Hoe openbaart dit probleem zich bij jullie, duurt het lang voordat je een plaat terug kunt kijken ? of kun je niet in burst schieten ? Ik schiet overigens alles in DNG RAW en zelden in JPG.

Offline PP

• Seniorlid
    • just touch a Takumar
    « Reactie #46 Gepost op: 27 april 2011, 14:46:22 »
    je kan wel heel wat in burst schieten, dat is het probleeem  niet, maar voordat je alle foto's kan bekijken duurt wel tergend lang. Ik geef wat tijden:

1 foto bekijken: na 3 sec.; 3 foto's bekijken: na 10 sec.; 6 foto's bekijken: na 20 sec.
    De K-7 doet dat minstens 2x sneller: resp 1.5 sec; 3 sec. en 10 sec.
    Just focus a Takumar

RonHendriks

• Gast
    « Reactie #47 Gepost op: 27 april 2011, 15:17:43 »
    Ik kan niet zo goed fotograferen en dat compenseer ik door afentoe maar wat extra veel te schieten. Als je een buffer vol schiet met RAW, 22-24 foto's dan duurt het 32-34 seconde voor deze geleegd is. Probleem in deze is gewoon het gebruik van 14-bits i.p.v. 12 bits bij de K-7 terwijl de pixels zijn toegenomen en de processor niet verandert is.

Met de K-7 kon je met jpg op 1 ster kwaliteit blijven schieten, dan kon je 306 foto's per minuut maken (5,1 fps). Met de K-5 val je nadat de buffer vol is terug op een lagere snelheid en haal je 1,25 fps. Overigens was dit met de eerste firmware toen we nog een kleine buffer hadden anders en kwam je uit op zo'n 4 fps.

Voor een deel dus software in de camera en voor een deel dus toegenomen verwerkingshoeveelheid.

Offline lidy

• Forumbeheerder
    • Pentaxian
    • *
    « Reactie #48 Gepost op: 30 april 2011, 18:44:05 »
    Mijn eerste eigen ervaringen:

1. Jammer dat het deurtje waarachter het SD-kaartje zit niet meer zo'n mooi slotje heeft. Dat vond ik toch meer solide/degelijk overkomen dat het nu gehanteerde schuif-/duwsysteem (zat trouwens ook op de K100DS als ik me goed herinner).
    2. Knopje bovenop de mode-dial dat je moet indrukken voordat je een andere modus kunt instellen.

't Zijn maar kleine dingetjes, hoor en je went er snel aan, maar op de K20D vond ik die net wat handiger/beter.

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
    • Pentaxian
    • *
    • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
    « Reactie #49 Gepost op: 1 mei 2011, 00:26:14 »
    je kan wel heel wat in burst schieten, dat is het probleeem  niet, maar voordat je alle foto's kan bekijken duurt wel tergend lang. Ik geef wat tijden:

1 foto bekijken: na 3 sec.; 3 foto's bekijken: na 10 sec.; 6 foto's bekijken: na 20 sec.
    De K-7 doet dat minstens 2x sneller: resp 1.5 sec; 3 sec. en 10 sec.

Heb je dat met hetzelfde kaartje getest? Dat kan veel verschil maken.
    Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.

Offline PP

• Seniorlid
    • just touch a Takumar
    « Reactie #50 Gepost op: 1 mei 2011, 07:50:29 »
    ja, met verschillende kaartjes (allen geformatteerd in de camera's), het verschil blijft, de K-5 minstens 2x langzamer dan de K-7; ook geen verschil als je hetzelfde kaartje gebruikt.
    Just focus a Takumar

samoerai

• Gast
    « Reactie #51 Gepost op: 1 mei 2011, 13:45:00 »
    V.w.b de  wegschrijf snelheid, hebben we het hier RAW of JPG met een heleboel incamera tweaks. Als ik namelijk in RAW schiet is de foto sneller weggeschreven dan dat ik kan kijken, in JPG ook geen probleem bij mij, ik heb echter wel alles standaard staan, dus geen noise of objectiefcorrectie en al die andere geweldige fratsen aan. Ik hou liever de controle zelf over deze dingen.

Wat mij gisteren wel is opgevallen, AF is bij tegenlicht duidelijk minder trefzeker dan bij backlight, bij tegenlicht bijna alles enigszins soft. Wie herkent dit ook.

Offline starbase218

• Pentaxian
    • *
    « Reactie #52 Gepost op: 18 juni 2011, 20:28:52 »
    Twee dingen vallen me een beetje tegen van de K-5 ivm de K-7:
    - Foto's gemaakt in portetstand worden niet automatisch geroteerd als je ze bekijkt en de camera weer in portretstand houdt.
    - Het menu mist een optie om bij focuspunt selectie in de SEL-stand de vierwegknoppen in beginsel het focuspunt te laten selecteren. Je kunt er wel komen door OK een paar seconden ingedrukt te houden (en de instelling blijft ook wel bewaard), maar ik vind het handiger als het bij het aanzetten standaard al zo staat ingesteld. Aan de andere kant heeft de OK knop nu de functie om meteen weer het middelste focuspunt te selecteren, en dat is ook wel handig.

