Auteur Topic: Mijn macro techniek  (gelezen 4952 keer)

gummarus

• Gast
Mijn macro techniek
« Gepost op: 15 december 2010, 20:17:56 »
Hoi, ik zal hier uit de doeken doen hoe ik mijn macrofoto's schiet.

In den beginne,

Ik had in het begin helemaal geen sjoege van macrofotografie totdat ik hier (en elders) foto's zag van Rense, Jos Kwaspen en andere (ik wil niemand te kort doen maar deze heren zijn meesterlijk) . Ben me er in gaan verdiepen en heb de technieken bestudeerd van de genoemde fotografen (Rense heeft het beschreven op zijn persoonlijke blog http://renseblog.stellaria.nl/#category8 ) van Jos kan ik het even niet terugvinden maar de technieken die zij gebruiken komen hier overeen: stel de macrolens in zijn uiterste stand in en beweeg de camera naar het onderwerp, (en eventueel met je vrije hand takje wegduwen o.i.d.) en druk op de knop.

Dat is helemaal niets voor mij  :laugh:  Als ik de camera met 2 handen vasthoudt beweeg ik nog...dus ik ben een alternatief gaan zoeken.

Die heb ik gevonden door gebruik te maken van statief met macroslede (Manfrotto 545). Doordat het statief in de wei niet stevig genoeg staat tussen gras had ik nog steeds last van bewegingonscherpte door het indrukken van de knop. Dat is opgelost met een afstand bediening.

Eigen werkt het zelfde voor bovengenoemde techniek, lens in macrostand en de slede bewegen totdat je gewenste scherpdiepte bereikt. Nadeel is je hebt meer tijd nodig je setup op te stellen, (al ben ik er wel handig in geworden) en kan het beoogde onderwerp (sneller) afschrikken. Vaak is de aantrekkingskracht van de bloemen of planten groter dan het schrik effect van je aanwezigheid, dan blijven ze hopelijk net lang genoeg erop zitten en/of komen terug nadat je camera staat en zelf afstand neemt. Geduld moet je hebben...heel veel geduld  8)

Mijn flitskoker is afgeleid van het type Pringles, ik heb er 2 in elkaar geschoven waardoor ik hem voor verschillende lenstube lengtes kan gebruiken.

Dat ziet er zo uit, het statief heb ik even niet voorhanden.

Op deze manier heb ik best leuke plaatjes geschoten.

-

Hopelijk kan ik hiermee de bezoekers zonder vaste hand van dienst zijn.

Een ding is zeker: als je eenmaal gegrepen worden het macrovirus, kom je er niet meer vanaf  ;D

mvg Daan

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Mijn macro techniek
« Gepost op: 15 december 2010, 20:17:56 »

Offline bram.tromp

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Een wijze uil is ook begonnen als uilskuiken
Re: Mijn macro techniek
« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2010, 20:26:52 »
Wow Daan. Dat is geweldig.
Leuk om te lezen hoe je tot deze eenvoudige doch zeer doeltreffende oplossing bent gekomen.
Ik neem mijn  pet diep af voor je.
Groet Bram,

Ik had besloten om slapend rijk te worden.
Ik kon alleen niet in slaap komen.

« Reactie #1 Gepost op: 15 december 2010, 20:26:52 »

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2010, 20:41:10 »
Wow Daan. Dat is geweldig.
Leuk om te lezen hoe je tot deze eenvoudige doch zeer doeltreffende oplossing bent gekomen.
Ik neem mijn  pet diep af voor je.

Ik ga met Bram mee!

« Reactie #2 Gepost op: 15 december 2010, 20:41:10 »

Offline Ruud

• 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
  • Wat geweest is is geweest
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2010, 20:55:05 »
Leuk om te lezen en te zien, Daan. Bedankt!
Met vriendelijke groet,
Ruud

Offline kokkieblanda

• Pentaxian
  • *
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2010, 20:59:28 »
leuk he, macrofotografie ;D
ik herken het virus ;)
leuk en duidelijk verhaal
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my Books | Nature&Wildlife

foto-ivo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2010, 17:40:42 »
Zoals door de rest al gezegd, een duidelijk verhaal vefrgezeld van hele mooi foto's. Zie door jou dat er een apart deel voor macro op het forum is. Had er een paar op tonen gezet. Maar dat worden er straks als er buiten weer wat te zien valt, wel meer. Dank voor de tips en groet,

Ivo ;)

Offline Ruud

• 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2010, 18:16:17 »
Macro-foto's mogen gewoon in de fotohoek geplaatst blijven worden. Hier zijn foto's meer om dingen te verduidelijken in een verhaal.
Met vriendelijke groet,
Ruud

foto-ivo

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2010, 18:23:01 »
Dank je Ruud!!  :)

gummarus

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 16 december 2010, 20:26:04 »
Dank voor de leuke reacties...hopelijk gaan we meer macro's zien in het nieuwe seizoen.

@Ruud ik denk dat als de macro foto's apart gepost worden in een macro hoek zoals hier dat je daarmee de macrofotografen een groot plezier mee doet. Voor bezoekers die daar naar geinteresseerd zijn is het lekker overzichtelijk. Ik vergeet eigenlijk in de startpost te melden dat het leukste eigenlijk is s'avonds achter de computer uitzoeken wat je nou precies heb vastgelegd. Dan zou een apart hoekje met macro's van iedereen ook uitkomst kunnen bieden met het determineren.

mvg Daan

Offline Ruud

• 19-06-2014
  • Founding Father
  • Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 17 december 2010, 06:52:41 »
Het andere forum heeft die keuze zo gemaakt. Wij willen graag de foto's van alle soorten bij elkaar houden en binnen de fotohoek op een andere manier onderscheid maken. Hier alleen ter illustratie dus s.v.p.
Met vriendelijke groet,
Ruud