Auteur Topic: Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?  (gelezen 12916 keer)

Offline vandermark

• Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Re: Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?
« Reactie #20 Gepost op: 26 december 2010, 12:55:15 »
Jou laatste punt vind ik ook nog HEEL erg irritant en een slechte keus... Als je met erg grote diafragma's werkt (1.4 & 2.0) werkt focus&recompose niet goed en wil je snel een focuspunt kunnen selecteren, nu pas ik vaak de instellingen aan omdat ik gewend ben zonder te kijken op het scherm de focuspunten aan te passen...
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 26 december 2010, 12:55:15 »

joco

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2011, 22:32:22 »
Na de serieuze nadelen een kleintje - de programma knop. Waarom is die van plastic? Heerlijk koele metalen body en dan pak je dat knopje vast.......

« Reactie #21 Gepost op: 14 januari 2011, 22:32:22 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2011, 23:05:18 »
Na de serieuze nadelen een kleintje - de programma knop. Waarom is die van plastic? Heerlijk koele metalen body en dan pak je dat knopje vast.......
.......terwijl je al een paar uur in de zon loopt, en gelukkig is dat plastic ding niet loeiheet geworden ;)

« Reactie #22 Gepost op: 14 januari 2011, 23:05:18 »

joco

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2011, 12:59:13 »
Citaat
terwijl je al een paar uur in de zon loopt

Dat is me al een hele tijd niet meer overkomen. Luxe-probleem lijkt me  ;)

RonHendriks

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2011, 15:47:52 »
Het is in ieder geval niet de SDHC kaart die hier de bottleneck is (dan kom je uit op 255 foto's per minuut als de 8,6 MB/s de top is, maar ik denk dat die eerder richting de 13-14 MB/s is). In de verhouding met de pixels klopt het ook niet, want dan zou je er toch minstens 274 mogen verwachten als de K-7 het maximale uit de PRIME II processor zou halen.

Na nog een test kom ik tot de voorlopige conclusie dat de maximale schrijfsnelheid op mijn PQ1 classe 10 kaart zo'n 18 MB/s is.

Offline Fries

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2011, 16:31:45 »
    • fourway controller geeft nu direct toegang tot de functies inplaats van via de Fn knop; als gevolg daarvan moet je voor selectie van focuspunt eerst de OK knop even ingedrukt houden hetgeen ik een nadeel vind hoewel ik gewoonlijk center focus gebruik

Ook voelt het dat je minder fotos kunt nemen op een batterij lading vergeleken met K10D en K100D; maar dit is niet wetenschappelijk. En het laden van de batterij duurt uren (veel langer dan bij K10D); zal zeker een tweede batterij aanschaffen.

De memory card is wat lastiger maar niet als negatief ervaren; de passing is net wat krapper en hij schiet dus niet door de hele kamer ( :)) maar ik krijg hem er makkelijk uit.

De controller is ook voor mij even wennen. De kaartjes komen er bij mij best gemakkelijk uit al lijkt het met de 8Gig kaartjes beter te gaan. Het lijkt wel alsof ze iets dikker zijn.

samoerai

• Gast
    « Reactie #26 Gepost op: 4 maart 2011, 23:03:08 »
    Deze thread maar weer eens een kick geven:

Mijn probleem is back/front focus in lowlight (avond in huis bij lamplicht).
    Zijn er meer mensen met dit probleem ??

Offline Fries

• Forumbeheerder
    • Pentaxian
    • *
    « Reactie #27 Gepost op: 4 maart 2011, 23:21:53 »

Het is mij nog niet opgevallen, maar op het internationale Pentax forum lees ik dat er nogal wat mensen zijn met dit probleem. Een lid heeft de kwestie onderzocht. Zijn resultaten zijn hier te vinden: http://falklumo.blogspot.com/2011/02/lumolabs-pentax-k-5-low-light-focus.html. Op dat internationale forum heeft de forumbeheerder gemeld dat er een firmware oplossing komt, maar hij citeert anonieme bronnen.

Vriendelijke groeten,

Remco

Offline Asahiflex

• Een heel aardige
    • Forumbeheerder
    • Pentaxian
    • *
    • Jampotjesmeester / HEROHELD
      • Asahiflex' fototas
    « Reactie #28 Gepost op: 4 maart 2011, 23:25:49 »

Ik heb het probleem zojuist geconstateerd. Maar dan praten we over erg donkere omstandigheden (de groene AF assist lamp gaat dan net niet aan) en ik fotografeer nauwelijks/nooit in die situaties. Toch hoop ik dat het probleem opgelost wordt.
    Not all those who wander are lost

samoerai

• Gast
    « Reactie #29 Gepost op: 6 maart 2011, 00:52:01 »
    Bij mij ook met de groene AF lamp focusprobleem, valt me wel op dat hij tijdens de eerste poging brandt en daarna bij volgende pogingen uit blijft.
    Als ik de body uitschakel en weer inschakel gaat opnieuw tijdens de eerste keer focussen de lamp aan maar als ik dan niet afdruk maar opnieuw focus blijft hij uit, vreemd toch?

Het probleem openbaart zich bij normaal gloeilamp licht, voldoende om bij te lezen, lijkt me voldoende toch om foto's te maken.

Met iso 1600 en een diafragma van 4.0 haal ik een belichtingstijd van 1/60, ik heb met mijn K20D wel eens op 1/6 scherp geschoten dusss

Ben erg benieuwd naar de komende firmware (die hopelijk snel komt)