Auteur Topic: Mijn macro-alaam  (gelezen 8830 keer)

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
    • www.pbase.com/joskwaspen
Mijn macro-alaam
« Gepost op: 27 december 2010, 22:38:56 »
Vooraf:

Sorry aan de andersdenkenden, maar mijn volledig alaam bestaat uitsluitend uit puur Pentax-materiaal, behalve één, maar daarvoor bestaat geen Pentax-alternatief (verderop meer hierover).

Al mijn aankopen heb ik gedaan in functie van een bepaald resultaat in telkens bepaalde omstandigheden.
M.a.w. sommige stukken overlappen elkaar, maar voor het bereiken van een specifieke sfeer toch weer niet.

De camera's.

Een Pentax K10D en een Pentax K-x.

De K10d blijft voor mijn macro-werk een ideaal toestel: stevig en zeer stabiel in mijn hand liggend voor het manuele focussen met één hand.
De K-x had ik er bij genomen omwille van de betere ruisprestaties bij hogere iso-waarden, wanneer ik zou werken bij uitsluitend natuurlijk licht.
Het is een plezierige all-round camera, maar voor mij te klein en te licht voor mijn manier van macro's maken.
Ook mis ik hier de rode scherpstelindicatie in het beeld. Misschien moet ik hem volgend seizoen vervangen door een K-r.

Een zeer belangrijk hulpmiddel dat ik aan beide camera's heb toegevoegd is de zoekerloep O-ME53. Om goed manueel te kunnen focussen kan ik ze niet meer missen.

Lenzen en toebehoren.

1. Pentax Takumar-lenzen

Als het een keer zo goed als volledig windstil is met daarbij nog een zacht licht en als ik ervoor in de stemming ben, dan werk ik graag met Takumars ofwel met volledig geopend ofwel nauwelijks gesloten diafragma's
om te schilderen.
Hiervoor gebruik ik de  Preset macro Takumar 50mm F4 (1:1)
                                     s-m-c Takumar 100mm F4 macro (1:2)
                                     Auto Takumar 85mm F1,8 met tussenringen M42
                                     Preset Takumar 200mm F3,5  met tussenringen M42

Enkele voorbeelden:

K10D   Preset Takumar 50mm F4

K-x   Preset Takumar 200mm F3,5  met 3 tussenringen

K10D   Auto Takumar 85mm F1,8 met tussenringen

2. Pentax A - lenzen

Deze gebruik ik zowel zonder als met flitser.

P-A macro 50mm F2,8 (1:2)
P-A zoom 35-70mm F4 ( met een hele mooie macro-stand op de 70mm - 1:2,7)
P-A macro 100mm F4 (1:2)

Enkele voorbeelden:

K10D   A macro 50mm F2,8    tussenringen 52mm   met toestelflitser en koker

K10D  A zoom 35-70mm F4  met tussenring   zonder flits

K-x   A macro 100mm F4  met C.U.-lens T80   zonder flits

3. Pentax F - lenzen

Omdat ik al meerdere lenzen had tussen 50 en 100mm, wou ik ook wel eens verder gaan. Maar hier laat Pentax ons in de steek.
Dé LENZEN bestaan wel, nl. de A* en FA* 200mm F4 macro ED, maar die vind je slechts eenmaal om de zoveel jaren en dan nog voor onmogelijke bedragen.
Bovendien worden soortgelijke lenzen van andere fabrikanten (Sigma 150 en 180mm en Tamron 180mm) niet of niet meer met een Pentaxvatting aangeboden.
Om dit te omzeilen heb ik de Pentax-F macro 100mm F2,8 (1:) aangeschaft. Deze lens heeft in zich al een 1:1 vergroting, dus zonder extra hulpmiddelen zoals bij mijn andere 100mm-lenzen.
Ik veronderstel, maar nog niet uitgetest, dat ik hiermee dan in de 1:1 toch een grotere scherptediepte kan bereiken.

K10D   F macro 100mm F2,8    zonder flits

Om wat meer mm te winnen heb ik ook de Pentax-F zoom 35-135mm F3,5-4,5 aangeschaft. Deze heeft een close up-stand op de 135mm (1:4).
Op deze stand, met een minimum scherpstelstafstand van 75 cm, wil ik verder experimenteren met tussenringen om een stuk in de richting van 1:1 met een 135mm te gaan.

