Auteur Topic: Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?  (gelezen 11487 keer)

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?
« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2010, 22:05:29 »
Mijn grootste klacht is eigenlijk dat de camera wat trager lijkt te reageren dan de K-7. Ik heb een Sandisk Extreme III class 6 kaartje van 8GB en het is een achteruitgang vergeleken met de K-7. Niet veel, maar voor mij toch een beetje irritant. Misschien biedt een sneller kaartje soelaas.

Ook ik vind het jammer dat de foto in de review-modus niet meer automatisch roteert afhankelijk van hoe je de camera vasthoudt. Een bijbehorende instelling heb ik nog niet ontdekt.

Verder ben ik er zeer mee in mijn nopjes!  thu
Not all those who wander are lost

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 25 november 2010, 22:05:29 »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2010, 22:45:05 »
Bedoel je trager met focussen, Peter, of met het wegschrijven naar de kaart of iets anders?
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2010, 22:45:05 »

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2010, 22:51:38 »
Bedoel je trager met focussen, Peter, of met het wegschrijven naar de kaart of iets anders?

Het wegschrijven en kunnen reviewen duurt langer. Aan de ene kant is dat niet verwonderlijk vanwege de grotere bestanden, maar aan de andere kant was ik het 'snelle' gevoel van de K-7 gewend. DIt heeft niets te maken met de AF of wat er gebeurt nadat je op de ontspanknop drukt: de K-5 is op deze punten beslist sneller dan de K-7. Het probleem is wat daarna gebeurt ;)
Not all those who wander are lost

« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2010, 22:51:38 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25 november 2010, 22:52:25 »
Mijn grootste klacht is eigenlijk dat de camera wat trager lijkt te reageren dan de K-7. Ik heb een Sandisk Extreme III class 6 kaartje van 8GB en het is een achteruitgang vergeleken met de K-7. Niet veel, maar voor mij toch een beetje irritant. Misschien biedt een sneller kaartje soelaas.
Tsja eens even naar gekeken, maar een volle buffer van de K-5 doet er 25 seconden over voor 23 RAW terwijl voor de K-7 16 RAW werden weggewerkt in 9 seconden. Tsja het zijn heel andere bestanden die ook anders bewerkt worden en daarmee is de camera wel langzamer geworden. Bij een voor een shots is de ramp nog wel te overzien. Ik kon niet echt een verschil zien bij LiveView, geen momentcontrole, en de tijd totdat de liveview weer was ingeschakeld.

Even een korte shoot van 30 seconden in Liveview
K-7: 59 RAW -> na de burst dus nog met 1,6 fps
K-5: 57 RAW -> na de burst dus nog met 1,3 fps

De camera is dus niet sneller geworden. Alleen even de vlugge burst en daarna is de PRIME II processor toch het struikelblok denk ik.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 23:35:58 door RonHendriks »

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 25 november 2010, 23:04:42 »
Da's wel handig, Ron, dat jij de K-7 ook nog hebt. Kun je leuk vergelijkingstestjes doen!  thu

Is dat langzame(re) inderdaad iets wat met een snellere kaart opgelost kan worden? Kan een firmware-update daar iets aan verbeteren? Andere opties? Jullie weten al dat ik niet technisch ben, dus ik stel geheel onbekommerd en ongehinderd vragen.  ;)
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #15 Gepost op: 25 november 2010, 23:08:49 »

Is dat langzame(re) inderdaad iets wat met een snellere kaart opgelost kan worden? Kan een firmware-update daar iets aan verbeteren? Andere opties? Jullie weten al dat ik niet technisch ben, dus ik stel geheel onbekommerd en ongehinderd vragen.  ;)

En ik lees als (op dit gebied) niet technisch mensch ook geheel onbekommerd mee en pluck den vruchten daarvan!  :laugh: :laugh: :laugh:

RonHendriks

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 25 november 2010, 23:10:59 »
In mijn K-5 zit mijn snelste kaart die ik heb, een classe 10 kaart, dus daar is niet heel veel winst te verwachten voorlopig.

