Auteur Topic: Wat te planten in een "Macro-Weike"?  (gelezen 10889 keer)

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
Re: Wat te planten in een "Macro-Weike"?
« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2011, 11:22:05 »
Door ze eruit te trekken vermeerder je ze meestal ook, ongewild. Als er maar een pietepeuterig klein stukje achterblijft heb je al weer snel een nieuw plantje.
Systematisch afknippen of maaien wil soms ook helpen, maar meestal is het vechten tegen de bierkaai.

Er zijn ook inderdaad bestrijdingsmiddelen zoals Round Up die je erop kunt spuiten waardoor het plantje indroogt, vooral op zonnige dagen zie je het effect goed.
Het mag dan niet binnen een bepaald aantal uren gaan regenen, want dan spoelt het er weer af.
De aanhouder wint.
Knap Jos dat je ze hebt weggekregen. Als je buren ook zevenblad in de tuin hebben staan en er niets aan doen is het meestal allemaal tevergeefs.

Pentaxian, het betere Pentaxforum

« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2011, 11:22:05 »

Offline Toine

• Ouwe getrouwe
  • Geslacht: Man
    • Repiuk
« Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2011, 11:38:04 »
Onverdunde RoundUp dat zal ik eens proberen. In een normale verdunning spuiten werkt roundup niet. Alles gaat kapot behalve zevenblad en dan lijkt het meer op helpen dan bestrijden.

Op plaatsen waar het geen kwaad kan is het inderdaad een perfecte bodembedekker en leuk voor macro

« Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2011, 11:38:04 »

Offline Peet

• Pentaxian
  • *
  • In ontwikkeling...
    • PPG
« Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2011, 19:44:12 »
Afgelopen jaar erg veel plezier gehad van de ''Bonte mix, zomerbloemen zonder grasachtigen''. Een bus met 100gram zaad. Zaaiperiode half april tot en met eind mei.
Samenstelling;
Korenbloem, Bolderik, Kattenstaart, Witte Dille, Chrysant, Leeuwenbek, Goudsbloem, Chinese Aster, Muurbloem, Woekerbloem, Fuchsia, Koreander, Meisjesogen, Hazelaar, Hondstong, Ridderspoor, Satijnbloem, Slangenkruid, Vogelogen, Zomerazalea, Gipskruid, Zonnebloem, Strobloem, Scheefbloem, Grote Margriet, Zilverkruid, Blauwe Vlas, Rode Vlas, Koekoeksbloem, Reukloze Kamilli, Wilde Malve, Nigelle, Juffrtje-in-t groen, Klaproos, Bijenweide, Praal Winde, Zonnehoed, Anjer Silene en andere soorten.
Zaaihoeveelheid: 1 gram/m2
"The world is my garden. Please keep it clean."

http://500px.com/peetbijsterveld

« Reactie #22 Gepost op: 10 januari 2011, 19:44:12 »

Online Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #23 Gepost op: 10 januari 2011, 21:42:20 »
Effe wat rechtzetten.

Round-up verdund of onverdund werkt via het blad. Elke plant, zeker als ze dorstig is neemt vocht op via het blad.
Round up op het blad spuiten en daarna wachten tot het gif in elk wortelpuntje is gesukkeld. Hoe droger de periode= hoe dorstiger de plant= hoe groter het succes.

Waarom nu verdund of onverdund. Verdund ga je een oppervlakte bespuiten en dood je alle bespoten planten op die bespoten oppervlakte.
Onverdund kan je het met een penseeltje aanbrengen op die plant die wegmoet en de rest laten staan. MAW je kan het onkruid in je border doden zonder je vaste planten te schaden.

« Laatst bewerkt op: 10 januari 2011, 22:38:49 door Guido Franssens »

Offline Toine

• Ouwe getrouwe
    • Repiuk
« Reactie #24 Gepost op: 10 januari 2011, 22:19:32 »
Ik ga het zeker met een penseeltje proberen dit voorjaar en dan vooral in de nog in te zaaien macroweide. Bedankt voor de tips, ben dat zevenblad helemaal zat.

Online Guido Franssens

• Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
    • AstaPix
« Reactie #25 Gepost op: 10 januari 2011, 22:41:43 »
Je kan ook een konijntje houden.
Pluk er alle dagen zeven zevenblabjes voor, je zal zien je zevenblad zal steeds minder worden.

Vooral tuniers die af en toe eens flink tekeer gaan in hun tuin hebben last van zevenblad. Zij die dagelijks een rondje doen en uittrekken wat teveel is  hebben er duidelijk minder last van.

Offline Toine

• Ouwe getrouwe
    • Repiuk
« Reactie #26 Gepost op: 10 januari 2011, 23:17:50 »
Vooral tuniers die af en toe eens flink tekeer gaan in hun tuin hebben last van zevenblad. Zij die dagelijks een rondje doen en uittrekken wat teveel is  hebben er duidelijk minder last van.

Zoiets ja. Een mooie benzine bosmaaier om dat zevenblad de tuin uit te jagen!  ;D

joco

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 18 januari 2011, 16:13:41 »
Citaat
Zij die dagelijks een rondje doen en uittrekken wat teveel is  hebben er duidelijk minder last van.

Precies zo heb ik het weggekregen (na eerst twee spaden diep omspitten en alle wortels verwijderen en nog kwam het terug....... (ik krijg alweer spit als ik er alleen maar aan denk))

Maar, ik heb me nooit gerealiseerd dat mensen speciaal voor de macro hun tuin inrichtten. Ik ben echt een amateur.....

Mooie tuin trouwens Guido!

Offline koor

• 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #28 Gepost op: 18 januari 2011, 21:48:01 »
Ik krijg het niet weg.
Na 2 x spitten ( ik voel met je rug mee Joco) en twee seizoenen later nog niet weg.
Dus ik laat het maar staan en ruk er af en toe wat wortels uit.
Verder kan ik ook lavendel aanbevelen, is al eerder genoemd.
En een rode schermbloemige waarvan ik de naam niet meer weet. >:(

Offline Peet

• Pentaxian
  • *
  • In ontwikkeling...
    • PPG
« Reactie #29 Gepost op: 18 januari 2011, 21:56:59 »
"The world is my garden. Please keep it clean."

http://500px.com/peetbijsterveld