4. Hulpmiddelen

Om de vergrotingsfactor van bovenstaande lenzen te verhogen.

- Set van 3 tussenringen (13+21+31mm) met contacten. Gevonden bij  www.foto-tip.pl  maar ze zijn daar al een hele tijd niet meer beschikbaar.
  Dus alle belichtingsfuncties zijn van op de camera te bedienen zonder problemen.

- Omkeerring 49/49mm om een 28, 35, 50 of 55mm-lens omgekeerd te monteren voor een A50 of A100mm.

- Omkeerring 49/52mm om de Auto Takumar 85mm F1,8 omgekeerd te monteren voor de A100mm.

- Macro-voorzetlenzen. Ik heb er van Pentax en die hebben ook de SMC-coating. De S25 en de S40 voor een 50mm-lens  en de T80 voor een 100mm-lens brengen de 1:2 al een heel stuk richting 1:1.

- De flitskoker op de ingebouwde toestelflitser.
  Hiermee kan ik zolang er nog voldoende licht is om te kunnen focussen macro's van uitstekende kwaliteit blijven maken.
  Voor de verschillende lengtes van combinaties heb ik meerdere kokers gemaakt.
  Misschien komt er binnenkort ook een telescopisch model.

- Voor het werken met extreme vergrotingen heb ik nog het volgende in huis. Heb er wel nog niet met gewerkt, maar dat kan nog komen.
     - Set van 3 tussenringen Pentax K zonder contacten.
     - 1 Tussenring Pentax K zonder contacten van 50mm.
     - Omkeerring Pentax K naar 49mm filterdraad.
        Hiermee kan ik dan een 28, 35, 50 of 55mm-lens omgekeerd monteren op 50 tot 115mm tussenringen.
        Om heel precies te kunnen focussen heb ik dan nog een originele Pentax instelslede.
        Natuurlijk wordt in dit geval alles op een statief gemonteerd.
        En ook hier kan weer met de flitskoker gewerkt worden, alhoewel ik dan de flitsautomatiek zal moeten missen.

Voor meer voorbeelden met diverse lenzen en combinaties en de nuttige technische informatie verwijs ik graag naar mijn pbase-site.

Groeten,
Jos

« Laatst bewerkt op: 27 december 2010, 23:32:23 door Jos Kwaspen »

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Mijn macro-alaam
« Gepost op: 27 december 2010, 22:38:56 »

florian1200

• Gast
Re: Mijn macro-alaam
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2010, 23:03:25 »
Geweldig Jos!  thu

« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2010, 23:03:25 »

Offline kokkieblanda

• Pentaxian
  • *
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2010, 07:32:24 »
een duidelijk en uitgebreid verhaal met mooie voorbeelden erbij, complimenten thu
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my Books | Nature&Wildlife

« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2010, 07:32:24 »

Offline Hen

• Pentaxian
  • *
    • Hen Metsemakers
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2010, 10:56:39 »
Mooi mooi Jos, daar kunnen de macrofielen hier nog wat van opsteken!

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2010, 14:42:21 »
idd Jos mooi samengevat!

Kreeg die uitleg al mondeling waarvoor dank.

Citaat
Ik veronderstel, maar nog niet uitgetest, dat ik hiermee dan in de 1:1 toch een grotere scherptediepte kan bereiken.
hier vrees ik voor. De DOF bij 1:1 is altijd dezelfde welke lens je ook gebruikt.
Met kortere brandpunten heb je wel een bredere hoek (meer in de achtergrond) en ook de overgang van scherp naar onscherp is geleidelijker.

Voordeel van de F 100 macro is wel dat je ze helemaal kan sluiten zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

Guido

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2010, 15:29:06 »

hier vrees ik voor. De DOF bij 1:1 is altijd dezelfde welke lens je ook gebruikt.

Guido, dan is de DOF van een A 100 F4 (1:2) + de nodige tussenringen tot 1:1 precies gelijk aan de DOF van een F 100 F2,8 op 1:1.
Ik dacht dat tussenringen de DOF zouden verkleinen?

Groeten,
Jos

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2010, 15:35:53 »

dit klopt.

Voordeel van de F 100 macro is wel dat je ze helemaal kan sluiten zonder zichtbaar kwaliteitsverlies.