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 25 november 2010, 23:31:16 »
En een firmware-update?

Maar Ron, jij ervaart 'm dus niet zo zeer als langzamer, maar als niet sneller? (Toch een subtiel verschil.) En is Peter de enige die de K-5 langzamer vindt in de verwerking? 't Zal natuurlijk ook schelen als je hiervoor de K20D had, zoals Koor, maar er zijn er meer die de K-7 hadden/hebben.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 26 november 2010, 00:05:40 »
En een firmware-update?

Maar Ron, jij ervaart 'm dus niet zo zeer als langzamer, maar als niet sneller? (Toch een subtiel verschil.) En is Peter de enige die de K-5 langzamer vindt in de verwerking? 't Zal natuurlijk ook schelen als je hiervoor de K20D had, zoals Koor, maar er zijn er meer die de K-7 hadden/hebben.
Nou ik heb toch echt wel geschreven dat de K-5 langzamer is. Voor een enkel shot is het verschil gewoon klein.

Even de cijfers omgedraaid, die had ik verkeerd geplaatst.

Er is ook veel anders, zo heeft de K-7 nog de "oude" A/D converter die een losse unit in de camera is, terwijl de K-5 een sensor met onboard A/D-conversie heeft. (omzetting van het analoge naar het digitale). De verwerking is dus heel anders en dat zal wellicht ook bijdragen aan het langzamer zijn van het hele proces. Het zou goed kunnen zijn dat juist hier nog wel een bottleneck zit.

Met de K-7 kon je Jpeg's schieten met 14.5 megapixel en 1 ster kwaliteit op volle snelheid tot de kaart vol was. In de praktijk waren dit 306 foto's per minuut die daarmee 8,6 MB/s aan data wegschreven naar de SD kaart (1,69 MB per stuk gemiddelt).

Met de K-5 haal je er 238 op 16 megapixel en 1 ster kwaliteit. Dat zijn er dus maar 4 per seconde gemiddelt (na de snelle burst zakt de snelheid dus). Die brengen een gemiddelde datatstroom van 2 MB/foto en dus 8,0 MB/s aan data verwerkt naar de SD kaart.

Hier neemt de K-5 dus uitzonderlijk extra tijd, niet alleen worden er minder foto's gemaakt, ook de verwerking duurt langer omdat de K-5 een volle buffer heeft die nog geleegd moet worden terwijl de K-7 nooit een volle buffer bereikt. Het is in ieder geval niet de SDHC kaart die hier de bottleneck is (dan kom je uit op 255 foto's per minuut als de 8,6 MB/s de top is, maar ik denk dat die eerder richting de 13-14 MB/s is). In de verhouding met de pixels klopt het ook niet, want dan zou je er toch minstens 274 mogen verwachten als de K-7 het maximale uit de PRIME II processor zou halen.

Dus waar de vertraging ligt is mij nog een raadsel. Zou wel eens goed de sensor (A/D conversie) kunnen zijn.

sterretje

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26 november 2010, 08:20:08 »
Komende van een K10D en een K100D

Negatief ervaren
  • mode dial voelt goedkoop (alsof er meer speling in zit)
  • groen knopje zit voor mij niet echt op de juiste plaats
  • fourway controller geeft nu direct toegang tot de functies inplaats van via de Fn knop; als gevolg daarvan moet je voor selectie van focuspunt eerst de OK knop even ingedrukt houden hetgeen ik een nadeel vind hoewel ik gewoonlijk center focus gebruik

Ook voelt het dat je minder fotos kunt nemen op een batterij lading vergeleken met K10D en K100D; maar dit is niet wetenschappelijk. En het laden van de batterij duurt uren (veel langer dan bij K10D); zal zeker een tweede batterij aanschaffen.

De memory card is wat lastiger maar niet als negatief ervaren; de passing is net wat krapper en hij schiet dus niet door de hele kamer ( :)) maar ik krijg hem er makkelijk uit.

En voor de rest is het tot nu toe allemaal positief. Een briljant stuk techniek waar iedereen stapel verliefd op kan worden.