Auteur Topic: Vraag over flitsers  (gelezen 4448 keer)

Offline Tonny

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • natuur liefhebber fotograaf
    • natuur en macro fotograaf
Vraag over flitsers
« Gepost op: 13 december 2010, 13:59:23 »
Met min of meer deze setup :

heb ik de foto's gemaakt in dit en deze topics.

Goed voor ruim voorbij de 10:1
George, Jos? ik heb nog een paar vragen betreffende flitsers.
 kun je eigenlijk met een trigger alle soorten flitsers aansturen, of heb je speciaal een flitser nodig
 die de pttl aanstuurt, in het filmpje van Thomas Shahan zie je dat hij een oude vivitar flitser heeft op zijn K200D,
 die samen werkt met de trigger.
 ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel,want ik heb geen sikkepit verstand van flitsers.
 ook werkt hij met teleconverters en tussenringen zonder electrische kontakten?? ???
 hoe werkt dan de besturing van de flitser.
 gr tonny

« Laatst bewerkt op: 13 december 2010, 14:01:47 door tonysettanta »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Vraag over flitsers
« Gepost op: 13 december 2010, 13:59:23 »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: Vraag over flitsers
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2010, 15:19:01 »
Tonny,

dit hoort eigenlijk meer in een flitsrubriek thuis, maar vooruit dan maar  :police:
Onderstaande verhaal er even vanuitgaande dat de oude flitser een lage ontsteekspanning heeft, anders gebeuren er heel andere dingen  ::)

Alle niet pentax systeem (of compatibele zoals bepaalde metz) flitsers snappen niets van p-ttl, en de camera gaat er dan van uit dat een 'domme' flitser aangesloten is.
Een 'domme' flitser direct op de camera of via flitssnoertje,  ontsteekt altijd op het moment van opname, dus niets voorflitsen of zo.
Een draadloze radio trigger (cactus, pocket wizard, of wat voor chinese kloon dan ook) gedraagt zich als 'domme' flitser.
Enige vorm van belichtingsautomatiek is er ook niet meer trouwens, zet de camera maar op X dus.

Draadloos triggeren via de ingebouwde camera flitser gaat goed met pentax P-TTL flitsers (of compatibele Metz etc.) en lenzen op de A stand.

Draadloos triggeren via de ingebouwde camera flitser gaat ook met simpele optische slave flitsers, als de camera niet weet wat er aan lens op de camera zit. Dat is dus zodra er geen A contact informatie meer is (lens van A stand af, niet A tussenringen etc.).
De belichting moet dan weer geheel manueel uitgezocht worden, zet de camera maar weer op X.

Ik hoop dat ik dit zo goed uitleg, anders ben je op de betere educatieve eigenschappen van Jos aangewezen. ::)

« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2010, 15:19:01 »

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
    • www.pbase.com/joskwaspen
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2010, 20:49:23 »
Tonny,

Van het gebruik van losse flitsers heb ik geen enkele ondervinding.
Daarom heb ik gekozen voor de "toestelflitser met koker" maar dan ook voor Pentax-A macro lenzen gecombineerd met een keuze uit andere lenzen omgekeerd ervoor of voor de combinatie met tussenringen met contacten,
zodat ik de regeling van de flitskracht steeds in de hand heb zonder het iedere keer opnieuw te moeten uittesten.
Ook vind ik de omvang van deze combinaties handiger bij mijn manier van werken t.o.v. het systeem met een losse flitser en een grote diffusor.

Om deze reden zal ik niet vlug beginnen aan de systemen zoals George die hierboven goed beschreven heeft.

Groeten,
Jos

« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2010, 20:49:23 »

Offline Tonny

• Pentaxian
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14 december 2010, 10:40:15 »
 dus als ik het goed begrijp Jos, dan lijkt me het beste systeem gewoon de macrotoeter met
 de A lenzen , als je tenminste de flitsbesturing in de hand wilt houden?
 een andere mogelijkheid zoals aangegeven door George; als je tenminste met een losse flitser wilt werken zoals
 Thomas Shahan, is een P-ttl gestuurde flitser;  met een bouncer en ook weer met A lenzen!
  aan deze mogelijkheid zie ik ook wel weer een uitdaging.
 je zult dan met een soort van draaibare flitsbeugel moeten werken, met een bouncer, [difussor ] die dus net over de lens flitst?
 alleen Shahan werkt m.i. zo te zien niet met een p-ttl gestuurde flitser.
 Jos en George dank voor jullie reactie.
 gr tonny
« Laatst bewerkt op: 14 december 2010, 12:51:29 door tonysettanta »

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2010, 11:13:25 »
Op zijn website staat Thomas Shahan met 1 flitser, vermoedelijk PTTL maar dat maakt niet zoveel ui dat kan ook manueel.
De foto's vertellen mij een ander verhaal soms heb je tegenlicht, strijklicht, effectlicht, enz....
Heb ook zijn verhaal gelezen en heel simpel uitgedrukt zegt hij: veel fotograferen en het zelf leren

Offline Tonny

• Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2010, 12:48:38 »
 met 1 Vivitar 3500 flitser dat klopt Guido.
 maar de 2800 is al een oudje dus kan geen P-ttl flitser zijn m.i.
 denk zelf dat hij de flitser en de lens op een vast getal heeft staan. ???
 gr tonny.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2011, 19:06:59 door tonysettanta »

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #6 Gepost op: 14 december 2010, 13:03:52 »
denk zelf dat hij de flitser en de lens op een vast getal heeft staan. ???

En dat is ook helemaal geen probleem met macro, je stelt met tussenringen etc. toch ongeveer eenzelfde vergroting in, een vast diafragma, sluitertijd  X (=1/180 voor pentax), en dan heb je met een paar testopnames zo de belichting ingesteld met liefst een flitser die de flitsintensiteit in stapjes aan kan passen.
De belichting is hoofdzakelijk afhankelijk van ISO, diafragma en vergroting. En die verander je toch niet zoveel als je achter een insect of zo aan het jagen bent, scherpstelling gaat toch door camera met lens en al  naar voor en achter te bewegen.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2010, 13:34:09 »
Zoals ik al zei P-TTl of manueel maakt niet veel uit.

Wel zie ik goed belichte achtergronden en daar is een bijkomende lichtbron voor nodig.
Owel gaat hij z'n flitslicht afstemmen op het aanwezige daglicht, of er is nog een lichtbron.

Guido

Offline Tonny

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2010, 15:38:53 »
 @   George: je hebt inderdaad gelijk, meestal heb ik het diafragma ergens tussen de f11 en f 22 staan.
       en dan heb je met de sluitertijd; de flitsintensiteit van 180e zo aangepast.
 @  Guido: zou het niet zo zijn dat de diffusor die bij Thomas Shahan zo erg groot en breed is
        volgens mij veel beter de situatie uitlicht dan de flitskoker?
        gr tonny.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2010, 16:40:36 »
Hij is idd redelijk groot maar of dat de achtergrond helemaal uitlicht?
In vele gevallen wel. Maar de kleurijke achtergronden staan in schril contrast met de werkelijkheid dus ik vermoed dat daar ook iets gedaan is.

Guido