En dit kan alleen kloppen als je wel een heel erg slecht exemplaar hebt, vanaf F11 etc. doet diffractie de kwaliteit afnemen, tenzij je denkt dat de lens op F22 staat, maar het diafragma niet meer goed sluit, en dus eigenlijk F11 of zo  gebruikt, maar dat moet je zien aan een overbelichte opname.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2010, 18:05:43 »
het verlies zal er wel zijn maar het is nauwelijks zichtbaar en zeker niet storend.

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2010, 13:54:16 »
Ik heb deze week vakantie en dan is het juist zo'n triestig grijs weer buiten.

Daarom ben ik binnen maar begonnen met testjes om nog wat vragen in mijn starttopic op te lossen.

1. Vergrotingsfactor van de F zoom 35-135 verhogen op de 135mm:
Met 52mm tussenringen kwam ik tot factor 1:2.
Ik zat dan op 35cm vanaf voorkant lens tot onderwerp(= een mooie afstand), maar de flitskracht van de toestelflitser met koker was zelfs met kracht +1 nog te zwak voor een goede belichting.
Met de A100mmF4 zit ik voor 1:2 op 25cm en heb ik geen belichtingsproblemen.
Ik schrijf het systeem nog niet af, maar dan zal ik moeten werken met een krachtigere losse flitser à la Shahan.

2. Op weg naar het extreme:
Tussenringen 115mm + omgekeerde 28mm-lens geeft een vergroting van 5,87:1 (gemeten met een foto van een meetlatje: 4mm wordt 23,5mm)
Tussenring 50mm + omgekeerde 28mm-lens geeft een vergroting van 3,61:1 (6,5mm wordt 23,5mm).
Dit was uit de losse hand nog juist te doen:

met toestelflitser en koker
1/180sec   f/11   iso100   Av-stand

(De dode wespjes hadden zich de laatste weken in een potje en in de vrieskou buiten nog goed bewaard.)

3. Nog een vraag:
Als ik met de A100F4 + een omgekeerde prime ervoor werk, dan staat deze prime met het diafragma volledig open en scherpstelling op ∞.
Heeft het zin om de prime ook nog verder te diafragmeren om een grotere DOF te bekomen?

Ik heb ondertussen het antwoord al gevonden: VIGNETTERING.

Groeten,
Jos
« Laatst bewerkt op: 29 december 2010, 16:04:32 door Jos Kwaspen »

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
  • natuur liefhebber fotograaf
    • natuur en macro fotograaf
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2010, 18:42:26 »
 waar krijg je eigenlijk de betere resultaten mee Jos,
 met een zoals bij mij met de Sigma 105mm en een set originele tussenringen.
 of de 105mm met een teleconverter en omgekeerde 28 of 50mm lens.
 en hoever moet je dan wel diafragmeren, en wat blijft er dan nog scherp?
 je dof blijft dan toch wel erg minimaal toch?
 gr tonny.

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 29 december 2010, 21:03:38 »
Tonny,

Als we praten over minstens 2:1 ,dan zou ik in jouw geval kiezen voor een systeem waarbij je alle automatiek tussen camera en lens blijft behouden.
En dat wordt dan: de sigma 105 + omgekeerde 50mm + toestelflitser met koker en werken in de M-stand met 1/125sec à 1/180sec - f/16 à f/19 - iso100 en eventueel wat spelen met de flitskracht.

Zonder te stacken zal de scherptediepte beperkt blijven, maar daar kun je ook voor kiezen door precies die onderwerpen te nemen die helemaal geen last hebben van die beperkte scherptediepte.
Een heel mooi voorbeeld is dit van een collega bij Belgium Digital en die ook inzendt op de mooie site van Guido.
KLIK
Deze foto is gemaakt met een Sigma 105 + omgekeerde 50mm + flitser (f/16 - 1/160sec - iso100).
Verder nog wat informatie van de auteur: "Is een stack van 3 foto's voor enkele details, maar 1 foto volstaat eigenlijk ook".