RonHendriks

• Gast
    « Reactie #53 Gepost op: 18 juni 2011, 20:42:30 »
    ja, met verschillende kaartjes (allen geformatteerd in de camera's), het verschil blijft, de K-5 minstens 2x langzamer dan de K-7; ook geen verschil als je hetzelfde kaartje gebruikt.
    Dat is het verschil tussen 12-bit en 14-bit beeldverwerking.

Offline glasbak

• Pentaxian
    • *
    • foto 'geek'
      • foto's herwijnen 1910-1920
    « Reactie #54 Gepost op: 27 juni 2011, 13:23:25 »
    Wireless P-TTL in combinatie met A optiek doet het niet.
    Ook niet in firmware v1.10

Offline starbase218

• Pentaxian
    • *
    « Reactie #55 Gepost op: 20 juli 2011, 19:31:32 »
    Er is eigenlijk nog iets wat me tegenvalt van de K-5. Ik heb namelijk één keer een K20D in de hand gehouden, en hoewel de K-5 niet gek in de hand ligt, vond ik de K20D beter. Je had gewoon meer om aan vast te houden.

Offline koor

• † 09-06-2017
    • Erelid
    • Unlimited
    « Reactie #56 Gepost op: 20 juli 2011, 19:59:33 »

- Foto's gemaakt in portetstand worden niet automatisch geroteerd als je ze bekijkt en de camera weer in portretstand houdt.

Dat kun je in het menu instellen.

Offline starbase218

• Pentaxian
    • *
    « Reactie #57 Gepost op: 21 juli 2011, 23:36:15 »
    Dat kun je in het menu instellen.

"Automatisch roteren van opnamen" bedoel je? Dat is niet wat ik bedoel. Als je dat aanzet wordt de onderkant van een opname uitgelijnd met de onderkant van de camera. De K-7 kan de onderkant van een opname echter uitlijnen met de richting van de zwaartekracht. Als je dan de camera draait om de as langs de lens, wordt de foto in de tegengestelde richting gedraaid. Bij een portretopname kun je dus even de camera draaien en je hebt hem fullscreen. Ideaal om snel foto's te bekijken.

Offline koor

• † 09-06-2017
    • Erelid
    • Unlimited
    « Reactie #58 Gepost op: 22 juli 2011, 21:01:16 »
    Citaat van: starbase218 link=topic=12480.msg19780[i
    Ja die bedoelde ik Peter.[/i]7#msg197807 date=1311284175]
    "Automatisch roteren van opnamen" bedoel je? Ja die bedoel ik Peter. Dat is niet wat ik bedoel. Als je dat aanzet wordt de onderkant van een opname uitgelijnd met de onderkant van de camera. De K-7 kan de onderkant van een opname echter uitlijnen met de richting van de zwaartekracht. Als je dan de camera draait om de as langs de lens, wordt de foto in de tegengestelde richting gedraaid. Bij een portretopname kun je dus even de camera draaien en je hebt hem fullscreen. Ideaal om snel foto's te bekijken.
    Wat jij bedoelt komt me niet bekend voor.

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
    • Forumbeheerder
    • Pentaxian
    • *
      • Asahiflex' fototas
    « Reactie #59 Gepost op: 22 juli 2011, 22:05:51 »

Jij hebt dan ook geen K-7 gehad, Koor. Ik vond het zelf wel handig dat de foto in review-modus altijd naar beneden blijft wijzen, hoe je de camera ook houdt (zelfs op de kop). Ik begrijp echt niet waarom dit niet meer op de K-5 zit...

Offline starbase218

• Pentaxian
    • *
    « Reactie #60 Gepost op: 23 juli 2011, 00:32:48 »

Ik heb het misschien wat exact (cryptisch?) omschreven. Waar het op neer komt is dat de foto altijd de juiste oriëntatie heeft, hoe je de camera ook vasthoudt. Dat kon de K-7 wel en de K-5 niet meer.

Op de K-5 denk ik dat ik het automatisch roteren juist niet wil gebruiken. Dan kun je foto's die in de portretstand zijn genomen tenminste fullscreen bekijken. Alleen moet je dan de camera dus wel draaien.

Offline Serpiente

• Ouwe getrouwe
    • Amfibieën, reptielen en meer
      • Ronald Zimmerman - Wildlife Photography
    « Reactie #61 Gepost op: 28 juli 2011, 11:27:16 »
    Ik moet zeggen dat Sandisk Extreme III kaartjes er makkelijk uitkomen dan Ultra II kaartjes..

Verder weinig echte nadelen.. Ik moet alleen erg wennen aan het beveiligen van foto's. Op de K10d had je daar een knop voor. Nu moet ik pijltje naar beneden doen om in een menu te komen.

AF mag altijd sneller en nauwkeuriger, maar als je een K10d gewend bent.... 
    | Canon 5D Mark III | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 16-35 F4 L IS USM
    Website: http://ronaldzimmerman.nl/
    Facebook Pagina: https://www.facebook.com/ronaldzimmerman.nl/