Auteur Topic: Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?  (gelezen 12910 keer)

Offline Peet

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • In ontwikkeling...
    • PPG
Re: Zijn er ook dingen die tegenvallen van de K-5?
« Reactie #40 Gepost op: 26 april 2011, 20:37:32 »
Gaat op tilt terwijl je net aan de andere kant van de wereld bent. Liet zich niet meer uitschakelen met de aan/uit knop, maar alleen nog door de batt. er even uit te halen. Dat is dan niet goed voor je bloeddruk.
"The world is my garden. Please keep it clean."

http://500px.com/peetbijsterveld

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #40 Gepost op: 26 april 2011, 20:37:32 »

sterretje

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 26 april 2011, 21:33:51 »
Ik heb het lijstje bijgewerkt:

Bij sommige camera's:
- vlekjes op/in de sensor. is opgelost
- SD kaartje is moeilijk te verwijderen gaat wat stroever dan K10D, dat is alles
- dekseltje van de USB-aansluiting ziet er niet waterdicht uit omdat het niet vergrendeld kan worden heb in de pissende regen gefotografeerd en er geen water in gekregen
- max 5 1/2 minuut filmen mogelijk op FullHD 3 sterren koop een video camera ;)
- heeft (nog) niet de functie: autoroteren van een portretfoto
- ongewenst inschakelen van LV omdat het knopje in de weg zit is me nog niet overkomen maar we laten 'm staan
- schrijft de foto's traag naar SD kaartje is dat niet opgelost met een software update
- mode dial voelt goedkoop (alsof er meer speling in zit) Waarom is die van plastic?
- groen knopje zit voor mij niet echt op de juiste plaats raak er aan gewend
- fourway controller geeft nu direct toegang tot de functies inplaats van via de Fn knop; als gevolg daarvan moet je voor selectie van focuspunt eerst de OK knop even ingedrukt houden hetgeen ik een nadeel vind hoewel ik gewoonlijk center focus gebruik raak je aan gewend, en zoals gezegd ik gebruik meestal center focus
- het laden van de batterij duurt uren koop een reserve batterij ;) en een reserve lader
- heeft een probleem met back/front focus in lowlight. Het probleem openbaart zich bij normaal gloeilamp licht, voldoende om bij te lezen. heeft iemand dat probleem nog na de software update?
- het metaal blijkt ook een nadeel te hebben - het krast makkelijk. De verf gaat er snel af.
- een enkele keer een probleem met de aansturing van de HSM
- vastloper in de LiveView-Modus
- een foto genomen in portrait roteert niet automatisch in het lcd-display was al eerder genoemd
- de horizon indicatie is niet altijd zuiver
- hij maakt 2 foto's in de Single Shot-modus
- de spiegel klapt 2x op en het diafragma doet ook mee

grWim
Zo, is je lijstje even wat schoner en heb je minder argumenten om de K5 niet aan te schaffen  :P
« Laatst bewerkt op: 27 april 2011, 07:59:23 door sterretje »

« Reactie #41 Gepost op: 26 april 2011, 21:33:51 »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 26 april 2011, 21:43:03 »
Zo, is je lijstje even wat schoner en heb je minder argumenten om de K5 niet aan te schaffen  :P
iets te enhousiast gestreept denk ik.

- De processing van foto's is nog steeds ronduit traag te noemen in vergelijk met camera's uit deze categorie. Daarvoor is een nieuwe electronische lay-out nodig met een snellere processor, of een dual core, zodat ook gebruik kan worden gemaakt van de schrijfsnelheid die UHS-I kaarten bieden.
- Het probleem met focussen in Low light of lamp licht is zeker nog niet opgelost. Ik vrees dat dat met de K-5 altijd een beetje behelpen zal blijven.

« Reactie #42 Gepost op: 26 april 2011, 21:43:03 »

sterretje

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 27 april 2011, 07:58:33 »
Zou kunnen ;)

Enige vergelijking die ik heb is een K10D en een K100D. K5 zou iets langzamer kunnen zijn, maar ik heb het nog niet als probleem ervaren.
Voor je tweede punt heb ik de doorstreping weer verwijderd.