Als je een 50mm hebt (diafragma volledig open en scherpstellen op ∞) en een omkeerring (éénmaal filtermaat van de Sigma 105 en éénmaal filtermaat van de 50mm) dan kan je onmiddellijk beginnen te oefenen
met bij vb één of twee lucifers voor een mooie bloem.
Omkeerringen in vele maten vindt je bij www.fotofilter.nl

Groeten,
Jos
« Laatst bewerkt op: 29 december 2010, 21:30:29 door Jos Kwaspen »

Offline bram.tromp

• Pentaxian
  • *
  • Een wijze uil is ook begonnen als uilskuiken
« Reactie #11 Gepost op: 29 december 2010, 21:17:05 »
Wat een geweldig informatief topic Jos.
Erg mooi dat je dit ook nog eens voorziet van prachtige foto's
Helemaal top thu
Groet Bram,

Ik had besloten om slapend rijk te worden.
Ik kon alleen niet in slaap komen.

Offline wllm

• Pentaxian
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 30 december 2010, 09:54:11 »
Een mooi verslag Jos, m'n complimenten.

foto-ivo

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 30 december 2010, 11:09:26 »
Fantastische foto's en fantastische uitleg  thu. Waar blijft de lente  >:(

groet, Ivo

Offline Peet

• Pentaxian
  • *
  • In ontwikkeling...
    • PPG
« Reactie #14 Gepost op: 30 december 2010, 20:46:47 »
Jos, bedankt voor een kijkje in de keuken thu. Je uitleg staat bij mijn favorieten.
"The world is my garden. Please keep it clean."

http://500px.com/peetbijsterveld

Offline koor

• † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #15 Gepost op: 31 december 2010, 14:23:16 »
Jos, geweldig stuk werk!
Hartelijk dank namens deze macroleek.

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 3 januari 2011, 19:07:18 »
Jos allereerst alvast hartelijke dank voor je fantastische toelichting en foto's die het een en ander verduidelijken.
sorry reageer een beetje laat, door omstandigheden.
je zegt dat je in mjn geval zou kiezen voor de Sigma105mm en de 50mm omgekeerd hier weer op.
ik heb helaas nog geen 50mm A objectief, die moet ik echt ook nog een keer hebben.
voor wat het stacken betreft ,heb ik het waarschijnlijk nog niet helemaal begrepen.
als je stackt ga je dan telkens een stukje naar voren, of b.v naar achteren?
of verleg je de scherpte met de scherpstelring steeds, om een stukje verder weer opnieuw scherp te stellen?
en hoeveel foto''s moet je dan ong.. maken.
gr tonny.

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #17 Gepost op: 3 januari 2011, 20:02:33 »
Stacken kan je al met wee foto's maar hoe meer foto"s hoe groter de (kunstmatige) dof

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 3 januari 2011, 20:26:04 »
Tonny,

De omgekeerde 50mm-lens moet helemaal geen A-lens zijn.
Die A is alleen belangrijk voor de +/- 100mm-lens die op de camera zit en er voor zorgt dat alle automatiek behouden blijft (voor de belichting en het flitsen).

Geschikte 50mm-lenzen vindt je gemakkelijk en heel goedkoop: vb M50F1,7 of alle Takumars 55F1,8.

Het was niet mijn bedoeling om je onmiddellijk aan het stacken te zetten en daarom is mijn voorbeeld dan toch niet 100% geslaagd gekozen.
Ik bedoelde dat te kiezen voor een tamelijk vlak onderwerp tegen een onscherpe achtergrond het volstaat met één extreme opname.

Groeten,
Jos

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 4 januari 2011, 10:21:56 »
   Jos
 Oh, ik dacht dat de lens die je omkeert ook een A kontakt moest hebben.
 maar inderdaad de Sigma brengt dus de automatic over op de 50mm lens.
 een 50mm Pentax zou ik  wel ff van iemand kunnen lenen hier.
 ik heb trouwens wel de Pentax M2.8 28mm, ook een mogelijkheid?
 toch nog vraag over stacken;
 Jos beweeg je dan de cam naar voren en achteren,
 of stel je vanaf  een vast standpunt telkens de scherpte met de scherpstelring een stukje verder.
 alvast dank voor je reacties.
 gr tonny.

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 4 januari 2011, 11:37:03 »
Tonny,

Er wordt niets naar de omgekeerde 50mm-lens doorgegeven. Je moet deze lens beschouwen als een macro-voorzetlensje.
Met een 28mm op een 100mm heb ik ook geprobeerd, maar dat gaf toch veel vignettering. Misschien had ik de 100mm dan nauwelijks of niet moeten uitdraaien. Wordt verder onderzocht.

