Auteur Topic: Wat te planten in een "Macro-Weike"?  (gelezen 11286 keer)

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
Wat te planten in een "Macro-Weike"?
« Gepost op: 6 januari 2011, 22:22:44 »
Ik heb hier de afgelopen jaren bijzonder mooie macrofoto's voorbij zien komen.

Een stukje van onze moestuin gaat dan ook ingericht worden als "Macro-Weike".

Een vlinderstruik komt er in ieder geval te staan een ook wat Lupine achtige planten.

Welke insecten-aantrekkende planten kan ik er nog meer goed zaaien?

Ik hoor het graag van de ervaringsdeskundigen hier.

Vriendelijke groet, René
Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Pentaxian, het betere Pentaxforum

Wat te planten in een "Macro-Weike"?
« Gepost op: 6 januari 2011, 22:22:44 »

florian1200

• Gast
Re: Wat te planten in een "Macro-Weike"?
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2011, 22:23:36 »
Wat een toffe vraag! Nog helemaal niet aan gedacht, .. ik luister mee hier!  thu

« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2011, 22:23:36 »

Offline ferre

• Pentaxian
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2011, 22:35:23 »
ik ben geen deskundige maar mss heb je er iets aan? veel succes

Onderstaande lijst geeft interessante planten op die veel vliegen, bijen, wespen, vlinders en kevers aantrekken. Dichte beplanting zal bovendien voor schuilplaatsen zorgen waardoor ook andere insectensoorten (o.a. wantsen, cicades en spinnen) worden aangetrokken. Zo ontstaat een ecosysteem van bestuivers, jagers en prooien. Maak een plantenkeuze die in elk seizoen wat bloei kan aanbieden. Zo bouwt u ook aan een gevarieerde insectenpopulatie.

Nectarplanten - korte (niet beperkende) lijst:

>> sierdistelsoorten: Kogeldistel (Echinops bannaticus), Blauwe distel (alle Eryngium soorten), Kaardebol (Dipsacus sativus), Ezelsdistel (Onopordum bracteatum) >> Kamille (Chamomilla recutita) >> Meidoorn (Crataegus monogyna) >> Venkel (Foeniculum vulgare) >> Engelwortel (Archangelica officinalis) >> Vingerhoedskruid (Digitalis purpurea) >> Gipskruid (Gypsophila elegans, Gypsophila paniculata, ...) >> Dille (Anethum graveolens) >> Moerasspirea (Filipendula ulmaria) >> Vrouwenmantel (Alchemilla mollis) >> Rudbeckia soorten >> Lupine (Lupinus soorten) >> Wilde Magriet (Chrysanthemum leucanthemum) >> Herfstaster (Aster soorten zonder gevulde bloemen) >> Crocussen & Sneeuwklokjes >> Duizendblad (Achillea millefolium, Achillea taygetea, ...) >> Munt (alle Mentha soorten) >> Vlinderstruik (Buddleja davidii) >> Tijm (Thymus serpyllum) >> Wilde marjolein (Origanum vulgare) >> Lavendel (Lavandula angustifolia) >> Ezelsoren (Stachys byzantina) >> Vetkruid & muurpepers (alle Sedum soorten) >> Heide (Erica cinerea, Erica herbacea, ...) >> Sieruien (alle soorten Allium) >> Klimop (Hedera helix) >> Vlambloem (soorten Phlox) >> Boskamperfoelie (Lonicera periclymenum) >> Klaversoorten (Trifolium praetense, ...) >> Klimhortensia (Hydrangea anomala) & Hortensia (Hydrangea aspera) >> (...)

« Reactie #2 Gepost op: 6 januari 2011, 22:35:23 »

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
« Reactie #3 Gepost op: 6 januari 2011, 22:42:31 »
Dank, kennelijk weet je niet alleen veel van auto's af ;)

Vriendelijke groet, René
Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #4 Gepost op: 6 januari 2011, 23:08:02 »
Leuke opsomming Ferre maar de soorten die je daar noemt hebben zulk een verscheidenheid aan grondsoorten, bemestingsgraad en lichtbehoefte dat ze niet echt samengaan op 1 perceeltje.

Vlinderstruiken zijn leuk maar je bent ze zeer snel beu als je gaat fotograferen.

In de lidl komt elk voorjaar een doosje wildbloemen mengsel voor enkele eurotjes. Dat doet het vrij goed.
Het zijn meestal eenjarigen en je zaait ze elk jaar weer in werkt goed. Best maai je er met de grasmaaier een pad door zodat je er tussen kunt wandelen. Zorg voor struiken en hagen errond zodat je de wind kan afremmen.

Offline glasbak

• Pentaxian
  • *
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
« Reactie #5 Gepost op: 6 januari 2011, 23:18:49 »
Ook s'nacht zijn er veel insecten/dieren actief, ga eens met een zaklamp door een vochtige tuin, en je weet niet wat je allemaal ziet...

florian1200

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 6 januari 2011, 23:29:27 »
Ook s'nacht zijn er veel insecten/dieren actief, ga eens met een zaklamp door een vochtige tuin, en je weet niet wat je allemaal ziet...

jah maar das wel erg moeilijk foto's maken he?  :-\ ::)

Offline Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2011, 23:37:06 »
Dit is mijn macrotuintje.

Vier bedjes omgeven door buxus. In een van de bedjes staan akkerbloemmen (elk jaar opnieuw inzaaien) in een ander bedje staan keukenkruiden.
In het derde bedje staan vasten planten en in het vierde staat meestal wat sla en onkruid. De buxus heeft niet echt nut voor macro maar het geeft de tuin in de winter wat structuur anders ziet het niet uit. Het stukje tuin is omgeven door struiken en het huis.

Offline wllm

• Pentaxian
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2011, 10:00:04 »
Als je het ook wat hogerop wilt zoeken, zonnebloemen bijen zijn er gek op, de bloemen zijn zelf fotogeniek en in het najaar vogeltjes.
Ze zijn er in verschillende kleurvariaties en hoogtes.

Offline Jos Kwaspen

• Pentaxian
  • *
    • www.pbase.com/joskwaspen
« Reactie #9 Gepost op: 7 januari 2011, 16:04:46 »
Het wildbloemen mengsel van Guido vind ik ook een goede suggestie.
Welke ook nog vele insecten lokken zijn de bloemschermen van het zevenblad (bij Koor gratis te verkrijgen), de gewone berenklauw en de wilde zuring (eerst mooie bloemetjes en later de roestbruine struikjes).
In en op oude herbloeiende rozen valt ook steeds iets te beleven.
En als je ook Japanse vliegjes wil spotten dan moet je zorgen voor pieris japonica (liefst gaan halen in Boskoop, want via daar zijn de beestjes in de Benelux geraakt).

Groeten,
Jos