Offline PP

• Seniorlid
  • just touch a Takumar
« Reactie #44 Gepost op: 27 april 2011, 09:31:45 »
ben het met Ron wel eens: het wegschrijven van de K-5 is ( in vergelijking met de K-7) dramatisch langzaam, heb nog gekeken of het aan de instellingen ligt, maar heb niets kunnen ontdekken. Dit is/blijft een opvallend minpunt van deze camera, voor de rest is het een fantastische machine,

Paul
Just focus a Takumar

samoerai

• Gast
« Reactie #45 Gepost op: 27 april 2011, 12:46:25 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wegschrijfprobleem niet herken, ik kom echter van de K20D. Hoe openbaart dit probleem zich bij jullie, duurt het lang voordat je een plaat terug kunt kijken ? of kun je niet in burst schieten ? Ik schiet overigens alles in DNG RAW en zelden in JPG.

Offline PP

• Seniorlid
  • just touch a Takumar
« Reactie #46 Gepost op: 27 april 2011, 14:46:22 »
je kan wel heel wat in burst schieten, dat is het probleeem  niet, maar voordat je alle foto's kan bekijken duurt wel tergend lang. Ik geef wat tijden:

1 foto bekijken: na 3 sec.; 3 foto's bekijken: na 10 sec.; 6 foto's bekijken: na 20 sec.
De K-7 doet dat minstens 2x sneller: resp 1.5 sec; 3 sec. en 10 sec.
Just focus a Takumar

RonHendriks

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 27 april 2011, 15:17:43 »
Ik kan niet zo goed fotograferen en dat compenseer ik door afentoe maar wat extra veel te schieten. Als je een buffer vol schiet met RAW, 22-24 foto's dan duurt het 32-34 seconde voor deze geleegd is. Probleem in deze is gewoon het gebruik van 14-bits i.p.v. 12 bits bij de K-7 terwijl de pixels zijn toegenomen en de processor niet verandert is.

Met de K-7 kon je met jpg op 1 ster kwaliteit blijven schieten, dan kon je 306 foto's per minuut maken (5,1 fps). Met de K-5 val je nadat de buffer vol is terug op een lagere snelheid en haal je 1,25 fps. Overigens was dit met de eerste firmware toen we nog een kleine buffer hadden anders en kwam je uit op zo'n 4 fps.

Voor een deel dus software in de camera en voor een deel dus toegenomen verwerkingshoeveelheid.

Offline lidy

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
« Reactie #48 Gepost op: 30 april 2011, 18:44:05 »
Mijn eerste eigen ervaringen:

1. Jammer dat het deurtje waarachter het SD-kaartje zit niet meer zo'n mooi slotje heeft. Dat vond ik toch meer solide/degelijk overkomen dat het nu gehanteerde schuif-/duwsysteem (zat trouwens ook op de K100DS als ik me goed herinner).
2. Knopje bovenop de mode-dial dat je moet indrukken voordat je een andere modus kunt instellen.

't Zijn maar kleine dingetjes, hoor en je went er snel aan, maar op de K20D vond ik die net wat handiger/beter.
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline starbase218

• Professioneel glas bestaat niet, want glas kan geen facturen schrijven.
  • Pentaxian
  • *
  • Ik ben een Peter. Dus wat ik ook doe, ik Peet.
« Reactie #49 Gepost op: 1 mei 2011, 00:26:14 »
je kan wel heel wat in burst schieten, dat is het probleeem  niet, maar voordat je alle foto's kan bekijken duurt wel tergend lang. Ik geef wat tijden:

1 foto bekijken: na 3 sec.; 3 foto's bekijken: na 10 sec.; 6 foto's bekijken: na 20 sec.
De K-7 doet dat minstens 2x sneller: resp 1.5 sec; 3 sec. en 10 sec.

Heb je dat met hetzelfde kaartje getest? Dat kan veel verschil maken.
Photography is like swimming. Just do it and you'll learn how.