Met stacken heb ik zelf nog geen ervaring. Ik begrijp wel de 2 principes.
1. Op statief en met instelslede in elke foto de scherpte iets verleggen en dan samenvoegen met een speciaal programma.
2. Uit de losse hand door voor- of achteruit te bewegen. Maar dan riskeer je afwijkingen in de kadrage. Dan moet je handmatig in photoshop details uit elke foto mits zoomen en draaien in elkaar plakken.

Groeten,
Jos

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 4 januari 2011, 20:17:31 »
 Jos, en Guido nog bedankt voor de uitleg.
 ga morgen beginnen met experimenteren, dan krijg ik ook de omkeerring binnen thu
 gr tonny.

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 4 januari 2011, 22:01:10 »
Om een idee te hebben van de vergroting bij het gebruik van een 100mm macrolens met daarvoor een omgekeerde 50mm, heb ik vandaag nog enkele testjes gemaakt op een meetlatje.
Dit kan belangrijk zijn i.v.m. de grootte van je onderwerp.

100mm op   ∞ + omgekeerde 50mm op ∞: geeft    12mm op 23,5mm =  1,96:1
100mm op 1:4 + omgekeerde 50mm op ∞: geeft    10mm op 23,5mm =  2,35:1
100mm op 1:2 + omgekeerde 50mm op ∞: geeft   8,2mm op 23,5mm =  2,86:1

Voor de combinatie met de 100mm op 1:1 kan ik nog geen cijfers geven, want de omkeerring 58/49mm is nog op komst. Zal vlug volgen.

Ook wil ik nog proeven doen om de werkelijke scherptediepte te meten.
Ik heb onlangs ergens gelezen dat deze groter zou zijn wanneer de 100mm op ∞ staat, zelfs eventueel aangevuld met een tussenring om terug weer een grotere startvergroting te krijgen.
Voor de combinatie van een 100mm op ∞ met een omgekeerde groothoek zou dit ook gelden.
Misschien zijn er hier mensen die dit theoretisch kunnen weerleggen, zodat ik die moeite al niet moet doen.

Groeten,
Jos

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #23 Gepost op: 4 januari 2011, 22:52:39 »

Ook wil ik nog proeven doen om de werkelijke scherptediepte te meten.
Ik heb onlangs ergens gelezen dat deze groter zou zijn wanneer de 100mm op ∞ staat, zelfs eventueel aangevuld met een tussenring om terug weer een grotere startvergroting te krijgen.
Voor de combinatie van een 100mm op ∞ met een omgekeerde groothoek zou dit ook gelden.
Misschien zijn er hier mensen die dit theoretisch kunnen weerleggen, zodat ik die moeite al niet moet doen.

Geen idee wat je wil doen, maar ongeacht de bandpuntsafstand is bij gelijke vergroting de scherptediepte hetzelfde, zoals al eerder door Guido gemeld.

Verder maakt het uit of je het over de pentax F 100mm of de pentax A 100mm macro's hebt als je aan de scherptestelling draait.
De A beweegt de hele optische handel, de F niet alles. De F heeft dus een ander brandpunt op 1:1 dan op oneindig, en dat beinvloed de vergrotingsfactor op tussenringen etc.

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 9 januari 2011, 19:18:12 »
Jos, en Guido nog bedankt voor de uitleg.
 ga morgen beginnen met experimenteren, dan krijg ik ook de omkeerring binnen thu
 gr tonny.
stom stom stom. :o
heb de verkeerde 58mm ring besteld voor de 105mm Sigma
ik moet een 58mm naar 49mm omkeerring? -step up? of step down ring hebben.
de Pentax 28mm en de 50mmm hebben toch 49mm filteraansluiting?
maar waar krijg ik zo een ring ,kan de ring niet vinden bij fotoflter.nl
 gr tonny

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #25 Gepost op: 9 januari 2011, 19:52:24 »
Deze ring heb je nodig je hoeft de maat maar uit te kiezen.

2 x mannelijke schroefdraad

http://fotofilter.nl/index.php/cPath/45_48?osCsid=frfrna8ge932nd892q1bhhfid7

Daarna pas je de filtermaat aan met een step up of step downfilter naar de lens van je keuze.

Diana

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 9 januari 2011, 19:56:17 »
probeer eens photo schemkes: even googelen op internet/ebay. Ik heb daar destijds de stepping rings besteld. Betrouwbare leverancier;goede communicatie. Eerlijke handelaar.

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 9 januari 2011, 20:25:29 »
 Guido de 58mm omkeerring
 heb ik al, hoe nu verder? heb ik nu alleen nog een step down of een step up 49mm nodig voor de pentax 28mm?
 gr tonny.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2011, 20:27:47 door tonysettanta »

Offline Guido Franssens

• Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #28 Gepost op: 9 januari 2011, 21:37:57 »
Google is je vriend! Of zou het moeten zijn.

http://www.camera-depot.com/stepping.htm

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 10 januari 2011, 19:07:35 »
Google is je vriend! Of zou het moeten zijn.

http://www.camera-depot.com/stepping.htm
Sorry Guido :-[, maar ik heb ter al wat afgegoogeld, maar weet nog steeds niet welke ring [en] ik hebben moet
 om op de 105mm Sigma omgekeerd een 28 of 50mm Pentax lens te monteren, deze hebben toch ook allebei dezelfde filtermaat?
 gr tonny.
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2011, 19:31:15 door tonysettanta »

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #30 Gepost op: 10 januari 2011, 20:17:49 »
Tonny,

Je hebt nu al een omkeerring van 58mm, passend aan één kant op de Sigma 105.
Dan moet je nu nog een step down ring van 58 naar 49mm hebben. Bij Fotofilter zie ik die niet, wel van 58 naar 52 en van 52 naar 49. Dat worden dan nog 2 ringetjes.

Zelf heb ik meerdere omkeerringen met rechtstreekse verkleining gekocht in Hongkong voor 5 euro per stuk (incl. verzending).
Hiermee kan ik alle lenzen, die ik omgekeerd op al mijn A en F macrolenzen wil zetten, koppelen.
Als ik ze heb en ze geprobeerd heb, dan zal ik de ebaywinkel hier vermelden.

Groeten,
Jos

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 11 januari 2011, 12:21:35 »
De ringen zijn vandaag aangekomen en zien er goed uit. Zal ze straks of morgen testen.
Hieronder de site van de verkoper:

KLIK

De prijs is op een week gestegen met 1 euro.

Offline tonysettanta

• Pentaxian
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2011, 16:42:55 »
De ringen zijn vandaag aangekomen en zien er goed uit. Zal ze straks of morgen testen.
Hieronder de site van de verkoper:

KLIK

De prijs is op een week gestegen met 1 euro.
Hallo Jos, heb vandaag ook een zere arm gekregen van het zoeken naar de geschikte ring.
 en ja !! ook op Ebay deze onderstaande site met allerhande ringen gevonden, en ook nog lekker goedkoop.
 http://cgi.ebay.de/58mm-49mm-Step-Down-Filteradapter-58-49-mm-/230385960815?pt=DE_Elektronik_Computer_Foto_Camcorder_Foto_Camcorderzubeh%C3%B6r_PM&hash=item35a412c76f
 maar gelijk de 58mm naar 49mm besteld.
gr tonny.

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 12 januari 2011, 15:38:59 »

Verder maakt het uit of je het over de pentax F 100mm of de pentax A 100mm macro's hebt als je aan de scherptestelling draait.
De A beweegt de hele optische handel, de F niet alles. De F heeft dus een ander brandpunt op 1:1 dan op oneindig, en dat beinvloed de vergrotingsfactor op tussenringen etc.

George,

Bij het testen van diverse omkeerringen op de F 100mm heb ik jouw bewering kunnen vaststellen.
F 100mm op ∞   + omgekeerde 50mm geeft 1,96:1 en is gelijk aan het resultaat met de A 100mm.
F 100mm op 1:1 + omgekeerde 50mm geeft 2,55:1 terwijl de A 100mm in zijn maximale macrostand (1:2) reeds 2,86:1 gaf.

De F 100mm + een omgekeerde 24mmF3,5 en ook een omgekeerde 28mmF3,5 geven teveel vignettering. Van deze 2 heb ik geen lichtsterkere exemplaren.

Groeten,
Jos